Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-02, 10:54
  #193
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag bor i Lettland sedan ett år tillbaka. Första tiden var tuff pga lockdown etc. Sedan blev det tufft med inflationen. När jag kom hit var inflationen på 6%. Sedan juli har den legat stabilt på 21,5%. Siffrorna för september har ännu inte släppts.

Till skillnad från andra i tråden som bosatt sig i landet, så gör jag åtminstone ett ärligt försök att lära mig lettiskan, även om ryskan är mer användbar regionalt.
Citera
2022-10-02, 11:03
  #194
Medlem
Hur går det för lokalbefolkningen med den inflationen? Känner personer i Turkiet som har berättat hur turkarna själva har det.
Citera
2022-10-02, 11:12
  #195
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LocLocLoc
Hur går det för lokalbefolkningen med den inflationen? Känner personer i Turkiet som har berättat hur turkarna själva har det.

Det går inte bra. Själv förstår jag inte hur de klarar det. Jag tjänar själv betydligt mer än vad de gör, och jag känner att jag knappt kan gå runt längre. För 6+ månader sedan kunde jag fortfarande spara pengar. Det kan jag inte nu. De kommer höja lönerna 1 januari så att medellönen går från 490€/mån till 600€/mån vilket inte är tillräckligt med tanke på inflationen.
Citera
2022-10-02, 12:16
  #196
Medlem
Det är samma i Turkiet. Helt galet egentligen. Det kommer nog att bli tufft för många närmaste tiden.
Citera
2022-10-17, 11:38
  #197
Medlem
Limma skinkbits avatar
Hur är stämningen i Lettland generellt nu med tanke på Rysslands krig mot Ukraina? Märker man ökad oro på något sätt? Lettland gränsar till både Ryssland och Belarus samt har en hyfsat stor ryskspråkig minoritet...
Citera
2022-10-17, 21:21
  #198
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur är stämningen i Lettland generellt nu med tanke på Rysslands krig mot Ukraina? Märker man ökad oro på något sätt? Lettland gränsar till både Ryssland och Belarus samt har en hyfsat stor ryskspråkig minoritet...

Det finns ukrainska flaggor överallt och det spelas pro-ukrainska låtar på radio. Kollektivtrafiken flaggar med ukrainska flaggor. Många bilister flaggar antingen med enbart ukrainska flaggan eller enbart den lettiska flaggan, alternativt både och. Bland den ryska minoriteten, så är åsikterna mer blandat, men ingen vågar att flagga den ryska flaggan offentligt. Det största partiet innan valet (1 oktober) var det pro-ryska sossepartiet Harmoni störst. De gick från nästan 19% till under 5% och därmed klarade inte 5%-spärren. Dock kom ett annat pro-ryskt sosseparti in istället och fick 6%. Pro-ryska partier är isolerade i politiken redan innan kriget i Ukraina.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3276970

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback