Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-29, 12:31
  #181
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyle Lucas
Lettiska efternamn slutar oftast på S, stämmer det? Har ryssar oftast ryska namn? eller känner man igen dem på andra sätt? Nu är jag väldigt sällan i Lettland nuförtiden men mer kuriosa.

Lettiska namn har oftast utta bokstäver: Juris Alunāns, Ingrīda Andriņa, Krišjānis Barons, är några exempel. Många namn slutar på s inkluderat mitt. Och namnen skiljer sig stort från ryska namn.

Ryssar har oftast Ryska namn och efternamn. Du vet Anastasia, Alina, Nadeshda, Anya mm. Deras efternamn slutar oftast med va eller ya. Dakova, Sharapova, Filosova mm. Ingen jag känner där har bytt efternamn. Det kan inte vara vanligt. Ryssarna vill oftast bevara sin identitet (I min erfarenhet i de baltiska länderna.)

Utseende mässigt är svårt. Nordeuropéer är ju väldigt lika om du frågar mig. Däremot så brukar folk av baltisk härkomst ha stora pannor. Fast det kan jo Ryssar också ha. Så den biten är inte pålitlig. Namn och språk är den bästa indikatorn.
Citera
2021-06-26, 14:09
  #182
Medlem
rolla1s avatar
Hur är det med att ta körkort i Lettland som svensk och har ju tänkt att bo där isåfall. Regler pris mm om du eller någon vet?? 🚗🚙🚚🌞
Citera
2021-07-05, 00:21
  #183
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan60
Jag betalar 600 Euro i hyra för en trerumslägenhet.
Jag får ut ca 3500 euro i lön efter skatt. Sparar minst 1000 Euro i månaden.
Vi går ut och äter 3-4 gånger i veckan.

Det är billigare här jämfört med Sverige!

Är inte hyran lite för dyr för att vara i Lettland? Har hört att en normal lön ligger på ca 400 euro där.
Citera
2021-07-05, 00:56
  #184
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aphuset
Angående maten i Lettland. Allt som finns på ICA finns ju på RIMI eller andra butikskedjor alt marknader.

Maten är dessutom fräschare, så förstår inte vad du inte gillar.
Det finns en viss skillnad/jämförelse i matkulturens värld,
mellan att äta ute på lokala restauranger och att laga till käk hemma.
Hemlagad Janssons Frestelse smakar likadant i Mexiko - Alaska - Hongkong,
You know..
Citera
2021-07-06, 20:42
  #185
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan60
Hej,
Mitt första inlägg. Har dock varit på Flashback sedan början på 2000
Gav upp Sverige för ca 5 år sedan och började ett nytt liv här.
Jag svarar gärna på frågor.

//Allan
Hej Allan - Jag planerar göra detta! Det är i görningen.
Jag gör ett inlägg här för att kunna hitta det senare. Återkommer med frågor och kanske kontaktar dig direkt.
Det här är mycket seriöst från min sida - har redan startat ett företag i Baltikum och tänkte komma över framåt Aug, eller senast Sept. för att hitta trevligt boende att hyra - lutar åt Jurmala.

Motivationen är att jag gillar stränderna, naturen - det ser hyfsat trevligt ut överallt - ganska likt Sverige. Kan kommunicera på ryska då det passar och är infödd engelsktalande - men jag förstår att lettiskan kommer bli den stora utmaningen och att letterna ej kompromissar när det gäller användande av deras språk....
Samt saker som jag helt enkelt inte kunnat förutse. Byråkrati av sovjetklass, blir säkert också en utmaning.

Planen är att konsulta på distans, inom IT och jag gissar att jag klarar mig utmärkt med betydligt lägre inkomster än vad jag har nu. Rejält sparkapital finnes.

Tack för att du startade denna tråd! Jag återkommer igen!
Citera
2021-11-13, 18:08
  #186
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Har fått jobb erbjudande i Riga.

1: Lönen är ca 1500 euro brutto vilket jag förstår är dubbel lettisk standard lön, kan man leva relativt bekvämt på det som singel med lägenhet, räkningar och mat? Eller blir det väldigt tight

2: Är det fortfarande mycket internationellt folk från hela världen i Riga trots pandemier och allt?

3: Sen kolla jag mat affärerna och såg att Rimi verkar vara stora kedjan där, de hade tillomed svenska märken som Ica etc så maten är nästan detsamma i butik som man hittar hemma i Sverige lr?

4: Jag tränar mycket så finns det bra utrustade gym i Riga?

5: Och så måste man ju höra om damerna, ses man som attraktiv bara för fakumet att man är svensk från rikt land på andra sidan sjön typ?


Kan väl börja med de frågorna
Citera
2021-11-15, 08:24
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf-Kommando
Har fått jobb erbjudande i Riga.

1: Lönen är ca 1500 euro brutto vilket jag förstår är dubbel lettisk standard lön, kan man leva relativt bekvämt på det som singel med lägenhet, räkningar och mat? Eller blir det väldigt tight

2: Är det fortfarande mycket internationellt folk från hela världen i Riga trots pandemier och allt?

3: Sen kolla jag mat affärerna och såg att Rimi verkar vara stora kedjan där, de hade tillomed svenska märken som Ica etc så maten är nästan detsamma i butik som man hittar hemma i Sverige lr?

4: Jag tränar mycket så finns det bra utrustade gym i Riga?

5: Och så måste man ju höra om damerna, ses man som attraktiv bara för fakumet att man är svensk från rikt land på andra sidan sjön typ?


Kan väl börja med de frågorna


1. €1500 ger €1075 efter skatt. Du borde kunna hitta en liten central lägenhet för €300/mån. Mat för €300. Jag tycker det borde ge dig ett ok liv här!

2. Har minskat!

3. "Nästan" samma.

4. Japp

5. Nej, du bör ha ett ordnat liv, bil och lägenhet för att vara attraktiv.
Citera
2022-05-24, 15:39
  #188
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan60
1. €1500 ger €1075 efter skatt. Du borde kunna hitta en liten central lägenhet för €300/mån. Mat för €300. Jag tycker det borde ge dig ett ok liv här!

2. Har minskat!

3. "Nästan" samma.

4. Japp

5. Nej, du bör ha ett ordnat liv, bil och lägenhet för att vara attraktiv.
Tjena Allan!
Är det enkelt att få lägenhet i Riga? Jag är lite picky när det kommer till hem, så jag vill helst inte bo för trångt eller sunkigt. Hoppas du förstår vad jag menar.

Finns det områden man ska undvika i Riga?
Citera
2022-06-27, 00:25
  #189
Medlem
Dog tråden ut eller dog dom som bor i Lettland ut när de inte är nå aktivitet här längre?
Citera
2022-06-27, 00:33
  #190
Medlem
Lacerdas avatar
Jag funderade på att dra till Riga i januari och jobba på ett callcenter för svensktalande. Men när HR ansvarige berättade vilket helvete det är att leva där som ovaccinerad så fick det bli Spanien i stället. Vad jag har förstått är Lettland ett av de värsta länderna i världen, de har vakter som kontrollerar alla som går in i köpcenter, har du inget covidpass så kommer du inte in. Nästan så att man hoppas att Putin gör om landet till ett kalhygge.
Citera
2022-06-27, 00:37
  #191
Medlem
Är det lätt att få ut preparat som är narkotika-klassade i Sverige på lettiska apotek? ☺️
Citera
2022-06-27, 00:38
  #192
Medlem
Hur PK (politiskt korrekt) är det, med Pride och politiska trender etc?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3276970

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback