• 1
  • 2
2020-08-31, 02:55
Medlem
Jag vet inte exakt djupen osv. Att var man skulle behöva ha dessa rör, med turbiner, som genererar el.

Men vi säger att man gör ett 500-1000 meter långt rör i havet. Med turbiner på något sätt kopplat till röret.

Sen kan man öppna luckan som sitter högst upp på röret. Som släpper in vatten, som gör att turbinerna snurrar och genererar el.

Längst ner på röret finns olika rum, tomma rum. Dit man kan släppa in vattnet man släpper ner från röret. Där finns luckor sen att man kan släppa vattnet tillbaka till havet.

Skulle denna metod på något sätt kunna fungera? Eller skulle det komma komplikationer med vattentrycket t.ex.?
Citera
2020-08-31, 02:58
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Jag vet inte exakt djupen osv. Att var man skulle behöva ha dessa rör, med turbiner, som genererar el.

Men vi säger att man gör ett 500-1000 meter långt rör i havet. Med turbiner på något sätt kopplat till röret.

Sen kan man öppna luckan som sitter högst upp på röret. Som släpper in vatten, som gör att turbinerna snurrar och genererar el.

Längst ner på röret finns olika rum, tomma rum. Dit man kan släppa in vattnet man släpper ner från röret. Där finns luckor sen att man kan släppa vattnet tillbaka till havet.

Skulle denna metod på något sätt kunna fungera? Eller skulle det komma komplikationer med vattentrycket t.ex.?

Detta låter mycket konstigt. Vill du göra en skiss över hur detta skulle se ut.

"Längst ner på röret finns olika rum, tomma rum. Dit man kan släppa in vattnet man släpper ner från röret. Där finns luckor sen att man kan släppa vattnet tillbaka till havet."
Dessa tomma rum kommer ju då att fyllas med vatten vilket måste du ju pumpa ut för att processen ska kunna fortgå. Detta kräver energi.
Citera
2020-08-31, 03:01
Medlem
Antivalents avatar
Citat:

Rummen måste pumpas med luft för att trycka bort vattnet. Du kan inte tömma ett utrymme under vatten genom att öppna ett spjäll.

Finns ett gäng våg och tidvattenverk, men de levererar halvdanna resultat. Se ex vattenfalls satsning "ymer" tror jag den hette... Fick läggas ner.
Citera
2020-08-31, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Detta låter mycket konstigt. Vill du göra en skiss över hur detta skulle se ut.

"Längst ner på röret finns olika rum, tomma rum. Dit man kan släppa in vattnet man släpper ner från röret. Där finns luckor sen att man kan släppa vattnet tillbaka till havet."
Dessa tomma rum kommer ju då att fyllas med vatten vilket måste du ju pumpa ut för att processen ska kunna fortgå. Detta kräver energi.

Vad är det som låter konstigt? Jag menar att man har tomma rum/areor jag vet inte vilken position vore bäst för dom, men vi säger dom ligger längst ner då. Som är stängda först när man släpper ner vattnet som snurrar turbinerna. Sen öppnas dom, och dit går vattnet man släppt ner i röret. Sen stänger man luckorna på dessa rum. Och sen släpper ut vattnet i havet.
Citera
2020-08-31, 03:08
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Vad är det som låter konstigt? Jag menar att man har tomma rum/areor jag vet inte vilken position vore bäst för dom, men vi säger dom ligger längst ner då. Som är stängda först när man släpper ner vattnet som snurrar turbinerna. Sen öppnas dom, och dit går vattnet man släppt ner i röret. Sen stänger man luckorna på dessa rum. Och sen släpper ut vattnet i havet.

Jo när du skriver att "sen släpper man ut vattnet i havet". Detta funkar inte för mig. Vi är nu i en fas då tomrummen är fulla med vatten. Hur släpper man ut vattnet där i havet så att det blir tomt igen? Då måste ju luft in igen. Alternativt måste det vara vaakum där. Det kommer ju kräva energi för att återskapa tomrummet.
Citera
2020-08-31, 03:11
Medlem
Citat:
Jo när du skriver att "sen släpper man ut vattnet i havet". Detta funkar inte för mig. Vi är nu i en fas då tomrummen är fulla med vatten. Hur släpper man ut vattnet där i havet så att det blir tomt igen? Då måste ju luft in igen. Alternativt måste det vara vaakum där. Det kommer ju kräva energi för att återskapa tomrummet.

Man får väl blåsa in luft med nåt rör?
Citera
2020-08-31, 03:15
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Man får väl blåsa in luft med nåt rör?

Visst men detta kommer kräva massor av energi. Kommer man 10 m ner i vattnet så är trycker dubbelt så högt som i atmosfären (2 atm). För varje ytterligare 10 m ökar det med en atmosfär till. Det är alltså inte så lätt att blåsa ut vatten med tryckluft 1000 m ner. Kräver ohyggligt mycket energi.
Citera
2020-08-31, 03:22
Medlem
Citat:
Visst men detta kommer kräva massor av energi. Kommer man 10 m ner i vattnet så är trycker dubbelt så högt som i atmosfären (2 atm). För varje ytterligare 10 m ökar det med en atmosfär till. Det är alltså inte så lätt att blåsa ut vatten med tryckluft 1000 m ner. Kräver ohyggligt mycket energi.

Ett annat alternativ är ju att man borrar så djupt hål att jordens värme ångar upp vattnet man släppt ner i röret. Men jag vet exakt inte hur djupt hålet skulle vara tvungen att vara då.
Citera
2020-08-31, 03:56
Medlem
Citat:

När man fyllt dom tomma rummen med vatten där nere vid röret, och stängt luckan. Så då är ju hela röret fullt med luft.
Som man kan fylla dom rummen med luft där vattnet var tidigare. Men men måste komma på en metod att få bort vattnet från rummen på ett energieffektivt sätt. Vilket säkert redan finns.
Senast redigerad av HayabusaMannen 2020-08-31 kl. 04:26.
Citera
2020-08-31, 04:42
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
När man fyllt dom tomma rummen med vatten där nere vid röret, och stängt luckan. Så då är ju hela röret fullt med luft.
Som man kan fylla dom rummen med luft där vattnet var tidigare. Men men måste komma på en metod att få bort vattnet från rummen på ett energieffektivt sätt. Vilket säkert redan finns.

Jo men det kräver ohyggligt mycket energi att få ner den luften dit. Jag kan säga direkt att iden är omöjlig i och med att om den ska fungera så bryter man mot termodynamikens första lag. Det kan inte uppstå energi ur tomma intet på det sätt du tänker dig. Om du har ett slutet system så kan energi inte skapas där utan bara ändra form. Energin som omvandlas till elektrisk energi i en sådan här ide måste komma från en spontan process driven av vädret som ju får ny energi från solen samt genom påverkan från månens dragningskraft. Man kan inte bara ha en utrustning som står och kör spontant på det vis du tänker dig. Alla som läst naturvetenskap på hög nivå kommer att hålla med mig om att detta inte kan fungera.

Snubbe försöker förklara:
https://www.youtube.com/watch?v=ZlFMze871Fo

Men kul att du grubblar p hur man ska lösa detta problem!
Citera
2020-08-31, 04:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ett annat alternativ är ju att man borrar så djupt hål att jordens värme ångar upp vattnet man släppt ner i röret. Men jag vet exakt inte hur djupt hålet skulle vara tvungen att vara då.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Geotermisk_energi

Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Finns ett gäng våg och tidvattenverk, men de levererar halvdanna resultat. Se ex vattenfalls satsning "ymer" tror jag den hette... Fick läggas ner.
Elgenereringen är den enkla biten, sett ett par dokumentärer om det och problemet verkar vara att vatten är åt helvete mycket mer våldsamt än man kan tänka sig så det är svårt att få bra hållbarhet på grejerna samt hitta en långsiktig lösning för underhållet.

Citat:
Nej det går åt mycket mer energi att evakura röret på vatten än du kan få ut från vattnet.
Citera
2020-08-31, 05:01
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Det låter skrämmande likt kärnkraft, tänker du att det blir som en stor hävert, som bara tömmer, och fyller helt organiskt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in