Citat:
Ursprungligen postat av
Drood
Nä, visst är det så. Inte kul att åka dit på att ha smugit undan saker från skatteverket när det rör sig om större summor. Men det är klart att en mille extra i fickan är bättre än noll
. Var mest nyfiken på om det finns några beprövade sätt att casha ut eller spendera sina coins som är relativt säkra, eller om man är tvungen att bita i sura äpplet och betala. Just den moraliska biten bryr jag mig inte om så mycket (har drivit företag och betalat in helt störda summor till skatteverket genom åren utan att fuska med en krona, så känner att de fått mer än nog av mig).
Alla förslag är välkomna
Du kanske också kan fundera på att köpa guld för dina BTC?
https://www.jmbullion.com/gold/ är ett förslag (Obs, jag är inte affilierad och vet ingenting om sidan i sig). Guld är momsbefriat i hela världen liksom Bitcoin, vilket gör att du inte förlorar någon andel i moms heller, liksom vid fastighetsköp. Guldet i sig borde vara superlätt att sälja vidare, egentligen utan några frågor.
Här har du alltså;
1) Köpt Bitcoin
2) Köpt en vara utan mervärdesskatt (moms) utan att först konvertera dina BTC till fiat.
3) Sålt din vara, och du har givetvis ett inköpskvitto på guldet som du kan visa upp för Skatteverket, så slipper du betala speciellt mycket eventuell vinstskatt på guldet.
Jag vet inte och jag kan ha fel, men detta är nog det bästa sättet, tillsammans med fastighetsköp.