Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-09-26, 19:39
  #25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Du är väl ungefär lika läskunnig som du är trevlig. Gå vidare och spy ur dig din bitterhet i nästa tråd tack.
Jag läste din tråd helt korrekt. Det var du som fick för dig att någon hade moraliserat trots att inte en enda person hade gjort det. Antingen är du så efterbliven att du lyckades se moralisering i våra inlägg, eller så är du så efterbliven att du inte vet vad moralisering betyder. Visa exakt var "moraliseringen" du pratade om var, mongo.
Citera
2020-09-26, 23:40
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Som ett alternativ erbjöds jag att få betalt på så sätt att företaget håller min bruttolön och att jag, när jag vill konsumera, får ut min lön genom att företaget bekostar t.ex. teknikprylar. Som jag förstår så skulle jag behöva skapa ett eget bolag så att det finns en mottagare för "varorna".

Låter ju som ett mycket underligt upplägg och ser ju märkligt ut att ett bolag köper in teknikorylar som de sedan ger bort tilö ett snnat bolag.

Det kommer ockdå verka underligt med ditt bolag som inte har någon verkssmhet men ändå får en massa teknikprylar av det andra bolaget.
Citera
2020-09-26, 23:54
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Nej det skulle vara diverse I-länder inom EU eller andra sidan Atlanten.

Om det är USA du menar med andra sidan Atlanten kommer du att få problem att skaffa jobbvisum med det föreslagna upplägget. Kunden måste i så fall skriva ett avtal med din firma och inte med din "arbetsgivare" som på papperet inte finns.
Du får inte jobba på ett turistvisum nämligen. Spelar ingen roll om du du får betalt i USA eller i Sverige.
Citera
2020-09-29, 20:30
  #28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Du kan inte starta ett företag bara för att kunna ta in förbrukningsvaror, inventarier och tillgångar. Du behöver sälja något och få in pengar till företaget så du får positivt resultat vid årets slut.

Så den idén faller.

Det finns inga som helst krav på ett företag ska vara vinstdrivande. I synnerhet i dessa tider hade det nog sett illa ut för många om det inte skulle vara tillåtet.

Däremot har du ju rätt i att det bör finnas någon form av verksamhet. Hade man kunnat starta ett företag bara för att få dra av moms på inköp hade alla gjort det. I det här fallet skulle ju dock TS sälja tjänster, så inte heller där är det något problem.

Det finns inte heller något krav på att man måste ta betalt i pengar. Däremot måste man ju fortfarande skatta på det, oavsett om det är pengar, ekorrskinn eller teknikprylar man tar emot som betalning.

Jag ställer mig på samma sida som övriga och säger att det inte finns något att vinna på upplägget. Om TS vill blåsa staten på pengar och få mer pengar över så är det bättre att "avtala" om att lönen betalas ut vid sidan om och kontant. Sen är det andra företagets problem hur de bokför utgifterna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in