Citat:
Ursprungligen postat av
darkjak
Hej.
Jag är på jakt efter en bil till min mor. Egentligen är tanken att hon ska ha en Subaru Impreza (liten, fyrhjulsdriven och driftsäker är vad hon helst vill ha), men då nuvarande bil är så gammal (från första halvan av 90-talet), så funderar jag på om det inte vore bättre att fixa något annat, billigare i väntan på att rätt Impreza ska dyka upp.
Jag har sett en fin Volvo S40 av första generation, årsmodell 2004. Det är en automoatare som gått 16'000 mil och kostar ca 35'000.
Så jag undrar generellt sett om det är en bra bil. Jag har nyligen testat en V50 och var föga imponerad av den, så jag undrar ifall det verkligen kan vara så att den äldre bilen är bättre? Och vilka vanliga fel bör jag se upp med?
Kört dessa "skit bilar" i 10år. S40/v40. Har inte bytt något speciellt heller, familjen äger en sådan oxå, rätt trevliga och billiga om du väljer 2.0T / T4 motorn (Volvos egna)
Skulle dock aldrig betala 35 för en sådan bil, gav 20 för min med 14 xxx mil för 2 år sedan.
Se upp för rost i framskärmarna/bakluckan, kolla så kamremmen/vattenpump är bytt.
Hade en v50 innan, drivaxlar, hjullager, fjädrar,fel på strålkastare,kassa handtag, bränslepumpen gick för kollegan osv.. så jag gick tillbaka till en simpel Volvo och än så länge så rullar den på.
.lycka till.