• 1
  • 2
2020-10-07, 23:22
Medlem
lone stars avatar
Jag undrar, ni som utbildat er åt det hållet, eller känner de som utbildar sig. Hur positiva är ni/de till mångkulturen och anser ni att det är individens egna tankar och åsikter, eller förekommer det nån typ av politiskt korrekt hjärntvätt inom utbildningen?

Bakgrund till att jag ställer frågan; Råkade hamna i ett samtal med en för mig okänd person om ditten o datten. Av nån anledning så kom vi in på det här med invandring. Personen fullkomligt öste ut positiva tyckanden med eftertryck om hur bra invandring var för Sverige, det var guld värt och hen blev nästan lite som en politisk agitator. Jag sa inte emot utan var mest fascinerad. Har aldrig upplevt dess like. För mig framstod det lite som att det är inte var personens eget tyckande utan det lät för mig lite som hjärntvättad, det var nåt med blicken som fick mig att tänka på fanatism. Men för övrigt en trevlig person. Känner föräldrarna som jordnära svenskar utan extrema åsikter åt nåt håll. Personen har inget jobb där invandring är av vikt. Så blev konfunderad över detta mångkulturella; Allt är perfekt det finns inga problem. Alla är en tillgång för Sverige. Polletten föll nyligen ner. Då jag fick veta att personen har utbildat sig till journalist på universitet/ högskola relativt nyligen men aldrig jobbat inom det, utan i helt annat yrkesområde.

Tillbaks till frågeställningen; Hjärntvättas man numera att vara partisk som journalist? Eller har jag dragit fel slutsats?
Citera
2020-10-07, 23:23
Bannlyst
Väldigt.
Citera
2020-10-07, 23:31
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Väldigt.

Nja, inte så mycket. Däremot blir de väldrillade att skriva gott om mångkultur för den goda sakens skull.

De vet att mångkulturen är skit, men de har lurats på ett annat sätt, nämligen att journalistiken kan forma verkligheten, så kallad agendasättande journaliatik. De tror att verkligheten rättar sig efter den bild de ger.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-10-07 kl. 23:37.
Citera
2020-10-07, 23:42
Medlem
Sluta själv att använda indentitetsvänster uttryck som hen, det passar lika bra med vederbörande eller personen ifråga; bara din användning av pronomenet faller dom in.
Citera
2020-10-07, 23:46
Avstängd
Man använder olika slags övningar för att studenten ska "internalisera" särskilda värderingar.

Jag tror inte att det ligger så extremt mycket beräkning i det alltid utan det är framförallt 68-generationen som bara försöker reproducera sin världsbild. De tror i enlighet med sin marxistiska världsbild på allvar att landet är fullt med rasism, att poliser är grisar och att invandring är jättebra.

sedan slussar elever och lärare in i en gigantisk ekokammare där man läser DN och lyssnar på P1 och stärker varandras världsbild. Redan för 20 år sedan när SD var ett pytteparti började man prima eleverna genom att hetsa mot SD med olika övningar, böcker och reportage. Men som sagt jag tror inte att det är någon väldigt genomtänkt plan utan det är bara duktiga idiotmarxisters ryggmärgsreaktioner.

Kan även nämna att Jerzy Sarneckis fru Esther Pollack länge haft en nyckelposition på Journalisthögskolan i Stockholm. Professor Håkan Huitfeldt var egentligen socialantropolog av alla extremt flummiga humanioraämnen man kan tänka sig. Ämnets centrala tes är att raser inte existerar och att etnicitet är en ytlig social konstruktion. Någon här på Flashback gick igenom och visade att en majoritet av alla lärare varit aktiva i olika kommunistsekter på 70-talet osv. De tar också emot mycket forskarpengar från Bonniers och aktar sig därmed att kritisera dem.

Men som sagt jag tror inte att det är så genomtänkt utan det är mest så att högt uppsatta journalister består av misslyckade personer ur en etablerad övre medelklass. Kommer ofta från rätt fina familjer med tidigare gedigna prestationer. Men de har inte lyckats etablera sig inom ett ansett fält och upptäcker att de kommer väldigt långt på rent maktspel och nätverkande bland journalister som i allmänhet har enklare social härkomst. Detta gäller som sagt redan lärargenerationen (68rna) och sedan har idiotin bara ackumulerats. Svenska journalister är extremt obildade och har inte de intellektuella och analytiska förutsättningarna att själva bilda sig en uppfattning om exempelvis invandringen till Sverige eller andra avancerade frågeställningar. De blir därmed enkla byten för olika "experter" och lobbygrupper med en egen agenda.

Till litteratur som lästes på journalistutbildningen redan för 20 år sedan hör bland annat:
Ylva Brunes Mörk magi i vita medier
Blågul Islam
Bim Clinells reportageserie om Front National
Ingemar Karlsson Islam och Europa

Som elev får du en bild av att alla till höger om folkpartiet är "ultraliberaler" och därmed i princip nazister.

/Johan
Senast redigerad av JohNils 2020-10-07 kl. 23:52.
Citera
2020-10-08, 00:03
Medlem
lone stars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Sluta själv att använda indentitetsvänster uttryck som hen, det passar lika bra med vederbörande eller personen ifråga; bara din användning av pronomenet faller dom in.

Sorry
Citera
2020-10-08, 02:36
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag undrar, ni som utbildat er åt det hållet, eller känner de som utbildar sig. Hur positiva är ni/de till mångkulturen och anser ni att det är individens egna tankar och åsikter, eller förekommer det nån typ av politiskt korrekt hjärntvätt inom utbildningen?

Bakgrund till att jag ställer frågan; Råkade hamna i ett samtal med en för mig okänd person om ditten o datten. Av nån anledning så kom vi in på det här med invandring. Personen fullkomligt öste ut positiva tyckanden med eftertryck om hur bra invandring var för Sverige, det var guld värt och hen blev nästan lite som en politisk agitator. Jag sa inte emot utan var mest fascinerad. Har aldrig upplevt dess like. För mig framstod det lite som att det är inte var personens eget tyckande utan det lät för mig lite som hjärntvättad, det var nåt med blicken som fick mig att tänka på fanatism. Men för övrigt en trevlig person. Känner föräldrarna som jordnära svenskar utan extrema åsikter åt nåt håll. Personen har inget jobb där invandring är av vikt. Så blev konfunderad över detta mångkulturella; Allt är perfekt det finns inga problem. Alla är en tillgång för Sverige. Polletten föll nyligen ner. Då jag fick veta att personen har utbildat sig till journalist på universitet/ högskola relativt nyligen men aldrig jobbat inom det, utan i helt annat yrkesområde.

Tillbaks till frågeställningen; Hjärntvättas man numera att vara partisk som journalist? Eller har jag dragit fel slutsats?

Chris Forsne hävdade i Svensk Webbtelevision i en intervju att problemet inom Television ligger i att man ofta anställer billig arbetskraft från praktiska program som gärna delar samma åsiktsuppfattning som en själv. Förutsatt att hon har rätt i det hon säger så borde det vara liknande för journalister.

Intervjun; https://www.youtube.com/watch?v=6af_uT8fkGA
Citera
2020-10-08, 06:48
Medlem
grungewhores avatar
har en polare som är konservativ som inte klarade en termin på journalisthögskolan då han såg det för vad det var: en indoktrineringsplantage. så, ja, de hjärntvättas rejält.
Citera
2020-10-08, 06:58
Medlem
Det måste vara jobbigt att vara konservativ och uppfatta solidaritet och medmänsklighet som hjärntvätt.
Citera
2020-10-08, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det måste vara jobbigt att vara konservativ och uppfatta solidaritet och medmänsklighet som hjärntvätt.
"solidaritet" och "medmänsklighet" har satt Sverige i brand och krossat folkhemmet. Misshandel, rån, våldtäkter, massarbetslöshet, extrema skatter, åsiktslagar, rasism mot svenskar, islam, ekonomisk katastrof, listan kan göras hur lång som helst, men där har du resultatet av vad dina "fina" ord.
Citera
2020-10-08, 08:55
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn

Vad har solidaritet och medmänsklighet att göra med mångkultursideologi? Solidaritet med vem?
Citera
2020-10-08, 12:21
Medlem
maxorrs avatar
Medier har ju en politisk agenda som är antingen för eller emot invandring

Dom som är För =

- Är att alltid lösa problemen internt i landet men alldrig att skicka iväg, skicka hem problemena till sitt ursprung eller sluta ta in dom ,
- Se problemena som svenskars fel och ansvar, att de krävs mer resurser och pengar ifrån svenskarna
- Alldrig se problemen utifrån att det beror på olika dna förutsättningar och kultur
- Alltid se samma lösningar (asyl tex) istället för att helt byta lösningar som är lönsamma för alla

Dom som är Emot =

- De refererar och utvecklar betydlig mer tydlig och källrefererad fakta med facit
- De skriver betydligt mer detaljerat ikring dessa frågor rent finansiellt
- De kommer med obeprövade lösningar eller lösningar som alldrig används av Sverige men som andra länder använder för att få bukt med invandrings problemen ganska snabbt eller helt enkelt få det lönsamt
- De skriver betydligt mer om de olika skillnaderna som råder mellan olika folkslag rent ärftligt och kulturellt till fakto och som inte kan samexistera på samma yta och nation till större andelar där nationalstaten ägs av nationalfolket med dess rådande uppbyggda välfärd och kultur sen förr tom nu
- De skriver ochså mycket mer om de sanna mycket negativa konspiratoriska underliggande agendorna, globaliseringen, och varför Sverige tas över och koloniseras av vilka beslutsfattare i de olika vänster- maktpositionerna

Vilken redaktion man blir eller vill bli anställd på beror på vilken politisk agenda man vill promota ang dessa frågor och där det tillåts göra det med fakta och facit
Senast redigerad av maxorr 2020-10-08 kl. 12:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in