Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-21, 13:50
  #1
Medlem
Hej, jag går just nu ett utbildning som varar till sommaren nästa år, jag pendlar 15 mil om dagen, åker en äldre sketen bil som inte kommer hålla ihop och jag känner inte för att kosta på den och kommer inte att ha råd med det heller för den delen.
Tror ni / eller vet ni om det är möjligt att få ett studentlån / billån som studerande?
Typ 40-50.000kr.
Tyvärr så går det inte bussar så det kan jag inte heller åka.
Har CSN och full närvaro men inget extrajobb.

Tankar, idéer och tips?
Citera
2020-09-21, 13:53
  #2
Medlem
Hur har du råd att pendla 15 mil om dagen med bil om du går på CSN ?
Citera
2020-09-21, 13:55
  #3
Medlem
Mitt tips till dig skulle vara att köpa en billigare bil som du kan köpa kontant. Köpa typ en Saab 9-5 om du vill ha motorkraft för billigare peng. Hake kan vara att den kan vara ganska törstig. Annars skulle jag avråda dig från att köpa någon gammal tysk om du inte kan fixa själv. Tycker att du borde köpa någon japanare som är snål, billig i försäkring och i drift. Typ avensis eller corolla.
Lycka till!
mvh
Citera
2020-09-21, 14:01
  #4
Bannlyst
40-50k? Du får en bra bil för 15k hos en bilhandlare. Spara ihop 5000 sen tar du ett blancolån på 10k.
Citera
2020-09-21, 14:29
  #5
Medlem
3000 spänn i månaden på diesel är inga bekymmer.

Ja självklart är en billigare bil bra, men att åka skitbil 15 mil om dagen innebär oftast mer krångel än att bara kliva upp och åka.

Skruva på bilar kan jag, skruvar alltid själv på grejerna, men det är ledsamt att lägga tid och pengar på det under helgerna.
Därav jag undrar över lån, annars får jag väl fixa iordning mitt lik.
Citera
2020-09-21, 14:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradGrabb
Hej, jag går just nu ett utbildning som varar till sommaren nästa år, jag pendlar 15 mil om dagen, åker en äldre sketen bil som inte kommer hålla ihop och jag känner inte för att kosta på den och kommer inte att ha råd med det heller för den delen.
Tror ni / eller vet ni om det är möjligt att få ett studentlån / billån som studerande?
Typ 40-50.000kr.
Tyvärr så går det inte bussar så det kan jag inte heller åka.
Har CSN och full närvaro men inget extrajobb.

Tankar, idéer och tips?

Vad är det som säger att din gamla sketna bil inte kommer hålla ihop? Är det bara önsketänkande för att få en ursäkt att slänga ut pengar på en bil du inte har råd med än?

Jag gissar att din bil faktiskt kommer hålla ihop till i sommar och då får du förhoppningsvis ett jobb som gör att du ledigt kan finansiera en bil i 50tkr-klassen.
Citera
2020-09-21, 14:56
  #7
Medlem
Det är byte av drivaxlar, motorfäste, spridare, turbo samt genomgång av bromsar som gör att jag vill åka nå vettigt, efter skolan har jag firmabil och kommer köpa något betydligt vettigare än 50kkr klassens bilar.
Citera
2020-09-21, 15:01
  #8
Bannlyst
Köp en liten japan eller korean typ Toyota Yaris eller Aygo, Hyundai i10/i20, Kia Picanto/Rio.

Om du kan låna pengar till en bil som beror på hur din ekonomi ser ut. Skulder, etc.
__________________
Senast redigerad av JEWBACK 2020-09-21 kl. 15:34.
Citera
2020-09-21, 15:58
  #9
Medlem
Bilar kan jag, behöver ingen hjälp där. Det är lån jag funderar över om någon har svar på.
Men verkar som det får bli några sena kvällar istället med skruvande..
Citera
2020-09-21, 17:02
  #10
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradGrabb
Det är byte av drivaxlar, motorfäste, spridare, turbo samt genomgång av bromsar som gör att jag vill åka nå vettigt, efter skolan har jag firmabil och kommer köpa något betydligt vettigare än 50kkr klassens bilar.

Du skrev nyss att du inte hade något jobb. Vems firmabil är det du kör efter skolan, om man får fråga?
Citera
2020-09-21, 17:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Du skrev nyss att du inte hade något jobb. Vems firmabil är det du kör efter skolan, om man får fråga?

Han menar ju, efter utbildningen han går nu så får han firmabil etc. Så jag tänker att han menar med sitt skrivande om det
Citera
2020-09-21, 18:24
  #12
Medlem
Precis som maxi skrev, har fast anställning efter utbildningen där det ingår firmabil. Så då blir det annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in