• 1
  • 2
2020-09-23, 21:53
Medlem
Hej.

Jag är på jakt efter en bil till min mor. Egentligen är tanken att hon ska ha en Subaru Impreza (liten, fyrhjulsdriven och driftsäker är vad hon helst vill ha), men då nuvarande bil är så gammal (från första halvan av 90-talet), så funderar jag på om det inte vore bättre att fixa något annat, billigare i väntan på att rätt Impreza ska dyka upp.

Jag har sett en fin Volvo S40 av första generation, årsmodell 2004. Det är en automoatare som gått 16'000 mil och kostar ca 35'000.

Så jag undrar generellt sett om det är en bra bil. Jag har nyligen testat en V50 och var föga imponerad av den, så jag undrar ifall det verkligen kan vara så att den äldre bilen är bättre? Och vilka vanliga fel bör jag se upp med?
Citera
2020-09-23, 22:02
Bannlyst
Nej!
Citera
2020-09-23, 22:07
Medlem
Det är en ulv i fårakläder. En relik ifrån samarbete med bilmärken som inte har att göra i ett kvalitetsland som Sverige (kan vara). 35'000 för den är fanimej helt jävla hutlöst.
Citera
2020-09-23, 22:16
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag hittade på 1 minut en gul Seat mii 2014 som gått 10k för under 40, historiken ser helt okej ut vid en första anblick. Och det finns även japanska och koreanska och andra bilar än en gammal galant eller jag menar s40.
Citera
2020-09-23, 22:19
Medlem
Mycket negativa åsikter här. Vilket såklart kan vara befogat, men lite närmre får ni nog motivera det där.
Är det kvalitetsproblem på dom? Är dom bullriga? Eller handlar det mer om att det är en modell som började tillverkas 1996 som är problemet?

Bör även nämnas att priset är hos en bilhandlare. Kort och gott är det viktigt med garantier.
Senast redigerad av darkjak 2020-09-23 kl. 22:28.
Citera
2020-09-23, 22:37
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Mycket negativa åsikter här. Vilket såklart kan vara befogat, men lite närmre får ni nog motivera det där.
Är det kvalitetsproblem på dom? Är dom bullriga? Eller handlar det mer om att det är en modell som började tillverkas 1996 som är problemet?

Bör även nämnas att priset är hos en bilhandlare. Kort och gott är det viktigt med garantier.
Det är en holländsktillverkad "volvo" som ersatte 440/460. Har du redan bestämt dig och vill att folk ska hålla med dig om att det är en bra bil ska du inte ställa frågan på flashback, för att vara en volvo så är det en skitbil, en billig skitbil.

Köp den om du vill men skyll inte på att det är din mamma som ska ha den, hon klarar sig bättre med en vw polo.
Citera
2020-09-23, 22:43
Medlem
ost-e-knarks avatar
Om vi vänder på det, varför vill du att mamsen skall ha en s40? Är det för att den är automat, Volvo eller för att dom är fina att titta på?

Jag tänker att din mamma kan få en nyare, säkrare, snålare bil med låg skatt istället, 360 spänn för den gula seaten. Kolla bara så att den inte har den dåliga motorn.

Den bilen var egentligen bara ett exempel på att man snabbt kan hitta alternativ till en gammal Volvo, jag skulle hellre valt franskt, japanskt eller koreanskt men jag var färdig på toa så jag valde den gula.
Citera
2020-09-23, 22:55
Medlem
Citat:
Hej.

Jag är på jakt efter en bil till min mor. Egentligen är tanken att hon ska ha en Subaru Impreza (liten, fyrhjulsdriven och driftsäker är vad hon helst vill ha), men då nuvarande bil är så gammal (från första halvan av 90-talet), så funderar jag på om det inte vore bättre att fixa något annat, billigare i väntan på att rätt Impreza ska dyka upp.

Jag har sett en fin Volvo S40 av första generation, årsmodell 2004. Det är en automoatare som gått 16'000 mil och kostar ca 35'000.

Så jag undrar generellt sett om det är en bra bil. Jag har nyligen testat en V50 och var föga imponerad av den, så jag undrar ifall det verkligen kan vara så att den äldre bilen är bättre? Och vilka vanliga fel bör jag se upp med?

Kört dessa "skit bilar" i 10år. S40/v40. Har inte bytt något speciellt heller, familjen äger en sådan oxå, rätt trevliga och billiga om du väljer 2.0T / T4 motorn (Volvos egna)

Skulle dock aldrig betala 35 för en sådan bil, gav 20 för min med 14 xxx mil för 2 år sedan.

Se upp för rost i framskärmarna/bakluckan, kolla så kamremmen/vattenpump är bytt.

Hade en v50 innan, drivaxlar, hjullager, fjädrar,fel på strålkastare,kassa handtag, bränslepumpen gick för kollegan osv.. så jag gick tillbaka till en simpel Volvo och än så länge så rullar den på.
.lycka till.
Citera
2020-09-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Om vi vänder på det, varför vill du att mamsen skall ha en s40? Är det för att den är automat, Volvo eller för att dom är fina att titta på?

Jag tänker att din mamma kan få en nyare, säkrare, snålare bil med låg skatt istället, 360 spänn för den gula seaten. Kolla bara så att den inte har den dåliga motorn.

Den bilen var egentligen bara ett exempel på att man snabbt kan hitta alternativ till en gammal Volvo, jag skulle hellre valt franskt, japanskt eller koreanskt men jag var färdig på toa så jag valde den gula.
Jag vill inte att hon ska ha "en S40", utan av de objekt som ligger uppe nu så verkar den här bilen vara en av få kandidater som verkar okej.

Jag är intresserad av Volvon för att den verkar vara i väldigt fint skick, inte har gått jättelångt, att det är en automatare, att den säljs av en seriös bilhandlare och att den är lagom stor.

För övrigt ser jag inte problemet. Är S40 dålig, säg bara vad som gör den dålig.
Citera
2020-09-23, 23:21
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Jag vill inte att hon ska ha "en S40", utan av de objekt som ligger uppe nu så verkar den här bilen vara en av få kandidater som verkar okej.

Jag är intresserad av Volvon för att den verkar vara i väldigt fint skick, inte har gått jättelångt, att det är en automatare, att den säljs av en seriös bilhandlare och att den är lagom stor.

För övrigt ser jag inte problemet. Är S40 dålig, säg bara vad som gör den dålig.
Du vill inte veta så varför frågar du? Har du provat att googla?

Begtest från 2007: https://www.vibilagare.se/test/begbi...lvo-sv40-12577

Citat:
Glöm det där med svensk kvalitet, Volvo S40 och V40 tillverkades i Holland. Och de holländska Volvobilarna har aldrig varit lika bra som de svensktillverkade.

Citat:
Bilprovningen har fler anmärkningar än vanligt på färdbroms och ojämn bromsverkan på just S/V40. Det beror på att bromsklossarna kärvar fast, främst bak. Även rostiga bromsskivor eller bromsok är relativt vanliga.

Citat:
Glappande spindelleder är ett vanligt fel på S/V40, oftast är det fel i en kulbult. Men du måste byta en hel länkarm, något som kostar uppåt 2 000 kronor. Glapp i spindellederna är vanligast på de tre första årsmodellerna. Blinkers och strålkastare får också anmärkningar i besiktningen, oftast på grund av fukt.

Att hjullagret tar slut ovanligt fort upptäcker en del S/V40-ägare. På en del exemplar kan också bussningarna till växellådan behöva bytas, vilket kostar runt tusenlappen.

Ett vanligt fel på äldre S/V40 är rost- och lackskador. Här märks det att bilen inte håller samma kvalitet som de svenskbyggda Volvobilarna. Rosten hittar du främst vid bakre hjulhusens framkant, men även på motorhuven vid grillen och på dörrkanterna. De första årsmodellerna fick betyget två av vår rostskyddsexpert Thomas Widström.
Det var alltså 13 år sedan, dom har inte blivit bättre sedan dess.
Citera
2020-09-24, 11:20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Du vill inte veta så varför frågar du? Har du provat att googla?

Begtest från 2007: https://www.vibilagare.se/test/begbi...lvo-sv40-12577

Det var alltså 13 år sedan, dom har inte blivit bättre sedan dess.
Fast den kan vara tillverkad i Sverige som den här t.ex.
https://www.blocket.se/annons/hallan..._man_/92121733
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/UJJ837

Just den bilen kostade för övrig 26000 kr. för någon vecka sedan...
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2020-09-24 kl. 11:22.
Citera
2020-09-24, 16:36
Medlem
S40 är en helt okej bil, men se upp med 1,8SE (?!) med Mitsubishis GDI motor! Sista generationen med låga mil borde vara hyfsat driftssäker jämfört med de första.
Själv tycker jag att S40N/V50 är en mycket bättre bil rent generellt på alla plan bortsett från vissa exemplar som hade elektronikproblem med bl.a klimatanläggning och stereon. Har även märkt att folk slarvar med att byta ut bussningar och stag, så vissa exemplar känns lite sladdriga eller glappa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in