2020-10-30, 14:16
Medlem
Expressen: PR-konsulter hyrdes in för 27 miljoner trots sparkrav: ”Oseriöst”
Region Stockholm måste spara pengar. Trots detta har regionens kommunikationsavdelning bara sedan i september i fjol köpt in kommunikationskonsulter för 27 miljoner kronor plus moms från byråerna Quattroporte och Gullers.

Samtidigt konstaterar facket Vision nu och en utredning gjord av Region Stockholms företagshälsovård (2018) att regionens egna kommunikatörer (27 till antalet) inte kommer till sin rätt och får fungera som underleverantörer till konsulterna.
Vad säger ni om detta?

Har skattebetalarna bett om 27 anställda konsulter och därtill 27 miljoner ex moms i konsultnota?

Vad gör dessa PR-människor som skattebetalarna behöver?
Senast redigerad av fredag2010 2020-10-30 kl. 14:26.
Citera
2020-10-30, 15:20
Medlem
Avdankade hornalister som rullar tummarna och mumlar om värdegrund.
Citera
2020-10-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux

Och återigen är det Gullers som varit inblandade, likt exempelvis denna gång: (FB) Malmö Kommun finansierar "Soundtrack" för 364 000 kr.
Citera
2020-10-30, 15:37
Medlem
Vansterpartiets avatar
Högutbildade kvinnor och manliga feminister måste också få jobb.
Citera
2020-10-31, 01:06
Medlem
Luke-of-Ahch-Tos avatar
Bara en annan form av socialbidrag och med betydligt högre belopp. Troligtvis finns det personliga band bakom dessa och det enda det handlar om är att skinna skattebetalarna eftersom ingen annan betalar för deras skit.
Citera
2020-10-31, 01:10
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Expressen: PR-konsulter hyrdes in för 27 miljoner trots sparkrav: ”Oseriöst”
Region Stockholm måste spara pengar. Trots detta har regionens kommunikationsavdelning bara sedan i september i fjol köpt in kommunikationskonsulter för 27 miljoner kronor plus moms från byråerna Quattroporte och Gullers.

Samtidigt konstaterar facket Vision nu och en utredning gjord av Region Stockholms företagshälsovård (2018) att regionens egna kommunikatörer (27 till antalet) inte kommer till sin rätt och får fungera som underleverantörer till konsulterna.
Vad säger ni om detta?

Har skattebetalarna bett om 27 anställda konsulter och därtill 27 miljoner ex moms i konsultnota?

Vad gör dessa PR-människor som skattebetalarna behöver?

Det handlar förståss om korruption. 27 miljoner är jobb i ett helt år för 40-50 pers.
Kommunikationskonsulter uträttar ingenting alls, det är en tjänst som inte behvös, alls. Men den här typen av byråer har i regel mycket goda kontakter med olitiker och topptjänstmän och naturligtvis får dessa kontakter kick backs på upphandlingarna.
Citera
2020-10-31, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det handlar förståss om korruption. 27 miljoner är jobb i ett helt år för 40-50 pers.
Kommunikationskonsulter uträttar ingenting alls, det är en tjänst som inte behvös, alls. Men den här typen av byråer har i regel mycket goda kontakter med olitiker och topptjänstmän och naturligtvis får dessa kontakter kick backs på upphandlingarna.
Rättelse: Laglig korruption! Sverige är världsbäst på det.

Till den slitande medborgaren finns inget: speciellt inte om du råkat bli pensionär.
Citera
2020-10-31, 14:17
Medlem
Jag kan inte för mitt liv förstå denna övertro på kommunikatörer. Har jobbat i skolans värld de senaste 20 åren och sett "behovet" växa fram. Man ska ha en massa strategier för att möta olika kriser osv. Hade strategin varit "säg som det är" hade ingen av dessa konsulter behövts. Det är behovet av att slingra sig som ökat och däremot behovet av proffs på detta.

Jag kan förstå hur ett företag som ska lansera t ex en energidryck måste anlita proffs på hur man når ut till rätt folk, där är säkert de här konsultpengarna värt varenda öre om de kan sina jobb.

Men att ha kommunikatörer som sitter och driver nåt menlöst Instagramkonto som följs av de närmast sörjande bara för att där ska man finnas, det är direkt pengar i sjön. Speciellt när det handlar om sjukvård, skola och sånt där ärlighet måste vara enda kommunikationen.
Citera
2020-10-31, 17:24
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Jag kan inte för mitt liv förstå denna övertro på kommunikatörer. Har jobbat i skolans värld de senaste 20 åren och sett "behovet" växa fram. Man ska ha en massa strategier för att möta olika kriser osv. Hade strategin varit "säg som det är" hade ingen av dessa konsulter behövts. Det är behovet av att slingra sig som ökat och däremot behovet av proffs på detta.

Jag kan förstå hur ett företag som ska lansera t ex en energidryck måste anlita proffs på hur man når ut till rätt folk, där är säkert de här konsultpengarna värt varenda öre om de kan sina jobb.

Men att ha kommunikatörer som sitter och driver nåt menlöst Instagramkonto som följs av de närmast sörjande bara för att där ska man finnas, det är direkt pengar i sjön. Speciellt när det handlar om sjukvård, skola och sånt där ärlighet måste vara enda kommunikationen.

Hear hear!
Mycket bra inlägg.

Alla såna här tjänster i offentlig regi kan läggas ner helt och hållet, man behöver inte en massa svindyra låtsastjänster som det rör sig om här. Detta är en form av korruption och borde utredas, speciellt den eller de som beslutat att ta in dessa tomtar. Tyvärr är de väl skyddade av att vi inte har något tjänstemanna-ansvar längre och är som Knugen helt åtalsimmuna trots att det handlar om korruption, troligtvis kompiskorruption.

Sverige styrs av clowngangsters.
Citera
2020-10-31, 18:01
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux

Tänkte skriva att jag inte håller med utan att de sysslar med propaganda mot medborgarna så att de håller sig lugna och inte klagar över alla felbeslut. Men å andra sidan ser man inte så mycket av det heller.
Ni som läser gratistidningar är det mycket om Stockholms storstilade projekt ? Det kan vara kommunikatör till murvel. Kanske kommunikatörerna bjuder ut lokaltidningarna på lunch för att få fin press.

Och ni som bor i Stockholm får ni många reklamblad från kommunen? Jag får det i alla fall i min kommun, Dyra alster och syfte är att skryta, titta så bra vi är och så bra vi gör. Då håller sig skattebetalarna lugna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in