Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-29, 18:52
  #1
Medlem
fyllds avatar
Moderatorn Jecke i revisionistforumet renskriver/rättar användaren Hercules big's inlägg. Han hävdar att persian blue är samma färgpigment som pressuian blue. Något jag inte instämmer i och blev varnad för av juden. Jag vill därför veta hur det ligger till med färgpigmentet?
Citera
2020-08-29, 19:05
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fylld
Moderatorn Jecke i revisionistforumet renskriver/rättar användaren Hercules big's inlägg. Han hävdar att persian blue är samma färgpigment som pressuian blue. Något jag inte instämmer i och blev varnad för av juden. Jag vill därför veta hur det ligger till med färgpigmentet?
Det är Prussian blue du ska ha om du är orolig för att bli förgiftad. Och jag får det inte till samma sak. Däremot Berlinerblått, som väl är vanligare att använda i Sverige.
__________________
Senast redigerad av constant 2020-08-29 kl. 19:10.
Citera
2020-08-29, 19:07
  #3
Medlem
Amazon-mannens avatar
Nej, inte samma, ens på lååånga vägar..
Citera
2020-08-29, 19:08
  #4
Moderator
yz44s avatar
Wikipedia om Persian blue.

citat
Persian blue (not to be confused with Prussian blue) comes in three major tones:...
Citera
2020-08-29, 19:23
  #5
Medlem
Preussian blue är ett pigment som har en viss kemisk sammansättning.

Persian blue är en kulör som ska efterlikna mineralet lapis lazuli som kommer från Persia. Det finns Persian blue-pigment på marknaden, men jag vet inte vad de har för kemisk sammansättning.

Persian blue (Strong blue enligt ISCC–NBS systemet) är ljusare än Preussian blue (Dark blue). En kulör med ett liknande namn är Persian indigo (Vivid purplish blue),
Citera
2020-08-29, 19:23
  #6
Medlem
fyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Wikipedia om Persian blue.

citat
Persian blue (not to be confused with Prussian blue) comes in three major tones:...
Jo, jag anförde det men fick ett idiotsvar av judemoderatorn Jecke. Hen menade att den störde Hercules big menade pressuian blue men att hens rättstavningsprogram?!? Ändrat det till persian blue och att det enligt judemoderatorn skulle vara samma färgpigment.
Citera
2020-08-29, 19:24
  #7
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fylld
Moderatorn Jecke...
Kan du inte länka till inlägget/inläggen?

Klicka på siffran med en # innan, till höger längst upp på inlägget och kopiera.

Är nyfiken på vad det handlade om.

Det kanske var fel forum för min tanke, men det används medicinskt vid exempelvis talliumförgiftning: https://giftinformation.se/Antidot/2...gangspunktId=0
__________________
Senast redigerad av constant 2020-08-29 kl. 19:28.
Citera
2020-08-29, 19:24
  #8
Medlem
Prussian blue är ett järncyanidpigment även känt som berlinerblått. Inte samma sak som persian blue. Eller anses Prussian blue antisemitiskt kanske. Eller i vart fall proantisemitiskt. För det går ju inte.
Citera
2020-08-29, 19:29
  #9
Medlem
fyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan du inte länka till inlägget/inläggen?

Klicka på siffran med en # innan, till höger längst upp på inlägget och kopiera.

Är nyfiken på vad det handlade om.
Inlägget raderades av uppenbara skäl. Kvar finns bara moderatorns fetade text.

(FB) Ska man inte få kunna kritisera Förintelsen?
Citera
2020-08-29, 20:46
  #10
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fylld
Moderatorn Jecke i revisionistforumet renskriver/rättar användaren Hercules big's inlägg. Han hävdar att persian blue är samma färgpigment som pressuian blue. Något jag inte instämmer i och blev varnad för av juden. Jag vill därför veta hur det ligger till med färgpigmentet?

Nej du har fel. Jecke skriver vad pressuian blue består av, och dess andra namn. Herculesbig verkar å sin sida hävda att det färgämne som återfunnits i gaskamrarna heter persian blue. Vilket alltså inte är fallet och således OT. (jag sjäv vet inte om pressuian blue verkligen har återfunnits där, och skiter bokstavligt talat i om så är fallet)

För att förtydliga pressuian blue är ett ämne som är blått. Persian blue är en färgton som är blå. Ungefär som mintgrön är en färgton och mint är ett ämne som smakar...mint. Persian blue kan du alltså blanda till av en massa olika blå färgämnen.

Jag har alltså kollat på hela den raderade delen och det är rätt tydligt att herculesbig missuppfattat vad det blå färgämnet heter och istället skrev persian blue.

Pressuian blue och persian blue är inte samma sak.
Citera
2020-09-22, 23:49
  #11
Moderator
Jeckes avatar
Nej, jag hävdade inte att Persian Blue var samma som Prussian Blue. Det jag hävdade var att det som det handlade om var Prussian Blue och att det var OT att starta en hel sidodiskussion enbart för att en användare skrev fel ord när det borde vara tydligt för alla inblandade att det han menade var den blå färg som kan uppstå som spår av vätecyanid. Att då börja tjafsa om Persian Blue är totalt irrelevant och handlar enbart om att märka ord. Användaren skriver väldigt tydligt i ett (nu raderat) inlägg det som denne menade:
eehhh här är du okunnig igen. Vad är skillnaden mellan dem tänker du på? Det är ett av många namn på Ferriferrocyanid.
Det borde ha slutat där men det gjorde det inte. Att då börja fokusera och kritisera att denne skrev fel ord, trots att samtliga som läser tråden förstår vad han menade, är enbart tramsigt och bidrar ingenting till trådens diskussion. Jag avslutar inlägget med samma kommentar som i PM-diskussionen:
Så även om "grammar nazi" innehåller ordet "nazi" så är det ändå inte OnT i Revisionism.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback