• 1
  • 2
2020-08-25, 21:52
Medlem
Funderar på en Avensis diesel som pendlarbil (10 mil om dagen). Finns det några nackdelar kontra bensin? På plussidan är förstås förbrukningen som är ett par dl lägre.
Citera
2020-08-25, 22:41
Bannlyst
Färre reservdelar kanske? Bensinbilar är ju mer populära än dieslar.
Citera
2020-08-25, 23:01
Medlem
Knotknets avatar
Jag tycker du ska satsa på en Toyota Hybris istället.
Citera
2020-08-25, 23:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Funderar på en Avensis diesel som pendlarbil (10 mil om dagen). Finns det några nackdelar kontra bensin? På plussidan är förstås förbrukningen som är ett par dl lägre.

Dieslar är väl inte direkt Toyotas starkaste sida. En Auris med hybrid drar ännu mindre, det kanske vore något? Eller är den för liten för dig?
Citera
2020-08-26, 00:15
Medlem
Citat:

Dieselbilar brukar ha högre skatt..
Dieselbilar släpper ut mer kväveoxider.. Eller har Avensisen adblue?
Dieselbilar kan vara svårare få igång på vintern..
Dieselbilar har tyngre motor, vilket gör dom understyrda..
Dieselbilar har bättre segdragning..
Citera
2020-08-26, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag tycker du ska satsa på en Toyota Hybris istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dieslar är väl inte direkt Toyotas starkaste sida. En Auris med hybrid drar ännu mindre, det kanske vore något? Eller är den för liten för dig?

Gör verkligen hybrid någon nytta vid långkörning? I princip gasar jag ut från kåken och bromsar första gången på parkeringen till jobbet. Inga köer.
Citera
2020-08-26, 17:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Gör verkligen hybrid någon nytta vid långkörning? I princip gasar jag ut från kåken och bromsar första gången på parkeringen till jobbet. Inga köer.

Klart mindre än i stan men det blir alltid lite broms här och där på sina ställen.
Citera
2020-08-26, 20:17
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Jag körde en Toyota Corolla i somras långt när jag var på semester och tyckte den drog väldigt lite. Och i köer och i stan så går den nästan uteslutande på el.
Citera
2020-08-27, 00:46
Medlem
Baalzamons avatar
Vad pratar vi om för årsmodell? Den gjordes mellan 1997 och 2018 så det är ganska stor skillnad.
Citera
2020-08-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Vad pratar vi om för årsmodell? Den gjordes mellan 1997 och 2018 så det är ganska stor skillnad.
Tänker mig mitten på tiotalet.
Citera
2020-08-28, 13:27
Medlem
Har för mig att Avensis fick en ny motortyp 2015- 2016 som är utvecklad av BMW. Eller kanske även tillverkad av dem.
Den borde väl dra mindre bränsle så är kanske sen sådan som ts letar efter.

Men kolla på Auris kombi, är inte så mycket mindre än Avensis.
Citera
2020-08-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Dieselbilar kan vara svårare få igång på vintern..
Dieselbilar har tyngre motor, vilket gör dom understyrda..

Har du kört en dieselbil som tillverkades efter 1980? En modern diesel är inte svårstartad.

Sen är alla bilar redan gris-understyrda så 20kg till över framaxeln gör fan ingen skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in