• 2
  • 3
2020-10-06, 12:58
Medlem
Du måste försöka samla lånen för att få ner månadskostnaden. Lyckas du med det kommer det inte vara några problem med din vardagsekonomi, även fast det såklart inte är kul att ha ett skuldberg. Kan bli svårt att samla dock om du har många olika lån och dålig kreditvärdighet. Men borde gå att lösa. Lycka till!
Citera
2020-10-06, 14:15
Medlem
Betala dem.

Börja med att se över vilka skulder du har och sortera dem. Förhandla sedan ner skulderna så mycket det bara går, många långivare är medgörliga om alternativet är att de inte får tillbaka några pengar alls. Baka sedan ihop skulder om det leder till ännu längre ränta. Betala sedan av skulderna genom att börja med den dyraste.

Se över era tillgångar. Har ni något av värde ni kan sälja av för att amortera skulderna? TV kan vara skoj, men man kan bygga koja i skogen också, det är gratis. Sälj av stort som smått så mycket det bara går, och underskatta inte folks köpvilja. Jag har sett människor köpa en pall för 30 kr på exempelvis facebook. Har ni bil? Kan ni sälja den?

Se över era utgifter. Sitter ni på en massa prenumerationer som exempelvis Spotify och Netflix? Köper ni dyr mat i onödan? Prioritera ner era utgifter så långt det bara går. Handla billigare mat, billigare kläder och i övrigt försök sänka er standard.

Se över era inkomster. Kan ni byta jobb eller arbeta längre? Är det ett alternativ att gå till chefen och löneförhandla? I brist på TV kan ni ju också gå ut och samla pantflaskor och burkar, då får ni även en promenad på köpet och några ytterligare kronor in.

Sök hjälp för din spelproblematik. Avsluta och spärra alla konton och få eventuell likvid utbetald, även minsta krona. Sök sedan professionell vård för ditt spelande. Du kan exempelvis alltid kontakta Stödlinjen, anonymt och gratis.
https://www.stodlinjen.se/
020819100

Det finns inga genvägar till ett vuxet liv. Ta dig i kragen och var en ansvarsfull förälder för dina barn nu.
Citera
2020-10-06, 18:28
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h.a.m.a.d
Tankarna snurrar, någon gång måste ett beslut fattas.Jag har skulder upp till 893 000 kr. (Medlåntagare på ett lån, det kommer inte att släppas om de en dag blir tvunget)
Inkomst - 420.000kr (2019)
Jag går runt tack vare bidrag från CSN just nu, men i vår är det slut på pluggandet. Jag söker extra jobb, hittar jag ett och lyckas jobba upp lönen 5-7k i månaden kan jag överleva annars backar jag ca 5-7k i månaden istället. Detta kommer äta upp mig. Jag har 2barn, och en sambo som också börjar få mycket utgifter.
Jag har sett och tolkat de som att man kan ansöka om skuldsanering hos kronofogden utan att släppa allting innan, lånet med medlåntagare togs i Maj, resten är över ett år gamla. Är det till en nackdel att jag tar emot CSN lån nu? Jag pluggar och jobbar samtidigt.
Att hamna hos kronofogden skulle påverka mitt liv i negativ riktning åt så många håll, jag har aldrig haft en sen betalning innan.
Det handlar om både spelmissbruk och överkonsumtion. Spelandet har jag lagt på is, men dock inget jag sökt hjälp för.
Snälla, har ni någon bra tanke så hjälp mig.

För att vi på Flashback ens ska ha minsta möjlighet att hjälpa dig på ett seriöst sätt så måste du beskriva din vardag betydligt bättre än vad du har gjort.

Du nämner förra årets inkomst, har du lika stor inkomst nu?

När det gäller skulder måste man ha en tydlig plan samt en plan som bygger på en budget, det går inte på något sätt att hjälpa dig just nu mer än generella råd såsom; Dra ner på utgifterna, försök höja inkomsten. Vilket knappast hjälper dig ett dugg för det är något som ett barn kan lista ut.
Och givetvis måste du ta tag i ditt spelmissbruk, du kan spärra dig så du ej kan spela via svenska spel.

Du måste beskriva vilka inkomster kontra utgifter du har, fram tills dess kan du inte få någon hjälp från oss på Flashback.
Du kan dock vända dig till Kommunens skuld & rådgivning, boka ett möte gratis och ta det därifrån.
Citera
2020-10-06, 19:56
Medlem
datalogs avatar
TS trollar uppenbarligen. Kolla in hans andra trådar.
Citera
2020-10-06, 20:04
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det lever massor med familjer med barn som är hemlösa i Sverige.
Trådskaparen kanske inte är zigenare från Rumänien? Och även dem har väl svårt att inte bli fråntagna barnen här, om de skulle ta hit dem...
Citera
2020-10-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSputnikdown
Fast soc får inte vräka dem, grannarna hamnade hos kronkalle som inte fick sätta ungarna på gatan. Precis som att bli kriminell är fan hemlös med barn som svensk medborgare ett aktivt val. Polare är dessutom socionom apropå vräka barn, han har sagt att det typ är omöjligt.
Vad pratar du om?

https://www.kronofogden.se/80592.html
https://www.hemhyra.se/nyheter/nya-s...vraks-sverige/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...rs-av-vrakning

Bara att goggla om du vill ha fler länkar.
Citera
2020-10-06, 20:41
Medlem
Lån på 900 000 kr, och? Sverige är ju fullt med folk som har bolån och andra lån på miljoner kronor. De betalar sina amorteringar och räntor med pengar de jobbar ihop.

Vad svamlar TS om skuldsanering för? Om du har ett lån får du väl se till att ha en lön som täcker kostnaderna för detta.

Äh! Nu såg jag att TS är ett troll. För några dagar sedan var han tandläkare med egen praktik... tröttsam jävel.
Senast redigerad av Sonny00 2020-10-06 kl. 20:43.
Citera
2020-10-06, 22:35
Medlem
Du verkar inte må bra..överkonsumtion och spelmissbruk ..prio ett att ta tag i ditt mående och beroendet.
Citera
2020-10-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h.a.m.a.d
Tankarna snurrar, någon gång måste ett beslut fattas.Jag har skulder upp till 893 000 kr. (Medlåntagare på ett lån, det kommer inte att släppas om de en dag blir tvunget)
Inkomst - 420.000kr (2019)
Jag går runt tack vare bidrag från CSN just nu, men i vår är det slut på pluggandet. Jag söker extra jobb, hittar jag ett och lyckas jobba upp lönen 5-7k i månaden kan jag överleva annars backar jag ca 5-7k i månaden istället. Detta kommer äta upp mig. Jag har 2barn, och en sambo som också börjar få mycket utgifter.
Jag har sett och tolkat de som att man kan ansöka om skuldsanering hos kronofogden utan att släppa allting innan, lånet med medlåntagare togs i Maj, resten är över ett år gamla. Är det till en nackdel att jag tar emot CSN lån nu? Jag pluggar och jobbar samtidigt.
Att hamna hos kronofogden skulle påverka mitt liv i negativ riktning åt så många håll, jag har aldrig haft en sen betalning innan.
Det handlar om både spelmissbruk och överkonsumtion. Spelandet har jag lagt på is, men dock inget jag sökt hjälp för.
Snälla, har ni någon bra tanke så hjälp mig.

jag skickar ett svar som privat meddelande.
Citera
2020-10-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
jag skickar ett svar som privat meddelande.

Varför då? I en annan tråd är TS tandläkare med egen praktik och i en annan är han läkarstuderande.
Citera
2020-10-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Varför då? I en annan tråd är TS tandläkare med egen praktik och i en annan är han läkarstuderande.

Glöm inte att han är 20-25 år och haft sin tandläkarklinik sedan 2013, så han är ett geni som var klar med tandläkarstudierna senast som 18 åring.
Citera
2020-10-11, 22:44
Medlem
Anmäl till lyxfällan då? Kom ut som den spelberoende tölp du är, men åtminstone få hjälp att dra pinnen ur röven.

Dra ihop en rejäl historia till TV3, skicka in och kör hårt!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in