Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-11-01, 18:32
  #1
Medlem
Är det någon här som tradar hos FTMO eller Blufx co.uk?

FTMO är etablerat i Tjeckien tror jag och få är det inom EU, men Blufx är etablerat i UK med någon spanskspråkig filial på Mallorca.

Om man tradar där och sen får en insättning från dem, hur deklarerar man det? Vanligtvis deklarerar man väl varje trade för sig och lägger undan skatt från vinsten va?
I detta fall får man en utbetalning en gång i månaden om man gör tillräcklig vinst. Räknar man då som man gör på lönen? Alltså ca 50% skatt på hela beloppet som man får in på kontot eller ska man deklarera varje trade man gjort hos dem för sig?

Finns det fler reglerade inom EU?
__________________
Senast redigerad av NiagaraFalls 2020-11-01 kl. 18:39.
Citera
2020-11-11, 09:38
  #2
Medlem
Ingen sk funded trader här?
Finns det något/några andra forum jag kan ställa frågan?

Tacksam för svar!
Citera
2020-11-12, 00:54
  #3
Medlem
Varför komplicerar du saker? Om du vill handla FX så gör du det enklast genom en cfd broker. Helt obegripligt varför du vill gå via Tjeckien och krångla till det så att även Satans moster får migrän.

Handlar du genom CMC så görs deklarationen automatiskt eftersom de har avtal med skatteverket.

Det är 30 % skatt på cfd:s oavsett vilken underliggande tillgång den är kopplad till.

För övrigt - jag har ingen aning om vad en funded trader är och vill heller inte veta.
Citera
2020-11-19, 19:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Varför komplicerar du saker? Om du vill handla FX så gör du det enklast genom en cfd broker. Helt obegripligt varför du vill gå via Tjeckien och krångla till det så att även Satans moster får migrän.

Handlar du genom CMC så görs deklarationen automatiskt eftersom de har avtal med skatteverket.

Det är 30 % skatt på cfd:s oavsett vilken underliggande tillgång den är kopplad till.

För övrigt - jag har ingen aning om vad en funded trader är och vill heller inte veta.

Du vet inte vad en funded trader är och vill heller inte veta och ändå svarar du?

Jag vet att det är 30% skatt, men i vanlig fx-trading hos CFD-mäklare är det väl så att man betalar 30% skatt på varje enskild vinsttrade eller har jag missuppfattat?

Funded trader hos en prop firm innebär att man, efter en tids tradingchallenge, kan bli godkänd för ett större konto där investerare från firman ger dig ett större konto. Strikta regler gäller naturligtvis och du får inte gå hur mycket minus som helst och ska prestera en viss procent i vinst per månad. Du blir alltså funded av dem.

Det jag undrade i detta fall var hur skatten räknas. Jag skriver ju på ett avtal för att trada hos dem. Borde det inte räknas som lön, så jag drar av skatten på hela summan istället för varje enskild trade jag gör hos dem?

Tjeckien är ju inom EU och då är det ingen skillnad mot Sverige.
Citera
2020-11-19, 20:25
  #5
Medlem
Säker du gått plus då?
Vad deras program visar är ju en sak ...

Oddsen gör mer troligt att det är fake
Citera
2020-11-20, 08:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Säker du gått plus då?
Vad deras program visar är ju en sak ...

Oddsen gör mer troligt att det är fake

Nej, haha. Såklart man aldrig någonsin kan vara säker på att gå med vinst.
Frågan gäller egentligen bara hur man deklarerar, en högst eventuell, vinst.

Jag tänker så här:

Om jag har kontrakt med dem så borde jag ju inte behöva deklarera varje trade tänker jag.
Jämfört med när jag tradar själv genom min mäklare?

Detta är alltså enbart en fråga om hur jag ska deklarera en vinst. Nej, jag räknar inte med någonting utan frågar bara.
Citera
2021-02-17, 09:03
  #7
Medlem
Här finns lite information om hur man kan göra:

https://www.skatter.se/?q=node/8082

Vet fortfarande inte om jag blev klokare på detta, men det kanske kan hjälpa någon i alla fall.
Citera
2021-03-01, 12:09
  #8
Medlem
Jag har funderat på att börja handla hos någon prop firm/funded trader. Tack NiagaraFalls för det du hittade om just skattefrågan. Även om själva samtalet där på forumet inte ger full klarhet. Har du fått någon mer info om hur man löser det?
Citera
2021-03-05, 10:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanli
Jag har funderat på att börja handla hos någon prop firm/funded trader. Tack NiagaraFalls för det du hittade om just skattefrågan. Även om själva samtalet där på forumet inte ger full klarhet. Har du fått någon mer info om hur man löser det?

Nej, jag har inte hittat någon mer information om det. Verkar ju inte helt glasklart. Pratade med en fd konsult där jag jobbar som trodde att detta innebar att man var konsult och då skulle det vara 70% skatt pga att det skulle vara provision?
Vet inte hur han fick fram det.

Hittade denna youtubekanalen som går igenom flera prop firms: https://www.youtube.com/channel/UCj1...Wh3uqXF18l5VAw

Men det borde väl vara en fördel om firman finns inom EU för oss? Eller spelar det ingen roll?
Citera
2021-03-06, 09:14
  #10
Medlem
Skriver lite övertydligt nedan för andra som också undrar.

Det jag hittills kommit fram till är att pengarna skickas rakt av till ditt konto. Det är upp till mig att fylla i en K4 blankett, reservera pengar på kontot som sedan skatteverket kommer att kräva av mig. På samma sätt som man tjänar pengar på youtube eller crowdfunding. Och som vanligt gäller förstås följande för årsinkomst:
upp till 18 800 SEK: 0% skatt
18 000 SEK - 443 200 SEK: ca. 31% skatt
443 200 SEK - 638 800 SEK: 31% + 20% skatt
över 638 800 SEK: 31% + 25% skatt

En vän ställde liknande fråga på ett FTMO forum fick svaret privat, inte offentligt, att en "gissning" kunde vara att folk skaffar ett konto på revolut eller wirex för att flyga under radarn på skatteverket.

Vad det gäller företagsspåret ska jag prata med min revisor.
Citera
2021-03-08, 15:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanli
Skriver lite övertydligt nedan för andra som också undrar.

Det jag hittills kommit fram till är att pengarna skickas rakt av till ditt konto. Det är upp till mig att fylla i en K4 blankett, reservera pengar på kontot som sedan skatteverket kommer att kräva av mig. På samma sätt som man tjänar pengar på youtube eller crowdfunding. Och som vanligt gäller förstås följande för årsinkomst:
upp till 18 800 SEK: 0% skatt
18 000 SEK - 443 200 SEK: ca. 31% skatt
443 200 SEK - 638 800 SEK: 31% + 20% skatt
över 638 800 SEK: 31% + 25% skatt

En vän ställde liknande fråga på ett FTMO forum fick svaret privat, inte offentligt, att en "gissning" kunde vara att folk skaffar ett konto på revolut eller wirex för att flyga under radarn på skatteverket.

Vad det gäller företagsspåret ska jag prata med min revisor.

Om jag har eget konto hos en mäklare måste jag väl redovisa varje trade för sig själv va? Och då gäller 30% skatt?

I detta fall är det lön insatt på mitt konto från företaget. Så då är det som du skriver då?

Om jag skulle trada för FTMO och gå med vinst skulle jag inte mörka något för Skatteverket. Vill inte ha några problem alls utan vill ha allt vitt. Skönast så.
Citera
2021-03-09, 07:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanli
Skriver lite övertydligt nedan för andra som också undrar.

Det jag hittills kommit fram till är att pengarna skickas rakt av till ditt konto. Det är upp till mig att fylla i en K4 blankett, reservera pengar på kontot som sedan skatteverket kommer att kräva av mig. På samma sätt som man tjänar pengar på youtube eller crowdfunding. Och som vanligt gäller förstås följande för årsinkomst:
upp till 18 800 SEK: 0% skatt
18 000 SEK - 443 200 SEK: ca. 31% skatt
443 200 SEK - 638 800 SEK: 31% + 20% skatt
över 638 800 SEK: 31% + 25% skatt

En vän ställde liknande fråga på ett FTMO forum fick svaret privat, inte offentligt, att en "gissning" kunde vara att folk skaffar ett konto på revolut eller wirex för att flyga under radarn på skatteverket.

Vad det gäller företagsspåret ska jag prata med min revisor.

Hur skulle det fungera med revolut/wirex menar du, man får betalt till det kontot och sen vad? Är det bara svarta pengar efter det? Kan man på nåt sätt köpa krypto för pengarna, och sen skicka det till en annan kryptoplånbok som du deklarerar och sälja det där för 30% skatt? Eller kommer SV ha frågor om hur du fick tag på krypton från första början? "Ingen aning, nån bara sätter in det på mitt konto" kanske inte är ett giltigt svar.

Sitter i samma sits med just FTMO och har noll intresse att betala full inkomstskatt på detta, måste finnas nåt smidigt sätt att åtminstone få ner det till de 30% som den underliggande tillgången har som skattesats.
__________________
Senast redigerad av maskinborr 2021-03-09 kl. 07:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback