Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-26, 14:16
  #13
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förenklat så skulle det innebära att du utför arbete och får "lön" genom att prylar köps in till uppdragsgivarens företag i syfte att du skall få dessa prylar som ersättning. Är det så det är tänkt?
Fungerar kanske om det är någon gång eller högst några per år. Vad som komplicerar situationen är förstås att, som du påstår, dina tjänster skall utföras i något annat land. Du åker alltså till något väl valt land (Libyen kanske?) med ett uppdrag som då måste vara dolt och gör det utan vare sig anställningsavtal eller giltiga försäkringar. Idén låter inte fullt så lockande. Om det vore jobb hemma vid ditt skrivbord, men så var det tydligen inte.

Haha Libyen... Nej det skulle vara diverse I-länder inom EU eller andra sidan Atlanten. Det rör sig sannolikt om 1-3 uppdrag per år. Försäkringar skulle jag kräva oavsett men något anställningsavtal skulle väl egentligen inte behövas eftersom jag skulle bli tillfrågad inför varje enskilt uppdrag enligt efterfrågan på arbetet. Skulle jag inte få fler uppdrag så är det så helt enkelt.
Citera
2020-09-26, 14:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Haha Libyen... Nej det skulle vara diverse I-länder inom EU eller andra sidan Atlanten. Det rör sig sannolikt om 1-3 uppdrag per år. Försäkringar skulle jag kräva oavsett men något anställningsavtal skulle väl egentligen inte behövas eftersom jag skulle bli tillfrågad inför varje enskilt uppdrag enligt efterfrågan på arbetet. Skulle jag inte få fler uppdrag så är det så helt enkelt.
Försäkring som uppdragsgivaren skall bestrida, det innebär i praktiken att det framgår att du utför arbete och är anställd.

Hur skall resan betalas förresten?
Vidlyftigt projekt, men det kanske du redan insett.
Citera
2020-09-26, 14:33
  #15
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Hallå panelen.
Jag har blivit erbjuden ett spännande extraknäck av ett mindre svenskt företag som skulle innebära enskilda uppdrag med några dagars arbete några gånger per år. Vad gäller ersättning så kan jag välja på att få betalt enligt konstens alla regler, dvs det mesta skulle gå till staten i form av arbetsgivaravgift och skatter.

Som ett alternativ erbjöds jag att få betalt på så sätt att företaget håller min bruttolön och att jag, när jag vill konsumera, får ut min lön genom att företaget bekostar t.ex. teknikprylar. Som jag förstår så skulle jag behöva skapa ett eget bolag så att det finns en mottagare för "varorna".

Vad kallas denna typ av förfarande? Det är lagligt så vitt jag förstår men vilka risker finns med det arrangemanget för mig som arbetstagare?

Moralkakor om att jag undviker skatt undanbedes. Jag jobbar annars i offentlig sektor och betalar (ovilligt) den höga skatt vi har i Sverige utan att få ett skit för det och detta handlar om ett par veckor om året på sin höjd. Att det inte blir pensionsgrundande inkomst är således heller inte av någon större vikt.

Tack på förhand för era insikter.

Använder du sen sakerna du fått till ditt företag privat så skall du förmånsbeskattas.

Störrsta vinsten är nog för det andra företaget som slipper betala arbetsgivaravgiften.
Citera
2020-09-26, 14:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Använder du sen sakerna du fått till ditt företag privat så skall du förmånsbeskattas.

Störrsta vinsten är nog för det andra företaget som slipper betala arbetsgivaravgiften.

Ursprungliga tanken var nog inte att ts skulle öppna eget företag.
Citera
2020-09-26, 14:48
  #17
Medlem
hur mycket pengar rör det sig om?

Underligt upplägg med att du skall starta bolag... för att sedan ta emot varor på detta.

Jag antar att de vill att skall skicka fakturor, som sedan kvittas mot varor.

Det innebär strul ned skattemyndigheten när du skall deklarera. Du kommer att få betala skatt på detta via ditt egna bolag. Du kanske klarar dig ett tag men det blir nedslag vid en revision.
Citera
2020-09-26, 15:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
hur mycket pengar rör det sig om?

Underligt upplägg med att du skall starta bolag... för att sedan ta emot varor på detta.

Jag antar att de vill att skall skicka fakturor, som sedan kvittas mot varor.

Det innebär strul ned skattemyndigheten när du skall deklarera. Du kommer att få betala skatt på detta via ditt egna bolag. Du kanske klarar dig ett tag men det blir nedslag vid en revision.

Hade varit mer begripligt om det planerades som jag skrev i tidigare inlägg, men ändå högst tveksamt, i synnerhet då uppdraget skulle utföras i andra länder.
Citera
2020-09-26, 15:09
  #19
Medlem
tongzhis avatar
Det enklaste är väl om du får betalt i natura på sedvanligt sätt. Om det räknas som hårdvara eller inte beror väl mest på chefens humör.
Citera
2020-09-26, 15:26
  #20
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Hallå panelen.
Jag har blivit erbjuden ett spännande extraknäck av ett mindre svenskt företag som skulle innebära enskilda uppdrag med några dagars arbete några gånger per år. Vad gäller ersättning så kan jag välja på att få betalt enligt konstens alla regler, dvs det mesta skulle gå till staten i form av arbetsgivaravgift och skatter.

Som ett alternativ erbjöds jag att få betalt på så sätt att företaget håller min bruttolön och att jag, när jag vill konsumera, får ut min lön genom att företaget bekostar t.ex. teknikprylar. Som jag förstår så skulle jag behöva skapa ett eget bolag så att det finns en mottagare för "varorna".

Vad kallas denna typ av förfarande? Det är lagligt så vitt jag förstår men vilka risker finns med det arrangemanget för mig som arbetstagare?

Moralkakor om att jag undviker skatt undanbedes. Jag jobbar annars i offentlig sektor och betalar (ovilligt) den höga skatt vi har i Sverige utan att få ett skit för det och detta handlar om ett par veckor om året på sin höjd. Att det inte blir pensionsgrundande inkomst är således heller inte av någon större vikt.

Tack på förhand för era insikter.

Företaget vill att du jobbar svart, så att du inte tror att de betalar in någonting och sedan själv blir skyldig att betala in skatten.

Det du kan göra är naturligtvis att registrera ett AB och fakturera dina timmar som konsult för att nöja dig med att ta ut eventuellt utdelning för låg skatt en gång per år. Annars finns det inga direkt lagliga genvägar. Alla eventuella förmåner skall skattas för så där har du inget att hämta.
Alternativet är som sagt rent svartarbete och att företaget betalar i hemlighet genom att ge bort saker som de kan dölja inom verksamheten.

Att du ska ta emot grejer på företaget kommer bli väldigt märkligt. Håll dig till att fakturera timmarna.
Citera
2020-09-26, 15:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Tack för era svar. Känns lättast att bara ta ut lön på sedvanligt vis istället för att hålla på och krångla med bolag och så.

För kännedom så har jag uppfattat erbjudandet mer som något som skulle vara fördelaktigt för mig snarare än att arbetsgivaren (som är min vän) försöker slippa undan ansvar eller hålla nere kostnaderna för att ha mig anställd osv.

Det som för mig låter bäst är om du startar ett eget företag, och din kompis betalar ditt 500-1000 kr/h varierar lite beroende på vad du annars skulle haft i bruttolön samt sociala avgifter och ev moms; hans företag riskerar ju inte att behöva betala nånting om du blir sjuk så några % extra; som ett bemanningsföretag helt enkelt.

Ditt företag behöver ju inte betala ut nån lön för dig, i princip. Och nu kan ditt företag köpa in sånt som "företaget behöver", arbetsdator, skärmar, o.s.v., och inte bara det utan ditt företag kan sedan skriva ner värdet så i slutändan blir det omkring 20% i bolagsskatt istället för skatt på dig + sociala avgifter.
Citera
2020-09-26, 16:49
  #22
Avstängd
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag är för medborgarlön. Kan vi hålla oss till topic nu kanske?
flåt. Kan dock inte svara dig då jag suger på skatteregler. Men som folk säger om det ska vara lagligt så tror jag mest på typ https://maxhanni.se/fakturera-utan-foretag/
Citera
2020-09-26, 17:09
  #23
Medlem
Att erbjuda ersättning på annat sätt är som sagt bättre för företaget än för dig, men kanske även ok för dig. Lagligheten i det hela är nog lite gråzons betonad skulle jag gissa på. Men erbjudandet är som sagt för att slippa betala skatt och sociala avgifter på lön. Kontorsmaterial och liknande är det lite mindre koll på, och det kan sedan skrivas av från företaget. Det är inget som sagt som har koll på vart falla skärmar eller hårddiskar osv finns eller tar vägen.

Du får som sagt inget på ditt pensionskonto för den typen av ersättning. Men om det som sagt inte rör sig om så många timmar eller kronor så spelar det nog som sagt mindre roll. Jag har gjort denna typen av tjänster åt bekanta med företag -- så tar man typ en ny skärm, några hårddiskar eller sådant där som "betalning" för det hela. Lätt och smidigt. Men som sagt det är knappast du som är vinnaren på upplägget utan det är företaget.
Citera
2020-09-26, 18:39
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Att erbjuda ersättning på annat sätt är som sagt bättre för företaget än för dig, men kanske även ok för dig. Lagligheten i det hela är nog lite gråzons betonad skulle jag gissa på. Men erbjudandet är som sagt för att slippa betala skatt och sociala avgifter på lön. Kontorsmaterial och liknande är det lite mindre koll på, och det kan sedan skrivas av från företaget. Det är inget som sagt som har koll på vart falla skärmar eller hårddiskar osv finns eller tar vägen.

Du får som sagt inget på ditt pensionskonto för den typen av ersättning. Men om det som sagt inte rör sig om så många timmar eller kronor så spelar det nog som sagt mindre roll. Jag har gjort denna typen av tjänster åt bekanta med företag -- så tar man typ en ny skärm, några hårddiskar eller sådant där som "betalning" för det hela. Lätt och smidigt. Men som sagt det är knappast du som är vinnaren på upplägget utan det är företaget.
Det som kan ha större betydelse är att om ts utför beställda arbeten via eget bolag så blir detta bolag fullt ansvarig mot tredje man, dessutom vid eventuell personskada. Det krävs således en företagsförsäkring som skall omfatta eventuella skadestånd om något går fel samt även försäkringar för ts' egen del, exempelvis olycksfallsförsäkring och eventuellt extra sjukförsäkring, det senare kan vara bra då uppdragen utföres i annat land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in