• 1
  • 2
2020-09-02, 15:15
Medlem
En ide är inte värd mycket, men hur ser det ut om man har många?

Hej Flashback! Jag skrev ett inlägg här Jag är mannen av många utkast och hur jag under flera års tid bara skrivit ner tankar och ideer som jag aldrig har drivit eller bollat med någon och nu då istället sitter på ett stort bibliotek av väldigt många utkast till diverse företag, filmmanus, musik eller tankar och ideer.

Har varit inne här och snurrat ett par gånger och har både läst trådar ang affärsideer och trådar om att potentiellt sälja affärsideer. Alla trådar mynnar mer eller mindre ut i att bara ha en ide är värd näst intill ingenting och även om man lyckas pitcha sin ide till någon så skulle det knappast vara speciellt ekonomiskt givande ändå så länge man inte själv rullar upp armarna och driver sin ide själv.

Jag har under årens lopp skrivit ner ganska många "affärsideer", stora som små men vill egentligen inte driva något av dem. Jag skulle gärna vara lite delaktig på sidan och vara med under projektets gång men jag har för mycket annat jag vill göra att jag helt enkelt inte vill binda fast mig vid en sak och typ.. driva ett företag.
Kanske är jag naiv i min syn på världen 2020 men det känns ändå som det är fler än någonsin som tjänar pengar på i princip allt mellan himmel och jord, och det finns fler än någonsin som har ruttnat på att jobba för någon och istället drömmer om att driva något eget och det är fler än någonsin som börjat driva något eget, cashat in, lämnat över och gått på nästa grej. Så någonstans känns det som att det potentiellt skulle finnas en plats för någon som har diverse potentiella affärsideer att dela med de som är sugna på att driva något men som själva söker efter en ide att driva. Eller bara rika personer och företag som skriker efter något unikt, nästan vad som helst, så länge som det är något nytt.

Så jag tänkte jag skriver ner ett par av de lite mindre ideerna som jag har skrivet ner under årens gång. Mest för att få något sorts perspektiv eller någon typ av insikt samt för att lätta lite på ett sinne som kånkar runt på alldeles för mycket. Som sagt, en ide är inte värt mycket utan utförande, och jag har annat jag vill göra så känner inte för att utföra något av det här.. Men det kanske slår rätt på någon annans sträng och då är det bara ta skiten och springa. Det är nästan bara one-liners men grunden till vad ett företag gör behöver inte nödvändigtvis vara mer än så.

Större och mer omfattande ideer kring diverse nischar eller produktion eller variationer på befintliga ting behåller jag för mig själv, då jag trots allt i min egna naiva narcissism ser ett visst värde i det om man "lämnar över det" till rätt person.

Kanske är mycket av det här för smalt eller för specifikt för att driva men å andra sidan borde rimligtvis någon finna något potential i någon aspekt av det hela

- En politiskt obunden plattform där de olika krönikörerna från dn aftonbladet etc kan mötas i debatt med folk från alternativmedia, ett visst vänster möter höger och även dom mittemellan. Istället för att alla dessa kolumister får sitta och häva ur sig diverse argument för ditten och datten utan att ha en öppen plattform att ifrågasätta så skulle då en koluminst kunna skriva en krönika kring exempelvis Greta Thunbergs senaste eskapader och varför det hon gör är så viktigt och få svar från andra krönikörer med deras argument till varför greta thunbergs eskapader är förankrade i fel saker eller att hennes plan för noll emission NUUUUU inte fungerar eftersom det skulle krasha hela världens ekonomi. Kanske skulle bli klurigt att få med folk eftersom vänstern generellt är byggd på känsloargument och att trycka ner foliehattarna på andra sidan men det känns lite som att när Metro försvann, med dess sista sida av insändare, så försvann typ Svenskarnas sista mötesplats av tankar och funderingar kring samhället och blev istället separata bubblor utspridda på helt olika håll, och aldrig verkar dom kunna mötas.
Skulle även gärna se att den här "politiskt obundna plattformen" även har the basics med de olika färgerna och vad dom har varit historiskt och vad de ser för samhälle framåt, hur deras partiprogram är utformat och en liten ordlista på vad det egentligen innebär att vara "konservativ" "demokratisk" "liberal" etc.. Att ha krönikörer som får sitta på sin sida av plattformen och göra sin grej samtidigt som det skulle vara öppet för kritik från andra färger. SVTs och Aftonbladets valkompasser är så flummigt utformade och folk tar det som sanning. "Aha, på de öppna frågorna de har ställt har mina svar stämt mest överens med Miljöpartiet, jaha ja men då ska jag rösta på miljöpartiet och jag är en miljöpartist. Jag behöver inte läsa deras partiprogram, det här räcker som underlag för egentligen är jag inte så insatt och brydd. "

Eftersom precis allting nuförtiden innehåller en massa troll som bara förstör så plattformen mest öppen för allmänheten att läsa och bilda en uppfattning baserat på vad dessa krönikörer diskuterar sinsemellan, och i min lilla fantasi där det här finns så är det inga cissi wahlin eller andra tyckare och opinionsskapare utan snarare folk som kanske är statsvetare, journalister,forskare, etc. Givetvis vill folk hellre läsa Cissi Wahlin än något akademiskt eftersom det är mycket lättare att greppa, men om plattformen i fråga drivs med underlaget att vara en seriös vind i debatt så torde rimligtvis folk söka sig dit för att läsa och bilda sin egna uppfattning snarare än att vara driven av rubriker, klick och förenklingar av komplexa problem

kanske blir klurigt att vända en peng på det men det förminskar ju inte behovet av att bryta bubblorna och polariseringen där ute.

-Merförsäljning till hotellrummet
Du sitter på TUI (eller en riktig resebyrå och inte bara en samlingssida) och ska boka dina veckors semester. Du är trött, du vill komma bort, koppla från och koppla av. Du vill äta på hotellets buffe, du vill sitta på balkongen och steka i solen och du vill ligga och bli lite småfull nere vid poolen. Du är inte så sugen på att utforska eller äventyra utan du vill komma dit och sen vill du komma ner tills det sen är dags att åka hem.
Om jag bokar den resan till spanien/grekland/kanarieörna via en resebyrå - Varför skulle inte resebyrån kunde erbjuda diverse läsmaterial, handdukar, flipflops, badkläder, tofflor,snacks eller vad man nu ändå är ute i närområdet för att köpa klart och färdigt på rummet när man checkar in? resebyråer jobbar väl ganska nära med x antal utvalda hotell så varför inte styra upp en mellanhand som styr upp, samlar ihop och levererar det lilla paketet till det och det hotellrummet? För att inte konkurrera ut de lokala handlarna kanske det är dom man gått ihop med från början.
Så när man väl kommer till sin destination så finns paketet på rummet.

-Jag tycker det verkar klurigt att köpa bil, eftersom jag inte kan så mycket om bilar. Jag kanske vet ish vad jag är ute efter och vad mina behov är men sen då? blocket, bilhandlare, fabriker etc - alla vill dom ju sälja på mig deras bil och även om de lyssnar på mina behov och rekommenderar något så är det ju ändå en bil från deras sortiment de vill sälja på mig. Det finns antagligen en stickad tråd nu men likväl dyker det ofta upp "vilken bil ska jag köpa? jag behöver x och min budget är y" här på flashback, varför inte ha... bilkunnig människa som är en generell säljare. Istäellet för att du går till EN handlare eller scrollar typ autouncle, eller startar en tråd här på flashback, så kan du prata med den här bilkunniga och bilintresserade människan som kanske redan är löst kopplad till ett par olika firmor och inte bara kan hen rekommendera en bil, det finns även tjänster för att se till att man inte blir ripped off eller att bilen ifråga har dolda fel. Kanske är det en person man tillochmed kan hyra med sig i att titta på begagnade bilar som privatpersoner säljer.

del1
Senast redigerad av boxnosh 2020-09-02 kl. 15:18. Anledning: Fel ordning på de två inläggen
Citera
2020-09-02, 15:15
Medlem
-Om film & skivbolag gjorde sina egna Skylanders figurer.
Okej, den här är pretty far out men i fantasin finns inga gränser. Skylanders var ett populärt barnspel till typ alla plattformer och man köpte sig ett startset som innehöll en "portal" (en platta man kopplade till sin konsol eller pc) och sedan köpte man gubbar/figurer i styck som man sedan ställde på portalen och sedan kunde man spela med den gubben i spelet. Tekniken bakom vet jag inte så mycket om, men är det nästan egentligen inte mer än att de kopplas via bluetooth eller liknande och gubben innehåller egentligen inte så mycket information över huvudtaget utan snarare låser upp något som är förprogrammerat i spelet.

BALL GREJ! Vet att det sålde som fan och varje år kom det en uppföljare. Men varför inte göra samma sak för film och musik? Varför inte ha en "portal" /"platta" och sedan ha ikoniska och minnesvärda figurer från filmer och serier att ställa på plattan och på så vis starta och se nämda film? Likt Funko POP leksakerna så kanske det finns en ball Delorean och skulle man ställa den på plattan kommer Tillbaka Till Framtiden att spelas på tvn, Marshmallow man och Ghostbusters, och så vidare och så vidare. Folk gillar fortfarande att samla på saker,vuxna människor gillar att ha små figurer som prydnad och filmnördar vill ha sina favoritfilmer till hands.
Streamingtjänster har ju mer eller mindre slaktat fysisk filmförsäljning och om tekniken finns att göra ett sånt datorspel och sälja ett startset med en platta och 3 figurer för ett par hundra spänn.. Ja då känns det ju nästan billigare att bara ha figurer och en film som startas och inte behöva bygga ett helt spel som tekniken ska appliceras på.

En liknande grej för skivbolagen (jag tänker främst hårdrockare här, för de känns mest benägna att dels fortfarande köpa skivor, men även samla och ha fysiska ex på vad dom gillar (och än en gång har streamingtjänster slaktat en del av den fysiska marknaden) . Iron Maiden - Powerslave, ja då är det Sphinx-Eddie man ställer på plattformen, Motörheads Ace of Space är en tredelad figur i cowboykläder eller judas priest brittish steel så är det en hand som håller i rakbladet.

En till liknande grej till det skulle vara bara en typ LCD skärm stor som ett a3 eller a4 papper, där hårdvaran är kopplad till Spotify. Hänger upp den på väggen och kopplar den till speakers (bluetooth eller med kabel) och kan användas att styra musik på, och låtarna som spelas visar artwork med lättare animationer eller rakt upp och ner de klassiska ljudvågorna från windows media player. Jag hade tidigare en förstärkare som var "Spotify ready" så att trycka in det i lite hårdvara torde inte vara omöjligt, plus det faktum att skärmar och sånt är billigare nu än de någonsin varit pga hur utbredda dom är

-Hitta någon som är bra på att skissa/måla och någon som gillar att ta LSD och har en förmåga för att förklara vad de ser. Inte världens grej men en intressant utgångspunkt till konst och konstverk (särskilt med tanke på att väldigt många gör typ jackson Pollock grejen och bara skvätter, droppar eller smetar färg på en canvas)

- Att kunna "lägga" ett filter/rutmönster över en hemsida, likt en printscreen, men man kan skriva egna kommentarer, rita till eget eller markera det som är relevant och sen spara den altererade printscreenen med de tillagda sakerna på och sedan spara den bilden. Istället för att typ ta en print screen och sen lägga in den i ett program och sedan klippa och klistra in vad man behöver. Kanske är bökigt att realisera men känns samtidigt inte nödvändigtvis bökigare än att bygga en addon till Chrome. Klart man blir låst till chrome då men med lite resurser antar jag att man bygger till firefox och opera också. Kanske är mer invecklat och behöver extern mjukvara att ladda hem.. Vad vet jag.

-Likt ovan, någon sorts addon till en webläsare som basically bara är en Lock-out. Dvs du ställer in att man kan endast byte url på exempelvis youtube 5 (10, 15, x) gånger och sedan stängs fönstret. Lite som ett parental lock där man ändå ger möjligheten att se ett par videos och tar bort möjligheten att snurra bort sig i timmar och slutligen sitta och titta på något extremt nischat och specifikt som man EGENTLIGEN inte har något intresse av, men nu när man ändå lett sig själv dit sitter och slösar massa extra tid.
Lär väl knappast vara uppskattat av youtube och annat eftersom de obviously vill ha fler och fler och fler visningar, men det är inte låst till youtube, det är låst till en webläsare.

-OB-räknare
Egentligen inte så komplicerad men ändå tycker jag inte att det finns några vettiga på app-store. En app där man helt sonika skriver in sin timlön (och ev folkbokföringskommun för skattesats) och sedan skriver man in sina timmar man jobbar. Finns förinställt för handels transport och de andra större och reglerade branscherna och däri finns det direkt också OB-satserna och vilka högtider som ger vilken typ OB... "Aha det är lördag ja men då får jag OB efter 12" eller "Hmm får man 100 på kristi himmelsfärd eller är det som en vanlig dag?" och alla andra generella frågor om lön, ob och semester som antingen HR personalen på företaget eller som fackförbunden alltid får svara på ad nauseam

-"netflix" (streamingtjänst) tar tillbaka det förlorade Zappandet. Varför inte ha 1-10 kanaler som alla spelar upp något och så får man själv zappa runt och se vad man fastnar för, och sen välja att se från början//spara senare//läsa mer eller bara se klart.

-"filmstaden" där bioklubben och konton redan finns registrerade, så vore de väl trevligt om man kunde "flagga" filmer man vill se samt se andra som flaggat samma film och ha en möjlighet att styra upp och boka in en visning. Med vänner eller randoms. Är väl mest för att potentiellt locka fler folk till biosalongerna

-översätta 1177 och pumpa ut i tredje världen

-Slowcook Food Truck.
Bara slowcooka massa från tidigt på morgonen så är det slowcookat klart lagom till strax innan lunchrushen så köper man la helt enkelt med sig en (eller fler) matlådor till lunchen eller middagen.

-Ikea borde sälja trallor vid kassan där de blåa påsarna finns.

- En söt liten laptop flärp som endast är söt och en flärp och vars enda funktion är att öppna upp laptopen

-Ett gym med samma visningsrättigheter som O'Learys och sen ha ett stort rum med diverse cyklar, springband och crosstrainers så kan man springa/cykla/träna/promenera sig igenom Göteborg vs Djurgården som ett alternativ till att se matchen ensam hemma eller på en sportbar. Kanske kan man blippa sitt lilla medlemskort där och både få dagens mål/workout och även regga vad man åstakommit under passet.

Jobbet jag har nu handskas en hel del med råmaterial och jag har en ide på en produkt som "saknas" i samhället och som det finns behov för och som är relativt i samma bransch så jag tänkte väl helt sonika maila vår VD med något sorts pitch, skiss och anledningar till varför det eventuellt skulle funka för oss.

Corona har drabbat oss som alla andra även om vi fortfarande står pall så med den nya desperationen som har uppkommit kanske det kan finnas en väg för det ändå.

Har en annan ide som är en variation på en befintlig och utbredd möbel och funderade på att skriva ut iden och varför den är bra och sen söka upp någon produktutvecklare på Ikea via linkedin, typ. Eftersom jag inte sitter här och tror att jag kan pitcha en ide och få pengar på kontot utan snarare kanske försöker pitcha in mig själv som någon sorts idespruta så känns det inte som det finns fog nog för någon att bara sno den om jag nu ändå inte nödvändigtvis "vill ha" något speciellt för det (cred vore väl trevligt), utan mer för att det kanske kan leda in på något spår som skulle kunna leda in till något annat.

I övrigt har jag märkt, och jag tycker det är ganska trist, att när man pratar om ideer och tankar med andra så ska svenskar alltid vara kritiska och säga saker som "men har du tänkt på X" eller "hur ska du lösa Y" och givetvis är det jättebra att man får kritiska frågor så man kan tänka efter mer eller justera/anpassa iden men jag tycker att det är så jävla tråkigt att DET FÖRSTA folk gör är att att säga "har du tänkt på X" istället för något i stil med "Kul ide, hur kom du på den" eller "ja varför inte kör på i dont give a fuck" och sedan efter det börja ställa mer kritiska frågor... Men det är väl den avundsjuka svensken i ett nötskal, antar jag.

Som jag skrev i början så är väl de här de många "mindre" ideerna jag har, men vad tror folk här? Finns det något potential för mig någonstans, i någon bransch att vara en som kommer med ideer? I min lilla bubbla så känns det som det finns väldans massa folk som antingen vill ha en ide att starta och driva ett företag men helt enkelt kanske inte sitter på något bra eller folk som har en ide, gjort sin plan och sen vart hos Driva-Eget där de kanske fått höra att de är drivna och har potential med att just iden som dom kom in med inte är så värst bra eller alldeles för komplicerad eller är för konkurensnsutsatt.

Någonstans i allt det här har jag funderat löst på om man inte kunde öppna ett eget kontor med all the basics som behövs (it, marknadsföring, hr, etc) och sedan hjälpa andra att driva diverse affärsideer under mitt egna lilla paraply och där de ena företaget gynnas av de andra som kan gynna de tredje och kvar står de fjärde och cashar in på alla de övriga företagen som drivs under samma lilla paraplyorganisation med diverse dotterbolag och annat.

Eller är en ide fortfarande inte värd något utan utförande och jag borde ta all min hybris och somna om?
Senast redigerad av boxnosh 2020-09-02 kl. 15:18. Anledning: Fel ordning på de två inläggen
Citera
2020-09-02, 15:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boxnosh
Eller är en ide fortfarande inte värd något utan utförande och jag borde ta all min hybris och somna om?

Precis, en eller många, idéer är inte värda något.
Citera
2020-09-02, 15:57
Medlem
Finans.killens avatar
Underbar tråd älskar folk med roliga och spännande idéer!
Citera
2020-09-02, 16:10
Medlem
"Så länge det finns någon idiot som köper." - svensk affärsängel

Om du tror på dina idéer och är bra på att snacka så kan du sälja det mesta. Bara kolla på han som gjorde Super Size Me filmen om reklam som handlar om reklam, det visar ju på hur jävla pantad världen är (och investerare).
Citera
2020-09-02, 16:30
Medlem
Pungsvings avatar
Försök realisera någon av ideerna själv. Lär dig det du inte kan för att realisera. Det är en svensk åkomma att tro att andra ska göra allt åt en.
Citera
2020-09-02, 18:20
Medlem
Vermillionss avatar
En idé kan förändra världen om man verkligar den. Du har för många bollar i luften och därför så kommer det bli svårt för dig.

Samtidigt så är du kreativ.

George Lucas. Höll sig till en idé som han sedan utvecklade. Det hade inte aldrig funkat om han sysslade med annat. Samma sak med Bill Gates, Steve Jobs, Stan Lee, Mozart, Einstein. Alla genier.

Jag höll mig till två kategorier som jag bestämde mig för att jobba med. Det är min passioner. Är inte det meningen att du ska gilla vad du gör och hur du gör det?

Sätt upp ett mål och frågar du mig så kan du komma hur långt som helst om du aldrig ljuger dig. Du nämnde en sak som jag jobbar med. Jag jobbar 10 gånger hårdare än alla andra för att det är min passion och en talang jag besitter.
Citera
2020-09-02, 19:00
Medlem
Ja, du har nog precis visat att idéer finns det gott om, men drivkraft att genomföra dem är det mer skralt med.

Här kommer några idéer till:
- baka bröd och sälja till hungriga
- rekrytera åt andra företag
- importera och sälja xxxxxx via internet
- designa en klocka, tillverka billigt i Kina och sälja dyrt på nätet
- investera i fonder som går upp och leva på avkastningen
- tillverka och sälja elbilar
- sälja mat i klädaffärer, kunderna är ju redan där och kan slå två flugor i en smäll
- göra en app där man visar 10s snuttar när folk dansar eller fånar sig
...osv
Citera
2020-09-02, 19:15
Medlem
Du har helt klart potential att komma någonvart, om de här idèerna är några av dina sämre då är du inte ute och cyklar, jag gillade ett par av dem rätt skarpt. Frågan är bara hur du går vidare med dem.
Jag har själv haft flera affärsidéer, problemet är att de var så bra så att de redan fanns på marknaden
och genererade företagen bra pengar.
Citera
2020-09-02, 19:52
Bannlyst
Kod:
-OB-räknare
Egentligen inte så komplicerad men ändå tycker jag inte att det finns några vettiga på app-store. En app där man helt sonika skriver in sin timlön (och ev folkbokföringskommun för skattesats) och sedan skriver man in sina timmar man jobbar. Finns förinställt för handels transport och de andra större och reglerade branscherna och däri finns det direkt också OB-satserna och vilka högtider som ger vilken typ OB... "Aha det är lördag ja men då får jag OB efter 12" eller "Hmm får man 100 på kristi himmelsfärd eller är det som en vanlig dag?" och alla andra generella frågor om lön, ob och semester som antingen HR personalen på företaget eller som fackförbunden alltid får svara på ad nauseam

Finns redan.
Citera
2020-09-02, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Ja, du har nog precis visat att idéer finns det gott om, men drivkraft att genomföra dem är det mer skralt med.

Här kommer några idéer till:
- baka bröd och sälja till hungriga
- rekrytera åt andra företag
- importera och sälja xxxxxx via internet
- designa en klocka, tillverka billigt i Kina och sälja dyrt på nätet
- investera i fonder som går upp och leva på avkastningen
- tillverka och sälja elbilar
- sälja mat i klädaffärer, kunderna är ju redan där och kan slå två flugor i en smäll
- göra en app där man visar 10s snuttar när folk dansar eller fånar sig
...osv

Allt här finns redan. Förutom mat i klädbutik men dum ide från första början.

Baka bröd och sälja till hungriga? Du vet att man köper mat för att inte bli hungrig de brukar 99% av svenska befolkningen göra minst 1 gång per månad.

Innan du börjar med dina ideer ska du kolla om de redan finns, var de finns och hur det går för de.
Senast redigerad av TrixNe 2020-09-02 kl. 19:57.
Citera
2020-09-02, 20:03
Medlem
mikaelss avatar
Magnificent wall of text.
Less is more, ring a bell?

Orkar inte läsa det hela, men ett av de första jag såg har redan provats: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Newsmill
Gissar att dina andra ’originalidéer’ är ungefär lika ooriginella, och ogenomtänkta.

Focus. Hemligheten är fokus, inte diversifiering. Välj en idé, en bra, och utveckla den. Kill your darlings.
Och se till att det finns ett sätt att tjäna pengar, det räcker inte att vara cool.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in