Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-08, 13:39
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag kan avläsa din oerhörda frustration i detta, och det är helt okej. Men det finns ju en verklighet som man måste ta hänsyn till också. För enkelhetens skull kan du ju bortse från detta fall när du läser mina exempel nedan...

1. I Sverige blir man straffmyndig vid 15 års ålder - Innan dess kan man alltså aldrig ställas inför straffrättsligt ansvar. Just därför behöver man en "stegvis bestraffningstrappa", dvs det vi kallar för "ungdomsrabatt". Utan detta skulle konsekvenserna annars bli monumentala där en person som är 14 år och 364 dagar inte kan dömas till någonting - Medans en person som är 15 år kan dömas till livstids fängelse.

2. Forskningen säger att människans hjärna inte är färdigutvecklad föräns vid 25 års ålder. Att då kräva/förvänta sig lika mycket av en 15-18-åring som en 35-40 åring, samt att straffa dessa likadant/lika hårt vore ju både ologiskt och orättvist. Jag menar det finns ju ingenstans i samhället där man ställer likadana krav på en 15-åring som en 40-åring...

3. Ser man till såhär unga människor så har dom ju OERHÖRT MÅNGA ÅR KVAR ATT LEVA. Att då bura in dom i flera år (eller kanske t.o.m resten av sitt liv) skulle ju innebära oerhörda konsekvenser och snarare hindra ungdomens utveckling. Jag menar ALLA som haft barn i denna åldern vet ju att dom förändras/mognar oerhört mycket när dom blir äldre. Man hittar ett jobb, växer med ansvaret, får andra värderingar eller hittar värde i andra saker i livet, hittar flickvän/pojkvän, skaffar familj osv.
Kort och gott: Att man som ung hittar på skit behöver ju inte betyda att det är kört. Det blir ju faktiskt folk av dom allra flesta!

Hatar slik banal dynga du skriver. Ålder är enkom en siffra, det är brottens art som är av vikt, inget annat! Jag skiter väl totalt i om en ungdoms liv är förstört om denne mördat och/eller våldtagit någon. De har begått grova brott och då får de ta straffet - tyvärr är det knappt några straff i Sverige. Om det var upp till mig så skulle det vara dödsstraff på alla som begått mord, under vissa och strikta premisser, men även ungdomar ner mot 15 skall kunna erhålla dödsstraff.

Jag jobbade på ungdomsfängelse i mina unga år och det enda som skiljde dessa från äldre brottslingar var just åldern. Finns ytterst förhärdade tonårsbrottslingar som aldrig kommer återbördas till samhället, som en fullvärdig medborgare. Betänk om vi hade haft dödsstraff på oönskade och brottsliga element så skulle sjubarnspappan i Vallentuna fortfarande vara i livet - nu, med dina tankar kring lagar och strafflängd, så kunde nu mördaren rymma från ett fängelsestraff som han satt för ett grovt brott, för att nu rånmörda en oskyldig familjefar. Är detta som du vill ha det i din rosa, lilla bubbla?
Citera
2021-01-08, 14:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag kan avläsa din oerhörda frustration i detta, och det är helt okej. Men det finns ju en verklighet som man måste ta hänsyn till också. För enkelhetens skull kan du ju bortse från detta fall när du läser mina exempel nedan...

2. Forskningen säger att människans hjärna inte är färdigutvecklad föräns vid 25 års ålder. Att då kräva/förvänta sig lika mycket av en 15-18-åring som en 35-40 åring, samt att straffa dessa likadant/lika hårt vore ju både ologiskt och orättvist. Jag menar det finns ju ingenstans i samhället där man ställer likadana krav på en 15-åring som en 40-åring...

Ibland vill ungdomarna verkligen höra till den vuxna världen men när de begår brott så har de gjort det med förminskad hjärna och ska då ha kortare straff, skitsnack säger jag.
Ungdomarna vet mycket väl vad de gör och hur jävla fel detta är så de borde få sina straff som vanligt utan någon form av rabatt.
Citera
2021-01-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hatar slik banal dynga du skriver. Ålder är enkom en siffra, det är brottens art som är av vikt, inget annat! Jag skiter väl totalt i om en ungdoms liv är förstört om denne mördat och/eller våldtagit någon. De har begått grova brott och då får de ta straffet - tyvärr är det knappt några straff i Sverige. Om det var upp till mig så skulle det vara dödsstraff på alla som begått mord, under vissa och strikta premisser, men även ungdomar ner mot 15 skall kunna erhålla dödsstraff.

Jag jobbade på ungdomsfängelse i mina unga år och det enda som skiljde dessa från äldre brottslingar var just åldern. Finns ytterst förhärdade tonårsbrottslingar som aldrig kommer återbördas till samhället, som en fullvärdig medborgare. Betänk om vi hade haft dödsstraff på oönskade och brottsliga element så skulle sjubarnspappan i Vallentuna fortfarande vara i livet - nu, med dina tankar kring lagar och strafflängd, så kunde nu mördaren rymma från ett fängelsestraff som han satt för ett grovt brott, för att nu rånmörda en oskyldig familjefar. Är detta som du vill ha det i din rosa, lilla bubbla?

Om ditt argument är att endast brottets art, och ingenting annat, skall vara av vikt - Så blir det lättare att förstå dig och köpa det du säger. Men nu är det ju inte så det går till.

Jag försökte ta ett helhetsgrepp över denna frågan. Dvs se till alla slags ungdomar, med alla slags bakgrunder, samt alla slags olika brott. Tänker t ex om en vuxen människa begår en Grov stöld, så ligger straffskalan på minst 6 månaders fängelse och högst 6 års fängelse. Så känns ju det väldigt tuff för ett barn/ungdom. Men du vill ju bara prata om mord och våldtäkter (vilket absolut inte är dom vanligaste brotten för en såhär ung person) så det blir ju svårt att diskutera detta med dig.

Min (retoriska) fråga kvarstår: Tycker du man skall/kan ställa samma krav på en 15-åring som en 40-åring?
Citera
2021-01-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ibland vill ungdomarna verkligen höra till den vuxna världen men när de begår brott så har de gjort det med förminskad hjärna och ska då ha kortare straff, skitsnack säger jag.
Ungdomarna vet mycket väl vad de gör och hur jävla fel detta är så de borde få sina straff som vanligt utan någon form av rabatt.

Ok. Då tycker du alltså man skall/kan ställa samma krav på en 15-åring som en 40-åring?

Det räcker ju inte med "att veta vad man gör", utan det handlar också om att överblicka konsekvenserna - Och det kan vi nog vara överens om att många barn/ungdomar har oerhörda svårigheter med. Jag menar hur många gånger har inte en förälder sagt till sitt barn/ungdom att om denne går ut med sina kompisar, istället för att plugga till provet, så kommer hen inte att få godkänt i kursen och inte kan söka in till gymnasiet. Och likt förbannat struntar barnet/ungdomen i att plugga, sticker ut med kompisarna och klarar givetvis inte provet. Sådant här stöter man ju på var och varannan dag om man har barn eller arbetar med barn.
Citera
2021-01-08, 14:34
Medlem
Citat:

1. I Sverige blir man straffmyndig vid 15 års ålder - Innan dess kan man alltså aldrig ställas inför straffrättsligt ansvar. Just därför behöver man en "stegvis bestraffningstrappa", dvs det vi kallar för "ungdomsrabatt". Utan detta skulle konsekvenserna annars bli monumentala där en person som är 14 år och 364 dagar inte kan dömas till någonting - Medans en person som är 15 år kan dömas till livstids fängelse.

3. Ser man till såhär unga människor så har dom ju OERHÖRT MÅNGA ÅR KVAR ATT LEVA. Att då bura in dom i flera år (eller kanske t.o.m resten av sitt liv) skulle ju innebära oerhörda konsekvenser och snarare hindra ungdomens utveckling. Jag menar ALLA som haft barn i denna åldern vet ju att dom förändras/mognar oerhört mycket när dom blir äldre. Man hittar ett jobb, växer med ansvaret, får andra värderingar eller hittar värde i andra saker i livet, hittar flickvän/pojkvän, skaffar familj osv.
Kort och gott: Att man som ung hittar på skit behöver ju inte betyda att det är kört. Det blir ju faktiskt folk av dom allra flesta!

1. Fair, då tar vi bort nedre åldersgräns. Det får bli en bedömningsfråga.
2. Enkelt. Då ska en ungdomsbrottslingsstraff vid dessa grövre brott aldrig understiga en strafftid som inte innebär att de släpps ut efter 2/3 av straffet och är yngre än 25. Det vore en väldigt bra början. I det här fallet fallerar det väl lite extra då vi säkert inte har rätt ålder på gärningsmännen heller.
3. Inte riktigt mitt problem kan jag tycka, däremot blir de mitt problem när de utför en sån här handling igen fast mot en närstående. Vad tycker du är det mest rimliga för laglydiga snälla medborgare - att dessa får sitta livet ut eller att någon annan åker på en sån här behandling av dessa? I övrigt gäller ditt resonemang om att "ta sig i kragen" möjligen för någon som snott en bil eller dylikt, men framförallt är en svensk bortskämd slyngel... inte ett drägg med lite annan syn på samhället.

Du är medveten om att dessa killar är att anse som vuxna och om MP fått bestämma hade haft rösträtt för flera år sedan... de satt i rätten och skrattade åt offren. Du förstår väl att lite sex med en batikhäxa i 3-4 år inte direkt kommer ändra deras syn på handlingen?
Citera
2021-01-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Det brottet som ger högst straff konsumerar resten. Det läggs inte på
Fel. Liknande brott konsumerar varandra. Om någon begår misshandel, döms denna inte samtidigt för ringa misshandel. Om någon begår mordbrand, döms denna inte för skadegörelse osv.
Citera
2021-01-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ok. Då tycker du alltså man skall/kan ställa samma krav på en 15-åring som en 40-åring?

Det räcker ju inte med "att veta vad man gör", utan det handlar också om att överblicka konsekvenserna - Och det kan vi nog vara överens om att många barn/ungdomar har oerhörda svårigheter med. Jag menar hur många gånger har inte en förälder sagt till sitt barn/ungdom att om denne går ut med sina kompisar, istället för att plugga till provet, så kommer hen inte att få godkänt i kursen och inte kan söka in till gymnasiet. Och likt förbannat struntar barnet/ungdomen i att plugga, sticker ut med kompisarna och klarar givetvis inte provet. Sådant här stöter man ju på var och varannan dag om man har barn eller arbetar med barn.

I fallet vad som händer om man våldtar, skär i en kropp osv... anser du att dessa killar inte bör ha tillräcklig förståelse för att inse hur vansinnigt fel det är så att de också kan ta riktiga straff? Varför pratar du om 15-åringar, ingen har varit 15 år här.
Citera
2021-01-08, 15:13
Medlem
Läste direkt följande FB inlägg och slängde mig till FB

https://www.facebook.com/jonatan.alf...16046515174277

Trodde det hela var ett skämt, men verkar tyvärr vara sant från vad jag kan läsa i tråden.

Där är iaf bilder på GM.

Dom borde se ungefär likadana ut om 3.5 år när den ena förmodas vara fri igen.

Får försöka lägga bilderna på minnet.

Vilka jävla svin.
Citera
2021-01-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Kommer la snart "personerna är kända av polisen sen innan"...

Citat:
De båda männen har även tidigare dömts. Amin dömdes till 10 samtal med socialen för försök till stöld och Ali till 1.5 års fängelse för mordbrand. Men det svenska rättssystemet klantade till det och Ali sattes aldrig i fängelset. Han fick gå fri och bara en kort tid senare förgrep han sig på pojkarna.

På bilden ser ni våldtäktsmännen Amin El Hani och Ali Jahani Asl. De bor utanför Stockholm och är snart ute på gatorna igen. Lägg deras ansikten på minnet och se till så att samhället aldrig glömmer

Se min länk i ovanliggande svar.
Citera
2021-01-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
1. Fair, då tar vi bort nedre åldersgräns. Det får bli en bedömningsfråga.
2. Enkelt. Då ska en ungdomsbrottslingsstraff vid dessa grövre brott aldrig understiga en strafftid som inte innebär att de släpps ut efter 2/3 av straffet och är yngre än 25. Det vore en väldigt bra början. I det här fallet fallerar det väl lite extra då vi säkert inte har rätt ålder på gärningsmännen heller.
3. Inte riktigt mitt problem kan jag tycka, däremot blir de mitt problem när de utför en sån här handling igen fast mot en närstående. Vad tycker du är det mest rimliga för laglydiga snälla medborgare - att dessa får sitta livet ut eller att någon annan åker på en sån här behandling av dessa? I övrigt gäller ditt resonemang om att "ta sig i kragen" möjligen för någon som snott en bil eller dylikt, men framförallt är en svensk bortskämd slyngel... inte ett drägg med lite annan syn på samhället.

Du är medveten om att dessa killar är att anse som vuxna och om MP fått bestämma hade haft rösträtt för flera år sedan... de satt i rätten och skrattade åt offren. Du förstår väl att lite sex med en batikhäxa i 3-4 år inte direkt kommer ändra deras syn på handlingen?

1. Det förslaget låter märkligt och skulle nog bli både godtyckligt och inkonsekvent. Framförallt så skulle det bryta mot legalitetsprincipen och konventionen om förutsebar rättstillämpning. Så den ryker dessvärre!

2. På sätt och vis finns redan det systemet. Nämligen om du döms till sluten ungdomsvård, för där är det full strafftid som gäller (5 år är 5 år liksom). Egentligen tycker jag det förslaget du nämner här är rätt bra (betydligt bättre än punkten 1 iallafall!) Men tyvärr skulle det i realiteten bli vääääldigt konstigt att döma en 15-åring till 1,5 års fängelse för Grov stöld - Där vederbörande får sitta inne i 1,5 år. Medans en 45-åring som fälls för Grov stöld till 1,5 fängelse får komma ut efter 2/3delar (dvs efter 1 år). Varför skall en 15-årig straffas hårdare/tuffare än en 45-åring??? Det tror jag ingen hade tyckt var logiskt.

3. Det där resonemanget hör tyvärr inte hemma i ett svenskt och demokratiskt rättssystem. Varken ett offer/anhörig till ett offer ELLER en gärningsman/anhörig till en gärningsman skall "bestämma" vilket straff/påföljd en person som utfört ett brott skall få. Utan det skall en neutral part (dvs domstolen/rätten) avgöra, som inte har en känslomässig relation till den inblandade och det som hänt. Det är DÅ vi får rättssäkra domar!
Citera
2021-01-08, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
I fallet vad som händer om man våldtar, skär i en kropp osv... anser du att dessa killar inte bör ha tillräcklig förståelse för att inse hur vansinnigt fel det är så att de också kan ta riktiga straff? Varför pratar du om 15-åringar, ingen har varit 15 år här.

För inlägget jag kommenterade först (där du inte på något sätt var inblandad) innehöll resonemang om detta. Läs inlägg 3 812...
Citera
2021-01-08, 15:35
Medlem
Yrkesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettroland
Kriminalvården anser att sexualbrottslingar är sjuka, och i allmänhet brukar dom ha bättre förhållanden än de på normalavdelningar har, tex självförvaltning, köra åkgräsklippare över hela anstaltsområdet under sommaren, ploga under vintern. Det daltas med dom helt enkelt. Enda grejen skulle väl vara att dom inte får inneha porr.

Du beskriver en normal avdelning just nu, inga förmåner där inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in