Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-05-11, 11:02
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Skulle du också då kanske beskriva Richard Jomshof som feg och underlägsen? Du får gärna läsa historien om hur det gick för honom här: Sparkad för sina åsikter.

Procenten kan jag inte, men det är självklart att äkta rasister vill lägga beslag på en massa saker som de gjort tidigare. Min nationalsång, min flagga, min debatt och alla ord som kan tänkas stå för någonting positivt. Man löser inte det genom att backa, utan genom att ta tillbaka symbolerna från dem, till vanligt folk. Vad tänker du om en person om du ser honom med en t-shirt med en svensk flagga på? Han behöver antagligen varken snagg, hängslen, kängor eller "bombar"-jacka för att du ska klassa honom som rasist? Vanligt folk vågar nästan inte ta på sig den t-shirten vad jag vet.

Med tanke på Jomshof: citat från artikeln:
– Men det är klart att det finns anledning att se upp om man vet att en lärare tillhör ett extremparti. Han måste visa att han omfattar principen om allas lika värde och respekt för andra kulturer.

Hur blir det då om Richard Jomshof visar respekt för andra kulturer i sin lärarroll, men inte gör det på sin fritid?
– Då finns det anledning att se upp. Som rektor måste man hålla en väldig koll på detta. Men vi har åsiktsfrihet, och så länge läraren i sitt yrke inte sprider värderingar i strid med skolans har vi i princip inte med det att göra, säger Hans Persson.

Igen undrar en liberal, som inte gillar högerextremister eller vänsterextremister, över vad man måste benämna som en glasklar dubbelmoral. Jag är måttligt förtjust över att ha en SD:are som tex samhällskunskapslärare, men tanken på de vänstertomtar som jag själv hade, och fortfarande stöter på vid universitetet så ser jag ingen skillnad. Har fått tveksamma kommentarer ibland över uppfattningar som inte delas av vänsterföreläsare. Har dock aldrig upplevt en SD lärare. För mig är detta bara en dubbelmoral som är mycket svår att motivera så som det ser ut idag.

Angående vad som betecknas som rasist och hur detta har degenererats som begrepp så är jag nog enig med illium: ta tillbaka nationella symboler och debattera seriösa frågor istället för att låta riktiga rasiter/nazister ta för sig och sedan stämpla allt som rasistiskt.
Citera
2006-05-11, 11:31
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Med tanke på Jomshof: citat från artikeln:
– Men det är klart att det finns anledning att se upp om man vet att en lärare tillhör ett extremparti. Han måste visa att han omfattar principen om allas lika värde och respekt för andra kulturer.

Hur blir det då om Richard Jomshof visar respekt för andra kulturer i sin lärarroll, men inte gör det på sin fritid?
– Då finns det anledning att se upp. Som rektor måste man hålla en väldig koll på detta. Men vi har åsiktsfrihet, och så länge läraren i sitt yrke inte sprider värderingar i strid med skolans har vi i princip inte med det att göra, säger Hans Persson.

Igen undrar en liberal, som inte gillar högerextremister eller vänsterextremister, över vad man måste benämna som en glasklar dubbelmoral. Jag är måttligt förtjust över att ha en SD:are som tex samhällskunskapslärare, men tanken på de vänstertomtar som jag själv hade, och fortfarande stöter på vid universitetet så ser jag ingen skillnad. Har fått tveksamma kommentarer ibland över uppfattningar som inte delas av vänsterföreläsare. Har dock aldrig upplevt en SD lärare. För mig är detta bara en dubbelmoral som är mycket svår att motivera så som det ser ut idag.

Angående vad som betecknas som rasist och hur detta har degenererats som begrepp så är jag nog enig med illium: ta tillbaka nationella symboler och debattera seriösa frågor istället för att låta riktiga rasiter/nazister ta för sig och sedan stämpla allt som rasistiskt.
Det lustiga är ju att våra "kära" politiker och makthavare ger dom mest extrema i samhället helt rätt!

Sverige är ju inte ett demokratiskt land. I ett demokratiskt land råder åsiktsfrihet och yttrandefrihet!

Vart finns den "åsiktsfriheten" och "yttrandefriheten" i Sverige, där människor förföljs på grund av sina åsikter?

SverigeDemokrater och personer med invandringskritiska synpunkter får sparken från sina jobb pga sina åsikter, de hängs ut och svartmålas offentligt i media som varande rasister även fast dom inte är det! De utsätts för våld av vänsterextremister allt medan etablisemanget gärna tittar åt ett annat håll då...

Detta förfarande är ett bra sätt att verkligen lägga en bra grunden för verkligt extrema krafter, som kan peka på allt som försigår och säga, "vad var det vi sa"?
Citera
2006-05-11, 12:16
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Det lustiga är ju att våra "kära" politiker och makthavare ger dom mest extrema i samhället helt rätt!

Sverige är ju inte ett demokratiskt land. I ett demokratiskt land råder åsiktsfrihet och yttrandefrihet!
Alltså, Sverige är ett demokratiskt land. Punkt. Inskränkingar i yttrandefriheten gör oss inte per definition odemokratiska. Det är inte svart/vitt. Att som många högerextremister gör dvs att Sverige inte är demokratiskt om de inte får sprida material där man förkastar demokrati är för mig en intressant fråga att diskutera, men knappast ett starkt argument. Jag vill påpeka att jag inte benämner dig som detta, och ej eller SD som odemokratiska eller egentligen högerextremister.

Citat:
Vart finns den "åsiktsfriheten" och "yttrandefriheten" i Sverige, där människor förföljs på grund av sina åsikter?
Att man inte får säga precis vad man vill innebär inte att yttrandefriheten är helt satt ur spel. Precis som det är straffbart att smutskasta så har vi hets mot folkgrupp, vilket jag inte har något emot i princip. Det är ju att man inte kan debattera frågan överhuvudtaget som är det problematiska! Håller du inte ändå med om detta?

Citat:
SverigeDemokrater och personer med invandringskritiska synpunkter får sparken från sina jobb pga sina åsikter, de hängs ut och svartmålas offentligt i media som varande rasister även fast dom inte är det!
Håller med om detta, men med tillägget att en inte föraktlig del av de som uttalar sig i allra högsta grad är just rasister tyvärr.. Men visst har det blivit ett epitet som slängs ut på nästan vem som helst som är tveksam till hur integrationen fungerar. Där är vi nog eniga.
Citat:
De utsätts för våld av vänsterextremister allt medan etablisemanget gärna tittar åt ett annat håll då...
Jepp! Som jag brukar påpeka så gillar jag inte vänsterextremister eller högerextremister. Då blir det väldigt tydligt att det råder en dubbelmoral.

Citat:
Detta förfarande är ett bra sätt att verkligen lägga en bra grunden för verkligt extrema krafter, som kan peka på allt som försigår och säga, "vad var det vi sa"?
Det tror jag är precis vad som händer. Dock är SD en extrem och populistisk kraft i sammanhanget (för mig), som får sin stora väljarbas genom att andra riksdagspolitiska grupper ignorerar och försummar frågorna..
Citera
2006-05-11, 22:38
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Alltså, Sverige är ett demokratiskt land. Punkt. Inskränkingar i yttrandefriheten gör oss inte per definition odemokratiska. Det är inte svart/vitt. Att som många högerextremister gör dvs att Sverige inte är demokratiskt om de inte får sprida material där man förkastar demokrati är för mig en intressant fråga att diskutera, men knappast ett starkt argument. Jag vill påpeka att jag inte benämner dig som detta, och ej eller SD som odemokratiska eller egentligen högerextremister.

Att man inte får säga precis vad man vill innebär inte att yttrandefriheten är helt satt ur spel. Precis som det är straffbart att smutskasta så har vi hets mot folkgrupp, vilket jag inte har något emot i princip. Det är ju att man inte kan debattera frågan överhuvudtaget som är det problematiska! Håller du inte ändå med om detta?
Jämför du med Iran kan man säga att Sverige är ett demokratiskt land. Jämför du med något slags "demokratiska principer" är inte Sverige demokratiskt! Ett land där man inte kan ge uttryck för sina åsikter offentligt utan att "straffas och förföljas" är INTE demokratiskt! Och nu syftar jag inte på extremister som menar att judarna ska förintas eller att negrer är untermenchens! Utan moderata invandringskritiker som på olika sätt ger uttryck för sina åsikter utan att för den sakens skull vara "extrema".

Undrar vad som hade hänt om jag ägde en ICA-butik och valde att sparka 2 anställlda pga. den ene är Socialdemokrat, den andre är medlem i facket. Vad tror du hade hänt då?

Citat:
Håller med om detta, men med tillägget att en inte föraktlig del av de som uttalar sig i allra högsta grad är just rasister tyvärr.. Men visst har det blivit ett epitet som slängs ut på nästan vem som helst som är tveksam till hur integrationen fungerar. Där är vi nog eniga.

Just det alla "kritiker" är rasister! Den strategin kommer leda till att man bara lägger en stadig grund för extrema krafter i och med att all form av sjukt statligt förtryck leder till kraftiga motreaktioner över tid... Bågen är nu spänd till bristningsgränsen, det krävs bara en utlösande faktor...

Citat:
Jepp! Som jag brukar påpeka så gillar jag inte vänsterextremister eller högerextremister. Då blir det väldigt tydligt att det råder en dubbelmoral.
Vänsterextremisterna har politikernas "tysta godkännande", vilket är en jävligt sjuk dubbelmoral! Men inget förvånande precis...

Citat:
Det tror jag är precis vad som händer. Dock är SD en extrem och populistisk kraft i sammanhanget (för mig), som får sin stora väljarbas genom att andra riksdagspolitiska grupper ignorerar och försummar frågorna..
Ja och det är bra det! Sjuk politik och sjuka politiker måste bort!!!

Våra etablerade politiker och partier har ungefär lika mycket "verklighetsförankring" som det franska hovet hade innan revolutionen...
Citera
2006-05-11, 22:40
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojz0r
I sverige får man ha vilken åsikt som helst och ytra vad som helst...om den är "rätt"
Citat:
Ursprungligen postat av pöbeln
Man får helt enkelt tycka vad man vill så länge man tycker rätt...

Åsiktsfrihet så länge du har "rätt" åsikter... Yttrandefrihet så länger du yttrar "rätt" saker osv...

Milt sagt sjukt! Men pendeln är i alla fall på väg att svänga nu.
Citera
2006-05-12, 09:16
Medlem
illums avatar
Citat:
Ett land där man inte kan ge uttryck för sina åsikter offentligt utan att "straffas och förföljas" är INTE demokratiskt!
Alltså, jag håller ju med dig, men kanske inte heeela vägen. Takhöjden för debatt och åsikter i Sverige är alldeles för låg, givet.

Att dock helt brutalt påstå att alla odemokratiska åsikter ska vara tillåtna i demokratins namn är väldigt fel. Varför? För att ger man sig in i leken får man leken tåla! Man ska hålla sig till alla spelets regler, inte bara de man gillar! Slödder som drar runt och misshandlar folk eller förstör egendom, men som är snabba med att själva gola och skicka in anmälningar kan suga min chorre! Ska man gnälla om att man vill ha mänskliga rättigheter så ska man erbjuda dem också. Därför kan varje islamist, nazist eller anarkist glatt hålla käften och sitta ner lite oftare, för de är ett direkt hot mot demokratin och ska aldrig porträtteras som något annat.

Så alltså jo, takhöjden är för låg, men nej, nazister ska hålla käften! Varför? Av samma anledningen som att lagar inte ska stiftas av imamer.
Citera
2006-05-12, 09:30
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Alltså, jag håller ju med dig, men kanske inte heeela vägen. Takhöjden för debatt och åsikter i Sverige är alldeles för låg, givet

Att dock helt brutalt påstå att alla odemokratiska åsikter ska vara tillåtna i demokratins namn är väldigt fel. .
Jag tror vi är helt överrens på den punkten, läs:
Citat:
nu syftar jag inte på extremister som menar att judarna ska förintas eller att negrer är untermenchens! Utan moderata invandringskritiker som på olika sätt ger uttryck för sina åsikter utan att för den sakens skull vara "extrema".

Citat:
Varför? För att ger man sig in i leken får man leken tåla! Man ska hålla sig till alla spelets regler, inte bara de man gillar!.
Här är vi överrens! Men problemet är ju att sossepotentaterna i samhället själva inte lever upp till denna devis. Hur rimmar det med socialdemokraternas "officiella" värderingar, att sparka folk från deras jobb pga. deras åsikter?

Och nu talar jag inte om "sieg heil-nazister", utan moderata invandringskritiker.
Citera
2006-05-13, 01:11
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Undrar vad som hade hänt om jag ägde en ICA-butik och valde att sparka 2 anställlda pga. den ene är Socialdemokrat, den andre är medlem i facket. Vad tror du hade hänt då?

Blanda inte bort korten. Genom demokratiskt fattade beslut skulle du bli dömd för diskriminering.

Vill du diskutera semantik så gör du det lämpligast i språkforumet.
Citera
2006-05-13, 11:37
Medlem
Ajajajs avatar
Politisk bestraffning för "felaktiga" åsikter i "demokratin" Sverige.

Det handlar alltså om det minst sagt tveksamma sätt som människor bestraffas i samhället pga. sina åsikters skull.

I en demokrati råder yttrandefrihet och åsiktsfrihet. 2 kriterium som Sverige inte uppfyller då människor som har åsikter som inte ligger i linje med det politiska etablisemanget bestraffas för sina "felaktiga" åsikter!

OBS! Nu talar jag alltså inte om extremister och nazister som exv. förespråkar utrotning av vissa folkgrupper och dylikt.

Nej vad jag talar om är människor som är moderata invandringskritiker, exv. SverigeDemokrater.

I flera fall har dessa fått sparken från sina jobb pga. sina åsikter eller uteslutits från fackföreningar. Dessutom utsätts de för hot och våld av vänsterextremister, med politikernas tysta gillande.

Frågan är hur Sverige kan aspirera på att vara en demokrati när människor förföljs av samhället på grundval av deras åsikters skull?

Sverige har ett allvarligt demokratiskt problem på denna punkt och det är skrämmande att de etablerade politikerna inte vill göra något åt det! Vi har ju dessutom sett hur en minister försöker gå in och censurera tryckfriheten, nu tänker jag närmast på Laila Freivalds som med påtryckningsmedel lyckades stänga ned SverigeDemokraternas hemsida efter publiceringen av en "oskyldig muhammedbild".

Nyligen har även Göran Perssons sekreterare kontaktat Aftonbladets redaktion och undrat hur de ska fortsätta bevakningen av turerna kring "Lars Danielsson" och statsministern... Budskapet är subtilt men underförstått, "er bevakning är inte uppskattad".
Citera
2006-05-13, 11:45
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boogey
Citat:
Blanda inte bort korten. Genom demokratiskt fattade beslut skulle du bli dömd för diskriminering.

Vill du diskutera semantik så gör du det lämpligast i språkforumet.
Var i består skillnaden att sparka någon från sitt jobb pga att denne är Socialdemokrat eller SverigeDemokrat?

Socialdemokraten tillhör det partiet som styr och har styrt landet under decennier, och har således "rätt" åsikter.

SverigeDemokraten tillhör ett litet parti som inte ännu sitter i riksdagen. Detta parti har synpunkter på invandringspolitiken som inte är välkomna av "överheten", då det endast är EN (1) åsikt som får råda i den frågan och det är att massiv invandring är något positivt och att det mångkulturella samhället är oerhört positivt!

I och med att SverigeDemokraten tar avstånd från den förda invandringspolitiken har alltså denne "fel" åsikt och måste därför bestraffas vilket syftar till att stimulera personen att avvika från sin "felaktiga" bana i livet och välja en bana som är "godkänd"! En bana med "rätt" åsikter.

Citera
2006-05-13, 11:48
Medlem
Ajajajs avatar
Ifall förvirring uppstod så hjälpte moderator ChristianX till att flytta över en del inlägg från den ursprungliga diskussionen. Det tackar vi för!

Citera
2006-05-13, 13:37
Medlem
Realizts avatar
Politikerna har kollrat bort medborgarna genom att uteslutande fokusera på begreppet "demorkatiskt". Att politiken är förtryckande och i sak en total katastrof bortser man helt och hållet ifrån. Du har ju en av sex miljoner röster vart fjärde år att rösta in blanco på politiker som saknar allt ansvar, ljuger före valet och gör sen precis som de vill i fyra år efter valet.

Se på politken i sak och skit i petitessen om röstanderitualer. Din röst har aldrig haft och kommer aldrig att ha någon betydelse alls i havet av miljoner andra röster. Detta är fakta. Sluta rösta! Se till sakpolitiken istället. Är det inte förtryck att staten tar 2/3 av medellöntagarens pengar mot hans vilja? Vad är skillnaden mot att ha en diktator som för samma politik?

Rörelse-, åsikts-, religions- och yttrandefiret m.m. kan vi ha utan parlament, utan regering, utan politiker och utan patetisk röstritual. Vi behöver bara brottsbalken och avtalslagen. Allt annat som staten sysslar med är våldsamt förtryck och destruktiv korruption.

Demorkati är vulgär propaganda för förtryck. "Förtryck är frihet" gapar våldsdemokraterna, och syftar på majoritetens förtryck (fast bara ca 28% av befolkningen röstat på s+mp+v).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in