Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
En fluga i bilen när jag lämnar Stockholm. I Värmland flyger den ut när jag stannar på en rastplats. Hur går det för den? Klarar det sig lika bra i Väse som i Vasastan i Stockholm? Tror inte att flugor har revir, men är den på något sätt anpassad till platsen där den växt upp?
Samma sak med en myra. Den tror jag inte klarar sig länge, då den är helt beroende av det samhälle den tillhör.
En tvestjärthona som håller på att hand om sin avkomma kanske klarar sig 200 km hemifrån, men ungarna kommer att dö.
Ibland när jag kastar ut en spindel tjejen har freakat på ur huset, funderar jag på om den ens klarar sig i rabatten om den är van att bo i källaren.
Vilka konsekvenser finns det när en insekt eller spindel flyttas en längre eller kortare sträcka?
Har detta beforskats?
Snackade med en biolog på GU för många år sedan, frågade henne hur många insektsarter vi har i Sverige, hon nämnde en ungefärlig siffra bara. "Ingen vet exaktare än så", sa hon, då insekterna "muterar" lätt till nya underarter. Så flugan i ditt exempel klarar sig nog hyfsat lika i Värmland som i Stockholm. Dock kan det vara svårare för den att hitta nya "kompisar" på nya stället. Dvs. artfränder.
Insekter som bor i samhällen är chanslösa om de förlorar sitt samhälle. Gällande tvestjärtar hade jag ingen aning om att de matade/"mammade" sina ungar. Gör de det? Lägger de inte bara ägg och drar därifrån?