2006-05-11, 11:02
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Skulle du också då kanske beskriva Richard Jomshof som feg och underlägsen? Du får gärna läsa historien om hur det gick för honom här: Sparkad för sina åsikter.
Procenten kan jag inte, men det är självklart att äkta rasister vill lägga beslag på en massa saker som de gjort tidigare. Min nationalsång, min flagga, min debatt och alla ord som kan tänkas stå för någonting positivt. Man löser inte det genom att backa, utan genom att ta tillbaka symbolerna från dem, till vanligt folk. Vad tänker du om en person om du ser honom med en t-shirt med en svensk flagga på? Han behöver antagligen varken snagg, hängslen, kängor eller "bombar"-jacka för att du ska klassa honom som rasist? Vanligt folk vågar nästan inte ta på sig den t-shirten vad jag vet.
Procenten kan jag inte, men det är självklart att äkta rasister vill lägga beslag på en massa saker som de gjort tidigare. Min nationalsång, min flagga, min debatt och alla ord som kan tänkas stå för någonting positivt. Man löser inte det genom att backa, utan genom att ta tillbaka symbolerna från dem, till vanligt folk. Vad tänker du om en person om du ser honom med en t-shirt med en svensk flagga på? Han behöver antagligen varken snagg, hängslen, kängor eller "bombar"-jacka för att du ska klassa honom som rasist? Vanligt folk vågar nästan inte ta på sig den t-shirten vad jag vet.
Med tanke på Jomshof: citat från artikeln:
– Men det är klart att det finns anledning att se upp om man vet att en lärare tillhör ett extremparti. Han måste visa att han omfattar principen om allas lika värde och respekt för andra kulturer.
Hur blir det då om Richard Jomshof visar respekt för andra kulturer i sin lärarroll, men inte gör det på sin fritid?
– Då finns det anledning att se upp. Som rektor måste man hålla en väldig koll på detta. Men vi har åsiktsfrihet, och så länge läraren i sitt yrke inte sprider värderingar i strid med skolans har vi i princip inte med det att göra, säger Hans Persson.
Igen undrar en liberal, som inte gillar högerextremister eller vänsterextremister, över vad man måste benämna som en glasklar dubbelmoral. Jag är måttligt förtjust över att ha en SD:are som tex samhällskunskapslärare, men tanken på de vänstertomtar som jag själv hade, och fortfarande stöter på vid universitetet så ser jag ingen skillnad. Har fått tveksamma kommentarer ibland över uppfattningar som inte delas av vänsterföreläsare. Har dock aldrig upplevt en SD lärare. För mig är detta bara en dubbelmoral som är mycket svår att motivera så som det ser ut idag.
Angående vad som betecknas som rasist och hur detta har degenererats som begrepp så är jag nog enig med illium: ta tillbaka nationella symboler och debattera seriösa frågor istället för att låta riktiga rasiter/nazister ta för sig och sedan stämpla allt som rasistiskt.