Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-20, 08:53
  #13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja, lagar allt på söndagar. 5 matlådor som brukar bestå av 200-250 gram pasta och 200 gram kyckling eller nötfärs, plus tillbehör givetvis. Tycker det är smidigast och enklast så, jag tröttnar inte på maten så jag ser det inte som ett bekymmer med samma lunchlåda dagligen. Frukostrutinerna (om man har sådana) brukar se lika ut från dag till dag så varför lunchen inte kan göra detsamma, förstår jag inte. Jag slipper även ta mig tiden till att åka och köpa något samt att jag tycker det jag lagar smakar bättre. Tränar dessutom på lunchen vissa dagar så detta är effektivast. Lunchen är dagens största mål för mig så jag bara kan ta något lättare till middag och på så sätt lägga tid på annat.
Citera
2020-09-20, 09:04
  #14
Medlem
TonyBergmans avatar
Laga 2 olika rätter eller fler. Det är så värt det tar lite längre tid men har haft samma problem att man äter samma mat en hel vecka. Man spyr på det till sist .
Där jag bor så säljer vissa restauranger gårdagens mat i matlåda för avhämtning för 30kr/lådan. Kolla i området om det finns liknande, kanske några kronor dyrare men man kan bryta nån dag eller två i veckan.
Citera
2020-09-20, 11:04
  #15
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du kan väl frysa några av lådorna varje helg, så kan du äta ett par av dom i veckan och resten plockar du från tidigare veckor. Då får du rotation på lunchen.

Precis. Ofta när jag lagar mat så gör jag många portioner och fryser in. Borde väl inte va ett problem om man ändå lagar mat till ungarna varje kväll?
Citera
2020-09-20, 11:30
  #16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Precis. Ofta när jag lagar mat så gör jag många portioner och fryser in. Borde väl inte va ett problem om man ändå lagar mat till ungarna varje kväll?

Det visade sig sen att TS har en väldigt liten frys. Då är det svårt tills man skaffat en större.
Citera
2020-09-20, 11:49
  #17
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det visade sig sen att TS har en väldigt liten frys. Då är det svårt tills man skaffat en större.

Jag har också en väldigt liten frys. Om man bara fryser in proteinet och lagar kolhydraterna och skär upp lite grönsaker kvällen innan är det inget problem. Eller så får man göra några matlådor och ha i kylen och så får man väl göra nya på onsdag eller så.
Citera
2020-09-20, 11:56
  #18
Medlem
Enklast och minst jobb är väl ändå att man lägger undan av middagen till morgondagens lunch. Minimal ansträngning och billigt, visserligen äter man samma rätt två dagar i rad, men om man jämför med att äta samma lunch hela veckan så blir det ju lite mer variation.
__________________
Senast redigerad av Mon81 2020-09-20 kl. 12:02.
Citera
2020-09-20, 12:34
  #19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jag har också en väldigt liten frys. Om man bara fryser in proteinet och lagar kolhydraterna och skär upp lite grönsaker kvällen innan är det inget problem. Eller så får man göra några matlådor och ha i kylen och så får man väl göra nya på onsdag eller så.

Det är iofs en bra lösning, inte frysa in hela lådor. TS bör begrunda den möjligheten. Själv har jag aldrig haft något mindre än en halvfrys, och då var det på endast 2 personer.
Citera
2020-09-20, 14:35
  #20
Medlem
Jag lagar hellre min mat själv och riskerar att det blir "tråkigt", att man föräter sig och att portionerna blir stora och att jag vet vad det är i maten än att någon äckliga franskt äckel eller latinamerikansk skit ska ge mig något som är gammalt eller annat som får mig att må skit av för en dyr penning så att de kan skattefuska och fuska med bidrag.

Tänk på att pengarna man sparar går till ens egen konsumption, att man kan unna sig något extra och fint eller ge kidsen något som de behöver.

En annan variant är att laga till det man ska ha nästa dag dagen innan. Då behöver man inte fundera så mycket eller lägga massor med tid vid ett och samma tillfälle.
Citera
2020-09-20, 17:44
  #21
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0n3g4n
Hur gör ni med veckans kost?
Jag börjar blir fan snart depressiv av mina matlådor jag har med till jobbet.

Jobbar en hel del, och har familj med småbarn hemma så är konstant full rulle.

Just nu gör jag samtliga matlådor för veckan söndag kväll. Brukar oftast bli något rätt enkelt.
Typ att man slänger in 5 laxfilér i ugnen och kokar ris, eller typ kalkonbiffar med sötpotatis, ja ni fattar. Det som är enkelt att laga i större mängd. Har kört såhär konstant i 8 månader.
Resultatet blir tyvärr att man käkar samma lunch hela arbetsveckan vilket blir deppigt efter ett tag.

Jag funderar seriöst på om man ska börja köpa matlådor för att kunna variera mig lite mer.
Vilka bra alternativ finns det för oss som tränar och tänker på kosten?
Lagar alla matlådor på Söndag.

Enklast är att laga flera maträtter där några av ingredienserna kan finnas i flera maträtter. Till exempel att alla maträtter äts med antigen ris, potatis eller pasta. Det blir som du säger snabbt tråkigt om du äter samma lunch 5 gånger i veckan. Jag kan rekommendera att göra som några andra skrev - frysa in matlådor. Då kan du göra några fler matlådor vid ett tillfälle och sen välja därefter.

När jag gör matlådor brukar det vara cirka 2-3 olika maträtter. Försöker basera alla maträtter på någon sås då det smakar bättre när man värmer upp det. Undviker grönsaker om dom inte ingår i maten. Främst för att det inte smakar gott när man värmt det i micron och det blir blött i botten av matlådan vilket är äckligt. Speciellt broccoli och blomkål...

Exempel: stekt ris med kyckling, korv/biff stroganoff, chili con carne, carbonara, pasta alfredo, lasagne, lax med citronsås, kyckling med dragonsås osv. Ja du fattar.

Basera maten på såser. Gör du ris med kyckling kan du äta chili con carnen med ris också. Lägger du riset i bottnen blir den såsig när den legat nån dag eller två i kylen också så det gottar till sig.

En matlåda behöver inte vara tråkigt (sjukt urvattnad mening) men det är sant också.
Citera
2020-09-21, 00:20
  #22
Medlem
bobo909s avatar
Brukade preppa käk för en vecka tidigare, nu lagar jag ist. 1gång/dag. Blir godare och man kan variera kosten lättare utifrån hur det känns just den dagen, samt utifrån dagens fysiska aktiviteter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in