2020-10-06, 01:46
Medlem
Meatball.Machines avatar
Hittar inget vettigt tråd eller del av forumet att placera denna fråga i, så vi testar väl här.

Det är så att för länge sedan så gick en klasskamrat ur tiden. Eller klasskamrat och klasskamrat. Vi är födda samma år och gick delar av högstadiet i parallellklasser där vi hade en del ämnen gemensamt. Han var en rätt strulig kille både i skolan och privat, men hade ändå så pass mycket hjärta att man önskade att det skulle gå bra för honom i framtiden.

Efter ett tag så bytte han skola. Antingen för att familjen flyttade till en annan stadsdel eller för att man bedömde att han inte kunde gå kvar på högstadiet där jag också gick. Vi stötte på varandra ett bra tag efter att vi båda två hade gått ur gymnasiet, för jag utgår ifrån att han gick en utbildning på en sådan skola. Han verkade till stor del ha ordnat upp livet till det bättre och det gladde mig.

Sedan fick jag flera år senare höra på omvägar att han gått ur tiden. Inget nämndes om dödsorsaken. Jag har dock inte kunnat sluta att tänka på det hela, men aldrig haft mod till att fråga någon anhörig till honom vad som egentligen hände. Jag tror inte jag skulle göra det ens idag om jag fick möjligheten till det med tanke på hur känslig en sådan fråga är för anhöriga. Kanske att jag skulle ställa den om man springer på någon av hans klasskamrater eller så. Men det kan ju vara en lika känslig fråga för dom med.

Jag lyckades dock i ett senare skede få fram uppgifter om var han ligger begravd och jag har under några års tid satt en bukett blommor där för att hedra hans minne.

När jag fick fram dessa uppgifter via nätet så blev jag dock väldigt förvånad över vilken, i min mening, lång tid det var mellan datumet då han dödförklarades och datumet när han gravsattes och det är väl där jag tänkte fråga om någon har en teori om vad det kan bero på?

Avliden: 2xxx-08-17
Gravsatt: 2xxx-04-15

Alltså nästan på dagen 8 månader senare. Vad jag vet om gravsättningar och begravningar är att dom mestadels sker inom kanske en månad eller två från det att en människa har avlidit. För mig är det ovanligt med så här många månader.

Jag har två teorier så ni gärna får tycka till om.

Det ena är att han dog utomlands och att det därmed tar ett bra tag att få hem kroppen och ordna med allt. Jag kan tänka mig att det i en del länder i världen kan ta ett bra tag att få hem en anhörigs kropp.

Det andra är att personen ifråga tog sitt eget liv och att det tog tid innan kroppen hittades. Att man då satte dödförklaringen från datumet då han försvann. Personligen kan jag tycka att det i ett sådant fall vore mer logiskt att sätta datumet då han hittades eftersom inget vet hur lång tid efter ett försvinnande som personen lever.

Finns det några andra förklaringar att betänka?

Kan det t.ex. dra ut på tiden när en obduktion görs, att det är ett speciellt invecklat fall och det måste tas en massa prover som sedan ska få svar innan kroppen kan begravas? Eller att något hände med honom och av utredningstekniska skäl så tar det tid innan en obduktion görs (han låg på kylning i flera månader innan en obduktion ens kunde påbörjas?) och därmed även en gravsättning kan ske?

Fyll gärna i med era egna teorier, för även om jag kanske aldrig får reda på vad som hände med honom så skulle jag gärna få svar eller teorier om hur det kommer sig att det tog nästan 8 månader från att han förklarades avliden till dess att han gravsattes. Det är lite av ett mysterium för mig.
Citera
2020-10-10, 20:27
Medlem
Bodde han i norra Sverige? Gravsättningar sker oftast mellan april till oktober på många kyrkogårdar eftersom marken är frusen. Antingen måste man tina upp marken - jobbigt och dyrt - eller vänta tills det har blivit varmare.
Citera
2020-10-11, 01:01
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meatball.Machine
Hittar inget vettigt tråd eller del av forumet att placera denna fråga i, så vi testar väl här.

Det är så att för länge sedan så gick en klasskamrat ur tiden. Eller klasskamrat och klasskamrat. Vi är födda samma år och gick delar av högstadiet i parallellklasser där vi hade en del ämnen gemensamt. Han var en rätt strulig kille både i skolan och privat, men hade ändå så pass mycket hjärta att man önskade att det skulle gå bra för honom i framtiden.

Efter ett tag så bytte han skola. Antingen för att familjen flyttade till en annan stadsdel eller för att man bedömde att han inte kunde gå kvar på högstadiet där jag också gick. Vi stötte på varandra ett bra tag efter att vi båda två hade gått ur gymnasiet, för jag utgår ifrån att han gick en utbildning på en sådan skola. Han verkade till stor del ha ordnat upp livet till det bättre och det gladde mig.

Sedan fick jag flera år senare höra på omvägar att han gått ur tiden. Inget nämndes om dödsorsaken. Jag har dock inte kunnat sluta att tänka på det hela, men aldrig haft mod till att fråga någon anhörig till honom vad som egentligen hände. Jag tror inte jag skulle göra det ens idag om jag fick möjligheten till det med tanke på hur känslig en sådan fråga är för anhöriga. Kanske att jag skulle ställa den om man springer på någon av hans klasskamrater eller så. Men det kan ju vara en lika känslig fråga för dom med.

Jag lyckades dock i ett senare skede få fram uppgifter om var han ligger begravd och jag har under några års tid satt en bukett blommor där för att hedra hans minne.

När jag fick fram dessa uppgifter via nätet så blev jag dock väldigt förvånad över vilken, i min mening, lång tid det var mellan datumet då han dödförklarades och datumet när han gravsattes och det är väl där jag tänkte fråga om någon har en teori om vad det kan bero på?

Avliden: 2xxx-08-17
Gravsatt: 2xxx-04-15

Alltså nästan på dagen 8 månader senare. Vad jag vet om gravsättningar och begravningar är att dom mestadels sker inom kanske en månad eller två från det att en människa har avlidit. För mig är det ovanligt med så här många månader.

Jag har två teorier så ni gärna får tycka till om.

Det ena är att han dog utomlands och att det därmed tar ett bra tag att få hem kroppen och ordna med allt. Jag kan tänka mig att det i en del länder i världen kan ta ett bra tag att få hem en anhörigs kropp.

Det andra är att personen ifråga tog sitt eget liv och att det tog tid innan kroppen hittades. Att man då satte dödförklaringen från datumet då han försvann. Personligen kan jag tycka att det i ett sådant fall vore mer logiskt att sätta datumet då han hittades eftersom inget vet hur lång tid efter ett försvinnande som personen lever.

Finns det några andra förklaringar att betänka?

Kan det t.ex. dra ut på tiden när en obduktion görs, att det är ett speciellt invecklat fall och det måste tas en massa prover som sedan ska få svar innan kroppen kan begravas? Eller att något hände med honom och av utredningstekniska skäl så tar det tid innan en obduktion görs (han låg på kylning i flera månader innan en obduktion ens kunde påbörjas?) och därmed även en gravsättning kan ske?

Fyll gärna i med era egna teorier, för även om jag kanske aldrig får reda på vad som hände med honom så skulle jag gärna få svar eller teorier om hur det kommer sig att det tog nästan 8 månader från att han förklarades avliden till dess att han gravsattes. Det är lite av ett mysterium för mig.

Ett alternativ till är att han blev mördad och att det tog tid att hitta kroppen och/eller att den begravdes senare för att man försökte hitta spår som kunde avslöja mördaren eller som i fallet med Wilma, att man bara hittade en del av kroppen och väntade med begravningen i hopp om att få begrava mer.
Citera
2020-10-13, 03:11
Medlem
Meatball.Machines avatar
Tack till er båda för att ni tog er tid att läsa och svara.

Citat:
Ursprungligen postat av THS
Bodde han i norra Sverige? Gravsättningar sker oftast mellan april till oktober på många kyrkogårdar eftersom marken är frusen. Antingen måste man tina upp marken - jobbigt och dyrt - eller vänta tills det har blivit varmare.

När jag hittade hans dödsannons på nätet när det begav sig så hade jag inte en aning om var han bodde vid tillfället. Jag antog att det var i hemstaden. Dödsannonsen publicerades i den lokala dagstidningen. Med hjälp av sajten svenskagravar.se så har jag senare kunnat konstatera att han med största sannolikhet var folkbokförd i samma stad som där han ligger begravd och det är i staden där vi båda två föddes och växte upp. Detta baserat på vad det står under; Hemort: (orten nämns inte där, dock församlingen som han tillhörde). Jag bor kvar där än idag. Det är en större stad i dom södra delarna av landet.

Med det sagt så är det ju inte säkert att det var där kroppen hittades.

Och av infon som jag fick fram så dödförklarades han den 17 Augusti och den årstiden bör väl inte ha spelat någon roll för en gravsättning i södra delarna av landet. Inte ens i dom norra delarna av landet bör det väl vara ett hinder för gravsättning i slutet av Augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Ett alternativ till är att han blev mördad och att det tog tid att hitta kroppen och/eller att den begravdes senare för att man försökte hitta spår som kunde avslöja mördaren eller som i fallet med Wilma, att man bara hittade en del av kroppen och väntade med begravningen i hopp om att få begrava mer.

Jag har också lekt lite med den tanken.

När jag träffade honom den där gången några år efter att gymnasiet var avklarad så var det när jag satt på en buss på väg hem från min flickvän. Han klev på, såg mig och satte sig ned för att prata lite. Han sa något om att han hade fixat till en fin måltid som han och flickvännen skulle äta men hur hon sedan aldrig kom och han var väl lika delar arg som orolig.

Det var ett väldigt flyktigt möte på kanske 10-15 minuter och jag hade inte sett honom på cirka 6 år så det var svårt att bilda sig en uppfattning om hur hans liv såg ut för stunden.

Det ska sägas att när han var som struligast under tiden i högstadiet så var han strulig med stort S. Det gick även rykten under tiden vid högstadiet att han och några andra hade tagit tåget ner och över till Danmark för att köpa knark som dom sedan skulle sälja på hemmaplan och tjäna lite pengar. Jag har alltid betraktat det som ett rykte då jag inte med säkerhet kan säga att det stämmer.

Kanske att han inte hade ett så ordnat liv när jag sist träffade honom och att hans väg i livet mycket väl kan ha korsat någon som ville honom så pass illa att dom tog honom av daga. Speciellt om man levt ett tidigare struligt liv (som kanske aldrig helt slutade att vara struligt?) och om han höll på med att köpa/konsumera knark och/eller var engagerad i annan form av kriminella aktiviteter.

På tal om det, vet du eller någon annan som läser detta om människors dödsorsak finns noterat någonstans efter att man väl har dödförklarats? Är det bara en generell notering om när och var man dog eller nämns det även orsaken vid dom fall man vet att någon t.ex. har avlidit genom en olycka, sjukdom, självmord, mord, osv?

Är det i sådant fall offentliga handlingar som vem som helst kan ta del av, eller är dom i sådant fall bara till för anhöriga?
Citera
2020-10-13, 03:35
Medlem
Lyzzas avatar
"Om personen har försvunnit vid en större naturkatastrof, olycka eller liknande och det är hög sannolikhet att personen har dött får ansökan lämnas in direkt."

https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6df%C3%B6rklaring

Om personen ramlat av en färja i iskallt vatten vintertid och försvunnit ner under ytan så vittnen sett det och ej kommit upp igen kan man anta att han dödförklaras ganska omgående.
Sedan kan han ha flutit i land ett antal månader senare och då fått sin begravning.

https://www.sjoraddning.se/holmsund/...lge-brandstrom

Nu var detta tydligen i augusti men det utesluter ju inte drunkning.

Om han inte hade medel att bekosta en begravning själv om han dog i sin lägenhet så måste socialen gå in och det tar kanske tid med utredning ifall han legat död länge i lägenheten. Då har Polisen fått kolla genom posten och komma fram till något datum för hans död retroaktivt. Sedan ska socialen utreda om det finns släktingar som kan ta hand om begravningen om ingen saknat honom och gett sig tillkänna. Till slut blir det kanske socialen som får arrangera det hela med en begravningsbyrå. Allt sådant tar sin tid.
Senast redigerad av Lyzza 2020-10-13 kl. 03:42.
Citera
2024-09-12, 08:44
Medlem
Jag var med om ett konstigt dödsfall i min bekantskapskrets för några år sen. En person i 45-årsåldern. Han postade på Facebook dagen innan. Sen stod det plötsligt att han var död, utan förklaring av dödsorsak. Mycket populär person. Mängder med inlägg på hans fb efter hans död, men ingen nämnde dödsorsak.
Ett halvår förflöt mellan dödsbesked och dödsannons/begravning.

Klart man starkt misstänker suicid i ett sådant fall, när dödsorsaken verkar vara tabu att tala om. Men det förklarar inte den långa tiden mellan dödsbesked och begravning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in