2025-01-08, 17:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Är det någon som hittat klar och rakt på sak information om vad som faktiskt krävs steg för steg för att plocka ut kryptovinster skattefritt i Tyskland eller Portugal?

Man måste på nåt sätt bevisa att man haft innehavet i mer än 12 månader, det antar jag är hyfsat enkelt med hjälp av dokument från Coinbase/Kraken/osv, eller ännu säkrare (om myndigheten begriper sig på sånt) att man bevisar att en viss adress tillhör just mig och att man därigenom kan påvisa direkt på blockkedjan att jag har haft si och så många bitcoins sedan minst 12 månader.

Sen måste man antagligen vara "skattskyldig" i landet i fråga, och hur gör man för att bli det? Klippa alla band till Sverige = sälja alla fastigheter, inte ha någon svensk arbetsgivare, inte besöka landet mer än några månader per år?

Hur länge måste man sen vänta med att eventuellt flytta tillbaks till Sverige för att inte riskera att de anklagar en för att ha "sken-emigrerat" och kommer och kräver "sina" 30% på rubbet?

Jag antar att det här är helt outforskat område men någon kanske har insikter i frågan ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in