Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-28, 21:06
  #1
Medlem
BAB7s avatar
Expressen avslöjar att oljebolaget Preem och Miljöpartiet har suttit i hemliga möten som handlar om satsningar på biodrivmedel, syntetisk bensin och diesel.

Bland annat ska Preem ha fått förhandsinformation om Miljöpartiets budgetsatsningar på biodrivmedel, dvs att sverige ska satsa på bla syntetisk bensin och diesel i storskalig produktion.

Denna bensin och diesel kan utan problem tankas i våra bensin och dieselbilar.
Miljöpartiet tillkännagav förra veckan att andelen biodrivmedel i bensinen och dieseln succesivt öka för varje år och år 2030 ska bensinen innehålla 24% bioandel och dieseln 66%.
Detta krävs enligt MP för att vi ska nå nationella klimatmål till år 2045.

Miljöpartiet påtalade då också vikten av bränsletillverkning i storskalig produktion i Sverige, både för att kunna tillhandahålla de enorma mängder bensin och diesel som behövs varje dag, samt för att hålla literpriser nere på bensinen och dieseln vid pumpen på macken.

Och nu avslöjas alltså att MP och Preem haft kontakt i hemliga möten om detta, därmed har nu Preem beslutat att bygga om delar av sin produktion för att i framtiden kunna producera biodrivmedel som vi kan tanka i våra bensin och dieselbilar även efter år 2030.

Miljöpartiets agerande gör att bensin och dieselbilar verkar gå en lysande framtid till mötes i sverige.


Själv kör jag elbil idag, och min tanke har varit att även nästa bil blir en elbil.. men nu funderar jag på om det inte egentligen är bättre att satsa på en diesel.

Är detta dödsstöten för elbilen i sverige?

Diskutera ämnet.

LÄNK: https://www.expressen.se/nyheter/kli...preems-beslut/
Citera
2020-09-28, 21:26
  #2
Medlem
Knappast.

MP är ett skämtparti som troligen/förhoppningsvis åker ur rikstan 2022.

Att Sverige ens har ett klimatmål är skrattretande. MP vill ju bara öka massinvandringen av ökenfolk.

Jämför vad en zoomalier drar i drift i Zoomalia vs i Sverige och multiplicera det med låt oss säga 100.000.
Citera
2020-09-28, 21:30
  #3
Medlem
KnockeSmockes avatar
Miljöpartiet kommer aldrig ha någon egentlig påverkan på någon internationell utveckling, det gäller även elbilens vara eller icke vara. Den enda lilla påverkan de kan ha är att sänka Sverige ner i abyssen, men resten av världen kommer nog tåga på oavsett.
Citera
2020-09-28, 21:31
  #4
Medlem
De håller på och utvecklar en ny typ av batteri till elbilar som ska reducera priset med runt 90% har jag för mig Då borde ett 80 000 kr batteri alltså kosta endast 8 000 kr. Bilen blir också mycket lättare med denna nya typ av batteri. Och om det är sant, så kommer elbilens framtid vara helt jäkla lysande
Citera
2020-09-28, 21:35
  #5
Medlem
Givetvis skitsnack. SVT och Greta säger ju att Preem gör det av miljöskäl. Inte kan väl SVT och Greta ljuga?
Citera
2020-09-28, 21:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
De håller på och utvecklar en ny typ av batteri till elbilar som ska reducera priset med runt 90% har jag för mig Då borde ett 80 000 kr batteri alltså kosta endast 8 000 kr. Bilen blir också mycket lättare med denna nya typ av batteri. Och om det är sant, så kommer elbilens framtid vara helt jäkla lysande

Solid state-delux?
Citera
2020-09-28, 22:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Givetvis skitsnack. SVT och Greta säger ju att Preem gör det av miljöskäl. Inte kan väl SVT och Greta ljuga?


Greta ljuger aldrig, hon säger bara det hon blir tillsagd, lite som Löven och Busken Jr för att dra en drastisk parallell.

SVT ljuger dock som hästar travar, hornalisterna där har lägre integritet än valfri hästasäljare som kränger ComHem-abonemang till 80/90-åringar.

Edit,
Men så röstar >50% av dem på MigrationsPartiet. Lagom uppskalning från 4% de fick i valet. SD hade <1%, Lätt och Lagom nedskalning...

Oberoende statsmedia som MÅSTE ha finansiering via skattsedeln annars överlever de inte ens 5 år. 10-20% tar del av deras "nyheter" 100% ska betala! DDR hade varit avis-delux!
__________________
Senast redigerad av deliciousdelux 2020-09-28 kl. 22:07.
Citera
2020-09-28, 22:12
  #8
Medlem
Jag tycker det ligger en död hund begraven här. Sossarna ville väääldigt gärna slippa en potentiell regeringskris som höll på att segla upp i och med denna fråga. Och så plötsligt, från absolut ingenstans, drar Preem tillbaka planerna på utbyggnad.

Sossarna drar en lättnadens suck. Miljöpartiet jublar. Regeringen är räddad ur en situation som troligtvis hade utvecklats till en svår kris.

Jag tror att sossarna mutat Preem på något sätt. Lite konspiratoriskt kanske, men konstigare saker har hänt. Naivt att tro att våra makthavare skulle vara befriade från den här typen av maktmissbruk och korruption.
Citera
2020-09-28, 22:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Jag tycker det ligger en död hund begraven här. Sossarna ville väääldigt gärna slippa en potentiell regeringskris som höll på att segla upp i och med denna fråga. Och så plötsligt, från absolut ingenstans, drar Preem tillbaka planerna på utbyggnad.

Sossarna drar en lättnadens suck. Miljöpartiet jublar. Regeringen är räddad ur en situation som troligtvis hade utvecklats till en svår kris.

Jag tror att sossarna mutat Preem på något sätt. Lite konspiratoriskt kanske, men konstigare saker har hänt. Naivt att tro att våra makthavare skulle vara befriade från den här typen av maktmissbruk och korruption.

Självklart har Regeringen lockat Preem med saker. Man behöver var vänsterliberal eller lika korkad som Lorentz Tovatt för att tro något annat.
Citera
2020-09-28, 22:38
  #10
Medlem
Fuzzs avatar
Hur ska det gå till? Det måste väl odlas växter för framställning av bio bensin?
Och det har vi inte plats till då vi måste först bli självförsörjande av livsmedel om tex krig skulle komma. För vi importerar den mesta maten.
Citera
2020-09-28, 23:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Hur ska det gå till? Det måste väl odlas växter för framställning av bio bensin?
Och det har vi inte plats till då vi måste först bli självförsörjande av livsmedel om tex krig skulle komma. För vi importerar den mesta maten.

Har du missat det om obligatorisk donation när du dör? Din skrumplever = rötgas = biobränsle = problem solved.
Det finns dessutom massor med annat avfall. Syntetisk diesel går att göra på allt möjligt.

Dock är det så att i den stora världen eldar man det billigaste först och det är fortfarande fossilbränsle. Det MP gör är att öka våra kostnader och därmed flyttas produktionen utomlands.

MP åker förmodligen ur riksdagen så hopp finns.
Citera
2020-09-28, 23:21
  #12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Självklart har Regeringen lockat Preem med saker. Man behöver var vänsterliberal eller lika korkad som Lorentz Tovatt för att tro något annat.

Svetsaren har nog på förhand gett grönt ljus ifall MP åker ut. Det är enda sättet för S att hålla grytan kokande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in