2006-05-13, 01:37
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Centerns ungdomsförbund (CUF) vill tillåta månggifte, det vill säga äktenskap mellan fler än två personer. Förslaget klubbades igenom på CUF:s förbundsstämma i Örebro på fredagen.

Förslaget väcktes av Per Gransten, stämmoobud från Kalmar, och ska nu föras vidare till centerpartiets riksstämma.
"Om vi vill kalla oss liberaler tycker jag att det är en självklarhet att vi ska förespråka en helt neutral äktenskapslagstiftning", säger han i en kommentar.

http://expressen.se/index.jsp?d=10&a=584919

Verkar som ett valtaktiskt förslag för att locka islamväljare? Finns det nån annan orsak att just bondeförbundsjuniorerna driver en sån udda fråga?
Citera
2006-05-13, 01:40
Medlem
Squalos avatar
Harem!

Man måste komma med mer och mer extrema förslag för varje år för att få sin minut i media. Dom säger ju så här bara för att få uppmärksamhet, och det kommer förståss alldrig bli några människor som springer runt med 8 fruar på stan i Karlstad...

Annars hade jag kunnat sagt: Bönder.
Citera
2006-05-13, 01:54
Medlem
Engelbreckts avatar
Varför ska det var förbjudet med månggifte är ju min fråga. Staten är ju skild från kyrkan, är det inte dags att rensa lagboken på religiösa påfund en gång för alla? I mångkulturen och ateismens namn måste lagboken renas från dessa judo-kristna moraliska värderingar.

Edit: Visste inte att Centern var liberaler, tidigare har de varit uttryckligen anti-liberala, nåja, vindarna vänder visst...
Citera
2006-05-13, 02:10
Medlem
Fredrik Federley, CUF-ordföranden, är rejält liberal om jag förstått saken rätt.

Jag undrar också varför det över huvud taget ska stå någonting alls i lagen om hur många personer ett äktenskap får bestå av. Eller varför det ska stå någonting om äktenskap alls.

Två personer som frivilligt väljer att leva sina liv ihop, och kanske dessutom vid något tillfälle firar detta ihop med släkt och vänner och kallar det "bröllop"... vad har staten med det att göra?
Citera
2006-05-13, 02:11
Medlem
alcatrazs avatar
Det är väl snarare för att flirta med feminismen,queer-rörelsen och kvinnorna som dom antagit det. Krossa kärnfamiljen typ.
Mp och Vp's ungdomsförbund har väl liknande förslag om jag inte minns fel.
Citera
2006-05-13, 02:15
Medlem
Parkers avatar
Har för mig att även SSU gick ut med ett liknande förslag för några år sedan...
Citera
2006-05-13, 02:18
Medlem
Squalos avatar
Vad är det för fel på dagens partipolitiskt engagerade ungdomar egentligen?

Vill alla åka utomlands och köpa sig en extra fru? Vad får man pröjsa för en hyffsad fru år 2006?
Citera
2006-05-13, 02:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Fredrik Federley, CUF-ordföranden, är rejält liberal om jag förstått saken rätt.

Jag undrar också varför det över huvud taget ska stå någonting alls i lagen om hur många personer ett äktenskap får bestå av. Eller varför det ska stå någonting om äktenskap alls.

Två personer som frivilligt väljer att leva sina liv ihop, och kanske dessutom vid något tillfälle firar detta ihop med släkt och vänner och kallar det "bröllop"... vad har staten med det att göra?

Faktum är att Federley motionerade om månggifte redan år 2000, men då röstades den ner.

Personligen tycker jag inte att staten ska ha något med äktenskap att göra. Det kan ordnas genom ett civilrättsligt avtal.
Citera
2006-05-13, 03:51
Medlem
ayanamiis avatar
Jag får nog ge tummen upp för det här. Ju fler dumma förmyndarlagar som försviner desto bättre.
Citera
2006-05-13, 08:34
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Verkar som ett valtaktiskt förslag för att locka islamväljare? Finns det nån annan orsak att just bondeförbundsjuniorerna driver en sån udda fråga?

Ja att de vill vara liberala eftersom det också är en liberal fråga.

Inte för att det är en stor fråga för särskilt många, men nog ska folk skita i hur många jag eller andra vill gifta mig med.

Mp drev det förslaget för några år sen men kom fram att det snarast skrämt iväg folk eftersom de flesta är som du att de inte kan ta in relevansen att själv få bestämma hur man lever sitt privatliv.

Tanken har inte slagit dig att man tvärtemot Islamister och mormoner kan välja att gifta sig två män och en kvinna också?
Citera
2006-05-13, 08:35
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart

Staten ger då dessa personer presenter. De får t.ex. rätten att sambeskattas och även en bättre position i förhållande till varandra när den ena dör och det ska skiftas arv. Är man inte intresserad av sambeskattningen så kan man ju redan idag i praktiken sköta saken privat.

Dessutom finns det väl fall där staten på något sätt accepterat månggiftefamiljer som skapats utomlands och kommit hit?
Citera
2006-05-13, 08:50
Medlem
Byfånens avatar
Degeneringen i Sverige är total, ska vi inte ha normer, värderingar och principer ?

Varför inte införa total anarki där vi alla bestämmer över oss själva och vad vi vill göra !

Vad är det för ruttna tankar som cirkulerar i vissa människors hjärnor ! Blev dom slagna som barn eller vad faan är det frågan om ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in