Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-29, 16:02
  #13
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Länder som Belarus lr Sverige så fyller demos som är sanktionerade av Makten syftet att samla folket i snygga & imposanta manifestationer för Den Rätta Värdegrunden.

Som lördagen direkt efter Drottninggatan, då det snabbt anordnades en välritad och medialt blytung Kärleksdemo i Plattan för Värdegrunden och för Mångfalden och för Invandring och emot Rasism och emot Högern. (...det heter post-B*M numer i Plattan,)

Den demon var så mäktig att den visades följande kväll på nyheterna världen över, bl.a. i AUS & i NZ.

Regeringen i länder som de omnämnda bygger åtskilligt av sin Legitimitet i Breda Folklager med hjälp av sociala media och med välorganiserade Power-demos som blir mäktiga manifestationer av Folklig Enhet och Folkligt Stöd, som effektivt skrämmer de få udda avvikarna ifrån Värdegrundens Hegemoni till osynlighet och tystnad.

Demos som avviker ifrån Värdegrunden begränsas till hållas på undanskymda platser med bara få deltagare tillåtna av myndigheterna.

Där anordnas då också alltid starka mot-demos, proffsigt organiserade av alltid regim-lojala händer & rötter i A*A, E*PO och B*M. (*= F, X, L).
Citera
2020-08-29, 16:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
Varför antar du att jag skulle argumentera för att förbjuda demonstrationer?

För att det som skall diskuteras enligt trådstarten är varför det är så farligt om demonstrationer stoppas.

Du behöver förstås inte argumentera för att demonstrationer skall förbjudas helt men när du arguemterar för att de är ganska onödiga kan man lätt förledas att tro att du inte finner demonstrationrätten viktig att bevara.

Om du bara ville diskutera PR-strategier så kan det vara intressant men det är inte riktigt topic för just den här tråden.
Citera
2020-08-29, 16:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
För att det som skall diskuteras enligt trådstarten är varför det är så farligt om demonstrationer stoppas.

Du behöver förstås inte argumentera för att demonstrationer skall förbjudas helt men när du arguemterar för att de är ganska onödiga kan man lätt förledas att tro att du inte finner demonstrationrätten viktig att bevara.

Om du bara ville diskutera PR-strategier så kan det vara intressant men det är inte riktigt topic för just den här tråden.
Tänk om det är sådana som antar det som är pucko?
Citera
2020-08-29, 16:47
  #16
Medlem
Liors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Ja det kan man kanske få tillstånd till. Man kan trycka upp egna flygblad också. Eller starta en YouTube-kanal.
Allt detta kräver åtminstone ett litet kapital och kräver tid och planering.

Demonstrera kan ett gäng hemlösa från ett härbärge gå ut och göra efter 10 minuters diskussion trots att de inte har en spänn.

Jag köper inte förklaringen att det skulle handla om pengar. Många demonstranter reser långt, och de våldsbejakande har ofta en massa utrustning för att underlätta våldsverkande och förstöring. Över lag är det nog betydligt billigare att nå ut med sitt budskap på annat sätt.

Citat:
Jag förstår inte denna vilja att till varje pris försöka begränsa denna mest basala form av yttrandefrihet.

Jag kan köpa att det är yttrandefrihet att få gå runt med ett plakat, men hur skulle det vara yttrandefrihet att få bilda en pöbel? Om 1-3 personer går runt med lite skyltar för att få ut sitt budskap om att 5g kommer orsaka cancer, då är det lika effektivt som ifall 300 personer samlas med samma budskap. Den enda skillnaden är att man då kan skrämma lite förbipasserande, samt att man kanske kan förstöra en 5g-mast.
Citera
2020-09-04, 20:20
  #17
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om man ger ut en bok eller skriver ett inlägg på sociala medier behöver mottagaren mer eller mindre aktivt söka upp informationen. Genom att hålla en demonstration på en allmän plats når man personer som inte aktivt sökt informationen.

Jag har själv vid flera tillfällen stannat till när jag gått förbi en demonstration för att lyssna. Oavsett om jag hållit med eller inte så har jag tagit del av ett budskap som jag troligtvis inte skulle gjort annars.
Citera
2020-09-05, 15:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om man ger ut en bok eller skriver ett inlägg på sociala medier behöver mottagaren mer eller mindre aktivt söka upp informationen. Genom att hålla en demonstration på en allmän plats når man personer som inte aktivt sökt informationen.

Jag har själv vid flera tillfällen stannat till när jag gått förbi en demonstration för att lyssna. Oavsett om jag hållit med eller inte så har jag tagit del av ett budskap som jag troligtvis inte skulle gjort annars.
Inget som det krävs en hel mobb för att göra dock. Enskilda personers rätt att ta med egna plakat räcker. Ett generellt förbud mot stora grupper med identiska plakat hade gynnat individuell yttrandefrihet både genom att låta fler individer våga komma med originella plakat med egna åsikter och genom att polisen inte ser sig tvingad att behandla alla plakatbärare som vore de stora mobbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in