Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-08-30, 13:31
  #25
Medlem
Man har skilt kyrkan från staten, men inte staten från kyrkan.

Präster är idag inte kristna utan religiösa socialdemokrater
Citera
2020-08-30, 15:32
  #26
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Det är mycket som är styggelser enligt Bibeln.
Säg mig, vilken judisk eller kristen församling stenar sina söner när dom inte lyder sina pappor?
Du får dra till med något bättre. Varenda kristen människa vet att Jesus sa "Låt den som är fri från synd kasta första stenen".

Eftersom ingen är fri från synd så kan ingen kasta den första stenen. Följaktligen följer vi inte detta påbud från gamla testamentet. Varför judarna inte följer det får de själv svara på - jag vet inte.

Men det finns inget i kristendomen som säger att man ska stena folk, snarare tvärtom. Det står i GT, eftersom vi inte ändrar på bibeln. Men Jesus ord och gärning på korset gör att detta är en helt irrelevant uppmaning.

Du kan inte försöka slänga bibeln i ansiktet på folk som kan den bättre än du gör. Det kommer inte lyckas.
Citera
2020-08-30, 15:39
  #27
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
nej, det gör du inte.

tjejer tar SIN FARS förnamn och sätter till dotter efter för att de tror att de är speciella. speciella är de allt, dock inte på sättet de tror.


din präst är säkert transa, finns ett par transpräster

Jag googlade nu för att hitta ett foto på personen och hen har faktiskt lite kort skägg. Antar att det inte passar så bra för transor.

Det är ändock helt obegripligt hur en man har fått ett efternamn som slutar med -dotter. Någon konstigt är det.

Att folk här i tråden påstår att det är fullständigt normalt visar bara hur vrickade de själva är och hur sjukt samhället är. Män har inte efternamn som slutar med -dotter - punkt slut. Men den här typen av människor förnekar gladeligen andra självklarheter också, så jag ser inget syfte i att tjafsa med dem.

Däremot undrar jag vad grejen är med den här prästen. Om jag tycker det är konstigt, vad tycker inte då andra äldre församlingsmedlemmar som är mer konservativa än mig?

Som sagt, karln är så uppe i sin feministika manifestation, eller sitt transande, att han t.o.m har ett helknäppt efternamn. Chansen att jag tänker öppna mig om mitt personliga liv till en sån underlig människa? 0%.
__________________
Senast redigerad av gullfia 2020-08-30 kl. 15:42.
Citera
2020-08-30, 15:55
  #28
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Det är ändock helt obegripligt hur en man har fått ett efternamn som slutar med -dotter. Någon konstigt är det.
Det är inte det minsta märkligt. Hans föräldrar hade förmodligen det namnet. Du vet, enligt det system där man ärver sina föräldrars namn?

Citat:
Däremot undrar jag vad grejen är med den här prästen. Om jag tycker det är konstigt, vad tycker inte då andra äldre församlingsmedlemmar som är mer konservativa än mig?
Att vara konservativ är inte samma sak som att vara korkad. De flesta människor, religiösa och ateister, konservativa som kommunister, fattar att det finns extremt lite samband mellan att ha ett namn som slutar på dotter och att vara transsexuell.

Citat:
Som sagt, karln är så uppe i sin feministika manifestation, eller sitt transande, att han t.o.m har ett helknäppt efternamn. Chansen att jag tänker öppna mig om mitt personliga liv till en sån underlig människa? 0%.
Tja, det är din förlust. Men det låter ju onekligen som att du behöver prata med någon. Tror en professionell psykolog skulle vara bättre än någon som tror på en farbror i molnen. En lärare skulle också vara bra tror jag, då du verkar ha rejäla kunskapsluckor.
Citera
2020-08-30, 17:57
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Hur som helst, jag ville prata med en präst om ett personligt dilemma och tänkte vända mig till min lokala kyrka. Men då upptäckte jag att prästen i min kyrka antingen är transa eller någon slags feminist-aktivist! Personen heter nämligen ULF W*NDOTTER.
Kan inte låta bli att undra vad * står för? Svenska namn av den här typen består ju av ett namn och ett efterled i form av -son respektive dotter. Då borde personens mor ha hetat W*n... Wan? Won? Wun? Wån? Wen? Win? Wyn? Wän? Wön? Inget av dessa ser ut som ett normalt svenskt kvinnonamn. Möjligen är modern asiat eller heter t ex Yvonne och kallas för smeknamnet "Won". Eller så är det inget matronymikon utan något utländskt namn som inte betyder kvinnlig avkomma. "Bernadotte" är ju inte så långt ifrån, kan det vara något likartat?

Kollade lite... I Sveriges befolkning 1990 finns 19 män med efternamn som slutar på -dotter, det flesta med typiska personnamn före, förutom en viss Ulf. Dennes mor verkar ha hetat Wind, av efternamnet att döma. Kanske var mamma någon sorts hippie? Någon kvinna gammal nog att vara mannens mor med förnamnet Wind finns dock inte i samma källa.
Citera
2020-08-31, 16:00
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
Kristendomen är ju ganska körd vad jag kan se..
Inte kristendom, men lutherdom är det.
Citera
2020-08-31, 16:04
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Ditt dilemma är att du är totalt dum i huvudet och inte värd Jesus.

Säg mig, varför stör du dig på folk som vill ha politik som är rätt för alla...dvs KORREKT.
Slå upp ordet korrekt innan du häver ur dig smörja.
Just nu är du helt inkorrekt med ditt kvinnohat (hon såg feministisk ut)
Hur ser men ut som en feminist?
Är det inte bara du som går runt med en massa fördomar om folk, därav ditt jävla dilemma...
Ingen människa är för dum för att vara värd Jesus. Är du kristen?

För övrigt misstar ni er om ni tror kvinliga präster är präster i egentlig mening. Det är protestantisk påhitt och ingenting som skulle tillåtas i de historiska kyrkorna.
Citera
2020-08-31, 16:29
  #32
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Ulf är ett präst namn.
Inga namn är vanligare i kyrkan än namn som betyder varg. Fundera litet på det faktumet.

Ulf i fårakläder?
Citera
2020-08-31, 21:48
  #33
Medlem
allt.o.ingets avatar
Svenska kyrkan är en marxistisk kyrka som dyrkar marxismen. Vilket visar på att politik är lika mycket religion som något annat. Politik består av tro som måste dyrkas av massan för att vara legitim. Går man i svenska kyrkan så dyrkar man världen. Jesus var raka motsatsen till det. Världen hatade Jesus. Hur kan man då dyrka världen och samtidigt säga sig tro på Jesus?

Jesus har idag samma roll inom svenska kyrkan som inom islam.
__________________
Senast redigerad av allt.o.inget 2020-08-31 kl. 21:50.
Citera
2020-09-01, 14:25
  #34
Medlem
Det Svenska kyrkan borde göra är att bryta banden med staten för alltid. Men det är för mycket makt och varma, mysiga pengar att säga nej till. Så luften kommer så sakterliga fortsätta att pysa ur dem tills det inte finns något annat kvar än politik.

Det finns också för många fördelar med att anpassa sig till det världsliga. Ju mer de anpassar sig till världen desto mindre kritik behöver de stå ut med. Och så blir det så där varmt och mysigt igen. Ingen klagar..eller kommer till gudtjänsterna..

Men en kyrka ska inte anpassa sig inte efter världen, tvärtom ska den alltid vara på kollisionskurs med den då det Gud står för, det Jesus undervisar om - är raka motsatsen till hur världen fungerar.

https://youtu.be/CY4-4HMq1T8
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in