Citat:
Ursprungligen postat av
workinman
Håller helt med. Märkte av det extra nu när man haft hemmakontor. Kom tillbaka ett par dagar.
Fy helvete vad svårt det var att fokusera. Massa jävla ljud runt om, telefonsamtal och skit.
Då var det ändå långt mycket färre folk än vanligt. Inte ens hälften.
Under micropauser så känner man dessutom till viss grad att man måste låtsasjobba istället för att slösurfa och samla tankarna. Eller gå bort till kaffemaskinen där det är massa jävla folk, eller gå på toan 5 gånger om dagen för att få lite peace of mind. Bägge leder till mindre effektivitet och längre pauser.
Yes det är ett mycket dumt påfund.
Med för mycket trams i periferiseendet går det inte att koncentrera sig. Kan till och med lägga grunden för psykoser, då vår reptilhjärna måste undertrycka reflexen att reagera på det som rör sig där hela tiden. Ytterst utmattande. Detta visste man redan på 60-talet varför s.k.
cubicles infördes, men vissa lär sig tydligen långsamt eller behöver återupprepa historien för att inse fakta.
De företag jag känner till som kört med öppna kontorslandskap har lagt ner verksamheten eller så går det väldigt dåligt för dem - slump?
En bekant till mig sökte utvecklarjobb på Skype i stockholm för några år sen. Tydligen var detta skräckexemplet: man skulle sitta och programmera på långbänk i oergonomisk ställning, i ett trångt öppet brusigt kontorslandskap. Verkar ju jättebra när man ska debugga kod som ska vara stabil och säkerhetsmässigt nykter för ett kommunikationsverktyg.
Vad jag känner till har de nu lagt ner verksamheten i Stockholm.