Allas lika värde är en lögn. Värde kräver någon som värderar; det är meningslöst att tala om värde utan att fråga "för vem?"; värdet är inte intrinsikalt i objektet som värderas, utan uppstår genom objektetets relation till en människas liv och lycka. Min dator är av värde. För vem? För mig. Min famlij är av värde -- för mig.
Att alla människors lika värde skulle existera skulle medföra att alla människor värderade alla andra människor exakt lika högt, vilket naturligtvis är rent omöjligt. För det första är människor inte omniscienta och kan därför inte känna till alla människor på hela jordklotet och deras egenskaper. Och de flesta människor kommer man aldrig träffa, de kan därför inte betyda något för ens liv och lycka (annat än genom att de producerar vad man behöver, men då är det ju produkterna man efterfrågar och inte människan). Ledsen, men jag tror nog jag sätter högre värde på mina vänner än på någon i Sudan som jag aldrig kommer träffa eller ens höra talas om.
För det andra är människor inte en homogen grupp. Alla människor har inte samma egenskaper. Och har ett föremål inte samma egenskaper som ett annnat föremål kan de inte rimligen ha samma värde, speciellt inte när det gäller sex miljarder föremål som påstås ha samma värde.
För det tredje finns det faktiskt människor som utgör en fara för andra människors liv och lycka, till exempel Hagamannen. Farliga brottslingar förtjänar inte att man sätter ett lika högt värde på dem som på andra människor, som dem som står en nära.
För det fjärde medför idiotin "allas lika värde" att alla måste leva som eremiter, total asociala och isolerade från varandra. Varför älskar man någon? Vad innebär kärlek? Det innebär att man sätter ett mycket stort värde på en annan person. Men att man älskar någon medför ju då att man värderar denna person högre än andra människor...
Principen om allas lika värde dödar, om den tillämpas konsekvent, sociala umgängen och möjligheten att välja sina vänner, nära och kära.
Slutsats: människor har inte lika värde, och det är felaktigt och dumt att tala om allas lika värde, utan att samtidigt förespråka ett asocialt samhälle där alla lever isolerade från varandra. (Hur fortplantningen skulle gå till är en annan fråga.)