Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-10-27, 19:33
Medlem
Doktordonkas avatar
I huset där jag bor har det flyttat in ganska många (typ 30% kanske?) invandrare. De kommer från lite olika ställen, främst Afrika och mellanöstern.

Jag och de flesta som är födda i Sverige väljer lågenergilampor som har ungefär samma gulaktiga sken som gamla glödlampor. Men när jag kollar in utifrån i de som inte har svenskt ursprung så väljer de i 9 fall av 10 lågenergilampor som har ett otroligt blått sken. Varför? Jag tycker det är otroligt mysko! Det blir ju liksom som om man kan se utifrån gatan vem som är invandrare liksom. Och blått ljus ser så otroligt kliniskt kallt och hemskt ut, varför vill någon att ens lägenhet ska se ut som en operationssal?
Är ni med på vad jag menar? Ser det lika dant ut på andra ställen eller är det bara i Göteborg invandrarna väljer blått ljus?

För er som inte vet vad jag menar med "blått ljus" så en snabbkurs här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgtemperatur
Det är alltså inte knallblått, utan vitt ljus med stark dragning åt blått.

Jag vore oerhört tacksam om vi kunde hålla svaren fria från vad vi tycker om invandring i sig (eller icke) jag är nyfiken på varför i princip alla väljer kallt sterilt blåaktigt ljus i sitt hem! (Samtidigt som svenskar kör på lågenergilampor som lyser med samma gulaktiga sken som en glödlampa).

Tillägg: Jag har inte rest jättemycket, men kör man alltså blåaktigt ljus överallt annars i världen än i Sverige? Är det kanske vi som är konstiga som kör lågenergilampor som ger gult ljus?

Ytterligare ett tillägg: Neeeej. Bespara mig för katten utvecklingstörda trök-kommentarer om blåljus så som i polis/brandkår/ambulans. HELT ointresserad och det är INTE vad det handlar om. Fokusera på kärnfrågan om inomhusbelysning i lägenheten tack.

Jag tycker det är ypperligen mystiskt och är nyfiken på vad folk har för ideer om detta!
Citera
2020-10-27, 19:37
Medlem
Eckiumbums avatar
I fattiga bondbyar representerade lysrör och deras kalla ljus den yttersta lyxen, de fattigaste fick nöja sig med det varma ljuset ifrån oljelampor. Sedan har de hållit fast vid det som med allting annat.
Citera
2020-10-27, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
I huset där jag bor har det flyttat in ganska många (typ 30% kanske?) invandrare. De kommer från lite olika ställen, främst Afrika och mellanöstern.

Jag och de flesta som är födda i Sverige väljer lågenergilampor som har ungefär samma gulaktiga sken som gamla glödlampor. Men när jag kollar in utifrån i de som inte har svenskt ursprung så väljer de i 9 fall av 10 lågenergilampor som har ett otroligt blått sken. Varför? Jag tycker det är otroligt mysko! Det blir ju liksom som om man kan se utifrån gatan vem som är invandrare liksom. Och blått ljus ser så otroligt kliniskt kallt och hemskt ut, varför vill någon att ens lägenhet ska se ut som en operationssal?
Är ni med på vad jag menar? Ser det lika dant ut på andra ställen eller är det bara i Göteborg invandrarna väljer blått ljus?

För er som inte vet vad jag menar med "blått ljus" så en snabbkurs här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgtemperatur
Det är alltså inte knallblått, utan vitt ljus med stark dragning åt blått.

Jag vore oerhört tacksam om vi kunde hålla svaren fria från vad vi tycker om invandring i sig (eller icke) jag är nyfiken på varför i princip alla väljer kallt sterilt blåaktigt ljus i sitt hem! (Samtidigt som svenskar kör på lågenergilampor som lyser med samma gulaktiga sken som en glödlampa).

Tillägg: Jag har inte rest jättemycket, men kör man alltså blåaktigt ljus överallt annars i världen än i Sverige? Är det kanske vi som är konstiga som kör lågenergilampor som ger gult ljus?

Ytterligare ett tillägg: Neeeej. Bespara mig för katten utvecklingstörda trök-kommentarer om blåljus så som i polis/brandkår/ambulans. HELT ointresserad och det är INTE vad det handlar om. Fokusera på kärnfrågan om inomhusbelysning i lägenheten tack.

Jag tycker det är ypperligen mystiskt och är nyfiken på vad folk har för ideer om detta!

blått sken, brukar kallas "kallt" ljus medan gulare är varmare toner. jag tror att det handkar om att iq; inte räcker till för att fatta skillnaden och att allt som är billigt är inte alltid gott.

där jag bor har man blått ljus eller kalla ljustoner vid rangerbangården och utmed tågspår.
Citera
2020-10-27, 19:43
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japansktluder
där jag bor har man blått ljus eller kalla ljustoner vid rangerbangården och utmed tågspår.
Jo men precis. Operationssal. Rangerbangård.

Men varför då i hemmet?
Omysigare än så får man det inte.
Och näää. Det handlar inte om intelligens, det är nån slags social preferens, men jag vill veta HUR det förhåller sig med den!
Citera
2020-10-27, 19:48
Medlem
Citat:
Jo men precis. Operationssal. Rangerbangård.

Men varför då i hemmet?
Omysigare än så får man det inte.
Och näää. Det handlar inte om intelligens, det är nån slags social preferens, men jag vill veta HUR det förhåller sig med den!

Köket, toaletten - kallt kraftigt ljus. Matsalen, vardagsrummet, sovrummet varmt dämpat ljus.
Citera
2020-10-27, 19:48
Medlem
Hahaha. Jag reagerade på exakt samma sak idag när jag var ute med hunden. Finns ett ganska nybyggt hyreshus en bit ifrån där vi bor och det bor två invandrarfamiljer där som uppenbarligen fått lägenheterna av kommunen. Alla andra lägenheter i huset har normalt ljus utom just dessa två som har ett blått ljusrörssken.

Såg samma fenomen när jag gjorde utlandstjänst i Afghanistan. Men där tänkte jag mest att det är vad som finns att tillgå.
Citera
2020-10-27, 19:50
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckiumbum
I fattiga bondbyar representerade lysrör och deras kalla ljus den yttersta lyxen, de fattigaste fick nöja sig med det varma ljuset ifrån oljelampor. Sedan har de hållit fast vid det som med allting annat.

Precis. Samma med restauranger i deras länder. De har kallt hårt ljus. I Sverige har vi mysbelysning och varmt ljus på restauranger.

Det symboliserar väl att det är modernt, rent, fräscht och lyxigt för dem.
Citera
2020-10-27, 19:54
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Såg samma fenomen när jag gjorde utlandstjänst i Afghanistan. Men där tänkte jag mest att det är vad som finns att tillgå.
Spännande reflektion! Är allt ljus i lägenheter sådär blått i Afghanistan? För att det inte finns nått att välja på? Det KAN vara en förklaring, för att det är billigare, eller för att inget annat finns.
Men varför väljer de då det i Sverige? Varför vill man liksom utmärka sig sådär så att det syns utifrån gatan? Det ser ju lite skämmigt ut kan jag tycka.

Iofs. Jag personligen skulle kunna tänka mig blått ljus i badrummet pga nog enklare att se när man rakar sig då, inte helt orimligt. Men i resten av lägenheten...bara no no no och usch så hemskt.
Jag kör "dagsljuslampa" i verkstan, för att kunna se saker ordentligt, det är blåare men det är inte så blått som det ljus man ser utifrån i invandrares lägenheter.
Citera
2020-10-27, 19:56
Medlem
Postatallens avatar
Där jag bor i södra Sverige så är kritvitt ljus mer populärt, har faktiskt inte sett några blå-vita ljus i husen men en jävla massa kritvita lampor som ofta är lysrör.
Citera
2020-10-27, 20:03
Medlem
Citat:
Spännande reflektion! Är allt ljus i lägenheter sådär blått i Afghanistan? För att det inte finns nått att välja på? Det KAN vara en förklaring, för att det är billigare, eller för att inget annat finns.
Men varför väljer de då det i Sverige? Varför vill man liksom utmärka sig sådär så att det syns utifrån gatan? Det ser ju lite skämmigt ut kan jag tycka.

Iofs. Jag personligen skulle kunna tänka mig blått ljus i badrummet pga nog enklare att se när man rakar sig då, inte helt orimligt. Men i resten av lägenheten...bara no no no och usch så hemskt.
Jag kör "dagsljuslampa" i verkstan, för att kunna se saker ordentligt, det är blåare men det är inte så blått som det ljus man ser utifrån i invandrares lägenheter.

Om alla hade det kan jag inte svara på men det var i klar majoritet. Och som du säger, är det vad som finns att tillgå av olika anledningar så får man ju köra på det.

Men av vilken jävla anledning ska man ha det här? Vanesak kanske?
Citera
2020-10-27, 20:08
Medlem
Dom vana med blåljus säkert.
Bara en smaksak.
Citera
2020-10-27, 20:26
Medlem
Orsaken är psykologisk. Det gula ljuset som svenskar gillar värmer inombords på ett psykologiskt plan medan det blåa ljuset som folk från varma länder föredrar ger en känsla av svalka. Det här har forskare undersökt. Jag har även märkt att även en del jugoslaver gillar blått ljus så jag antar att de kommer från södra delarna av Balkan.

Vilker sken som andra nordeuroper som engelsmän och tyskar föredrar vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in