2020-10-12, 05:55
Medlem
Jag kollade igår om jag kunde få ett lånelöfte via Lendo som ger mig olika offerts hos olika banker. Idag fick jag en sammanställning från UC över vad som har lämnats om mig till bankerna. Såg att min kreditvärdighet var olika från bank till bank utan någon förklaring till varför det kan ändras. Vet någon det?
Citera
2020-10-12, 06:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swepro
Jag kollade igår om jag kunde få ett lånelöfte via Lendo som ger mig olika offerts hos olika banker. Idag fick jag en sammanställning från UC över vad som har lämnats om mig till bankerna. Såg att min kreditvärdighet var olika från bank till bank utan någon förklaring till varför det kan ändras. Vet någon det?

Jag vet att ex i USA använda flera olika ratingmodeller och olika banker använder olika modeller. Många amerikanska banker har även helt egna modeller (som ofta är en justering på en standardmodell). Jag vet inte om svenska banker använder egna/olika ratingmodeller, även om det görs via UC, men det känns rätt troligt, särskilt med tanke på din upplysning från UC.
Citera
2020-10-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag vet att ex i USA använda flera olika ratingmodeller och olika banker använder olika modeller. Många amerikanska banker har även helt egna modeller (som ofta är en justering på en standardmodell). Jag vet inte om svenska banker använder egna/olika ratingmodeller, även om det görs via UC, men det känns rätt troligt, särskilt med tanke på din upplysning från UC.

Allt var utfört av UC. Jag fick en sammanställning av allt information dem hade gett mig ut till olika bankerna. Så det var typ 14 olika det varierade ganska mycket från en sammanställning till den andra
Citera
2020-10-12, 11:16
Medlem
Till exempel till danske bank hade UC gett dem min kreditvärdighet på 0.8% och till Ica banken hade dem gett dem att jag är på 4.7%. Sen finns allt från 1.3 till 4.3 i dem andra rapporterna. Jätte konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in