Nu stngs de journalister som undertecknat uppropet av frn att bevaka frgor runt Black Lives Matter och liknande mnen. Ngra har omplacerats. Anledningen r att de inte anses tillrckligt opartiska lngre, skriver branschtidningen Journalisten.
Citat:
Om det r s att man engagerar sig i en sakfrga och har ngon sorts offentlig position i den sakfrgan s kan man inte bevaka den frgan. De som har skrivit under uppropet och aktivt tagit stllning fr Black Lives Matter och andra frgor som ocks finns med i uppropet, de kan inte bevaka de frgorna. Det regleras i kollektivavtal och public service-avtalet att man inte kan bevaka frgor dr man tagit stllning, sger Olov Carlsson, bitrdande programdirektr och chef fr innehllsproduktionen p Sveriges Radio.
Bland de bevakningsomrden som medarebetare stngts av ifrn hr ocks frgor om kvotering och representation i allmnhet.
Ngra medarbetare klagar anonymt.
Citat:
Sveriges Radio frbjuder rasifierade reportrar att rapportera om rasism. Det r en kftsmll. Man har gtt rakt i den klassiska fllan man hvdar att rasifierade r partiska och vita opartiska nr det handlar om rasism. Jag skms fr mitt fretag, sger en mngrig medarbetare.
De skyller ocks p hgern.
Citat:
Jag tror att man omedvetet eller medvetet skriver under p vissa inflytelserika hgerdebattrers stndpunkter i rdsla fr att utpekas som vnster, sger en SR-medarbetare.
Palmira Koukkari Mbenga planerade att bevaka valet i USA i hstas, men s blev det inte.
Citat:
Andra fick bevaka de frgorna i stllet. Det uppstod ett par grnsdragningsproblem, bland annat blev det en diskussion om det var okej om jag kunde rapportera att latinos drabbats hrt ekonomiskt av pandemin i Arizona. Om personer jag intervjuade brjade prata om BLM eller om rasism skulle jag klippa bort det i efterhand, eller styra bort frn mnet om det var livesndning. Det var svrt och kndes etiskt tveksamt. Det var en av de stora valfrgorna, sger Palmira Koukkari Mbenga.
Hon menar att hon snarare skulle inge frtroende hos vissa lyssnare utifrn sina egna erfarenheter av rasism.
Nu tror jag fr egen del att det r rtt mnga lyssnare som inte skulle inges frtroende av att en profilerad aktivist pratar i radio om sina privata hjrtefrgor. Men det kanske bara r jag.
https://www.journalisten.se/nyheter/...cknat-uppropet