• 1
  • 2
2020-09-18, 12:53
Medlem
Vi behöver en till bil i familjen.
Jag jobbar varannan helg och sambon tycker det är tråkigt att inte kunna ta barnet till olika aktiviteter och jag vet inte vad som är bäst, att köpa en leasing bil eller att köpa nån begagnad bil.
Om det blir begagnad bil har vi tänkt oss en väldigt billig bil men riskera finns ju då att den går sönder och de blir dyrt i slut ändan.
Jag ska ha den till mitt jobb restid ca
40min t/r totalt.

Vad skulle ni gjort? Och varför?
Citera
2020-09-18, 13:01
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt

Jag köpte en begagnad leasingbil som hade används i ett år.
Mitt mål var att få tag på en bil med den utrustning som jag ville ha (nav, drag, acc, bränslevärmare) att det hade varit en leasingbil innan ansåg jag var bra för då var den genomgången av VW när jag köpte den.
Citera
2020-09-18, 13:07
Medlem
Såvida ni inte köper en riktig rishög till begagnad bil är det ganska ovanligt att den gör sönder och kostar en massa.

Betalar ni den kontant och undviker lån ser jag ingen nackdel att äga i jämförelse med att leasa.
Citera
2020-09-18, 13:07
Medlem
dirtydave82s avatar
Citat:
Vi behöver en till bil i familjen.
Jag jobbar varannan helg och sambon tycker det är tråkigt att inte kunna ta barnet till olika aktiviteter och jag vet inte vad som är bäst, att köpa en leasing bil eller att köpa nån begagnad bil.
Om det blir begagnad bil har vi tänkt oss en väldigt billig bil men riskera finns ju då att den går sönder och de blir dyrt i slut ändan.
Jag ska ha den till mitt jobb restid ca
40min t/r totalt.

Köp begagnad kvalitets bil (Toyota, Lexus, Honda, Mazda) med lån som gått under 4000 mil om ni har råd med handpenning. Saknas handpenning = Leasing (då spelar bilmärke mindre roll).

Skulle aldrig pendla till jobbet i nått instabilt ruckel som gått över 20 000 mil.
Senast redigerad av dirtydave82 2020-09-18 kl. 13:10.
Citera
2020-09-18, 13:37
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Köp begagnad kvalitets bil (Toyota, Lexus, Honda, Mazda) med lån som gått under 4000 mil om ni har råd med handpenning. Saknas handpenning = Leasing (då spelar bilmärke mindre roll).

Skulle aldrig pendla till jobbet i nått instabilt ruckel som gått över 20 000 mil.
Både subaru och volvo mellan 90-00 fungerar helt okej att pendla med trots 80000 mil på mätaren. Tja, alla bilar fungerar väl att köra, så länge dem är hela. Har ju dessutom billigare reparation på dessa bilar än en nya volvo eller subaru, eller valfri kärra.

Personligen kör jag hellre en skön bil än en ny bil, exempelvis en Dacia.

TS: köpa en begagnad helt klart. Lågmilad ford eller en volvo.
Typ den här rackaren: https://www.blocket.se/annons/skane/...a_16v/92009512 (obs! Vinge bak, så det går att köra riktigt fort och fortfarande ha bra väggrepp skulle personligen dra bort plasten baktill och spraymåla den med flames)
Annars är Ford puma ganska trevliga att köra, lätta och relativt kompetent motor, brudracer: https://www.blocket.se/annons/gotlan...coup_/82562206
Senast redigerad av psykoshippien 2020-09-18 kl. 13:43.
Citera
2020-09-18, 14:08
Moderator
yz44s avatar
40 min tur och retur ger att du har maximalt 3 mil till arbetet.
Du behöver alltså bilen för mindre än 30 mil/månad, där går leasing bort.

Jag hade valt en begagnad mindre bil med låg skatt och försäkring.
Citera
2020-09-18, 15:58
Medlem
Tack för svar.
Då får jag söka en begagnad bil.
Men man vill ju inte helst ha en för ful och bli utskrattad av granarna 😂
Men då vet jag att leasing inte är bra alternativ i detta läge.

PS, psykoshippien
Hörredu! Jag har en ny dacia inget fel på dom =D har funkat kanon från 2018 aldrig något problem och stort utrymme o sitter skönt!

SMAKEN ÄR SOM RÖVEN <3
Citera
2020-09-18, 16:33
Medlem
dirtydave82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Både subaru och volvo mellan 90-00 fungerar helt okej att pendla med trots 80000 mil på mätaren. Tja, alla bilar fungerar väl att köra, så länge dem är hela. Har ju dessutom billigare reparation på dessa bilar än en nya volvo eller subaru, eller valfri kärra.

Personligen kör jag hellre en skön bil än en ny bil, exempelvis en Dacia.

TS: köpa en begagnad helt klart. Lågmilad ford eller en volvo.
Typ den här rackaren: https://www.blocket.se/annons/skane/...a_16v/92009512 (obs! Vinge bak, så det går att köra riktigt fort och fortfarande ha bra väggrepp skulle personligen dra bort plasten baktill och spraymåla den med flames)
Annars är Ford puma ganska trevliga att köra, lätta och relativt kompetent motor, brudracer: https://www.blocket.se/annons/gotlan...coup_/82562206

Skulle inte köra en äldre subaru. Har dåliga erfarenheter från Legacy, men det var iof ett måndagsexemplar.
Citera
2020-09-18, 16:35
Medlem
dirtydave82s avatar
Citat:
Tack för svar.

PS, psykoshippien
Hörredu! Jag har en ny dacia inget fel på dom =D har funkat kanon från 2018 aldrig något problem och stort utrymme o sitter skönt!

SMAKEN ÄR SOM RÖVEN <3

Så du ska inte använda bilen mer än fram och tillbaks till jobbet?
Citera
2020-09-18, 16:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Tack för svar.

PS, psykoshippien

SMAKEN ÄR SOM RÖVEN <3
Vem fan bryr sig om vad någon annan tycker om bilen man har? Bara folk med svagt självförtroende och noll självkänsla.
Citera
2020-09-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vem fan bryr sig om vad någon annan tycker om bilen man har? Bara folk med svagt självförtroende och noll självkänsla.

Jag vill inte ha en rostig bil stående på min garage uppfart iaf.
Och skulle heller inte vilja ha nån rost bil..
Men dom sagt läs min sista rad.

Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Så du ska inte använda bilen mer än fram och tillbaks till jobbet?

Ja precis =)
Citera
2020-09-19, 16:19
Medlem
Bästa hade ju varit moped / fyrhjuling men framför allt moped..
men inget vidare att köra i regn eller på vintern..
Men har googlat lite och hittat fina tips iaf!

Får tacka för hjälpen av er som hjälpte :=)

Bilen ska ju liksom användas 3 ggr per vecka bara hehe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in