Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebrott
Klart att det vore onödigt att betala 30% skatt i onödan. Du kan väl skaffa ett bankkonto i utlandet. Lämpligtvis samma land som köparen befinner sig i. Du behöver visa ditt svenska pass och säga varför du behöver ha ett konto där, men du behöver ju inte säga att du är skattskyldig i Sverige. Säg att du bor i ett tredje land.
Köp sedan en fastighet för pengarna vetja och behåll den i 2-3 år. Fastigheter här i Las Vegas är på väg upp kraftigt nu, och du behöver inte vara amerikan för att äga en. Du kan fortfarande få en lyxig bostadsrätt i gated community på gångavstånd till The Strip för bara $75000. Mäklare har kontakter och kanske kan hjälpa dig med kontakt med banken om det behövs.
Är det inte samma med utländska bankkonton? Man behöver definitivt identifiera sig för att starta ett konto, och öppnar man ett i t ex USA kommer väl IRS och frågad vad man sysslar med om det trillar in en massa pengar från obskyra ryska banker el dyl.
$75k lät orimligt billigt faktiskt. Var i vegas för bara en månad sen ungefär, kul ställe men ingenstans man vill bo
. Men som investering låter det ju klart profitabelt. Gissningsvis är det en massa skatter, avgifter, pappersarbete mm med det också. Jag var inte främst ute efter investeringar (svårt att tro att det slår uppgången på bitcoins ändå), utan mer att kunna t ex köpa en bil, göra renoveringar på huset, ha bra med fickpengar för shopping / krogrundor eller whatever.
Kort kopplade till krypto har jag hört talas om, och det är inte en helt dum idé. Däremot var det senast jag kollade så att man måste föra över en "buffert" till kortföretaget som köpen dras från, det fanns beloppgränser som inte var så höga, samt att de tar ett riktigt hyggligt påslag (10%+ tror jag). Visserligen blir det säkert billigare än att betala svensk skatt, men kändes ändå inte optimalt.