• 1
  • 2
2020-11-28, 19:03
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Jag kan berätta lite kortfattat om vad Vaadin är.

Vaadin är ett komponentstyrt webramverk skrivet i Java. Detta betyder att du gör både frontend och backend i Java. Det som menas med frontend och backend är att frontend är kod i den webläsare, dvs det som normalt brukar skrivas i HTML, CSS, JavaScript. Backend är själva koden på din server som kommunicerar med koden på din webbläsare.

Det finns olika sätt att skapa webbapplikationer. Vanligaste är REST-webbapplikationer, där du separerar frontend och backend från varandra. Detta används om du vill t.ex. skicka REST-kommandon till din REST-webserver. Användbart i många fall.

Men i detta fall så gör Vaadin så att vi behöver inte skriva frontend-koden. Bara backend-koden för att skapa webbapplikationen. Vaadin skapar frontend-koden åt oss. Här är några exempel.

CRUD - "Excel'-lista på internet med andra ord:
Utseeende: https://alejandro.app.fi/crud-ui-demo/filter
Kod: https://github.com/alejandro-du/crud...ilterView.java

Vaadin standardkomponenter:
https://vaadin.com/components/vaadin.../java-examples

Plottar och grafer:
https://appreciated-collection.herok...om/apexcharts/

Den Java-kod ni helt enkelt ser, är det som visas som webbapplikation. Vaadin använder Spring Boot som serversystem, eller Java Jarkarta CDI.

Då är mina frågor:
  1. Är Vaadin ett bra ramverk enligt dig?
  2. Varför är Vaadin inte lika populärt som JavaScript-ramverk om man tittar på Stack overflow?
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2020-11-28 kl. 19:05.
Citera
2020-11-28, 20:27
Medlem
XaoqcHs avatar
Java är fortfarande stort men inte särskilt coolt och det här är en bransch som styrs av autistiska kodapor som hoppar på senaste språket eller ramverket eller verktyget bara för att. Titta tex på Hacker News: man skulle kunna tro att hela världen kodar i Rust och kör allt i AWS utifrån vad folk skriver om.
Citera
2020-11-28, 21:55
Medlem
Jag kan tänka mig att det i större organisationer inte finns någon större anledning till varför all kod skulle skrivas i Java. Där finns det oftast mer dedikerade front end-utvecklare som dels inte vill koda i Java och dels redan är bekväma med JavaScript/TypeScript.

I väldigt små team kan det möjligen finnas en större nytta om Java är det enda språk utvecklarna känner sig bekväma med, eller kanske bara har någon sorts aversion gentemot JavaScript (vilket är fullt förståeligt).

Personligen ser jag inte tjusningen med att enbart koda i ett enda språk. Variation är både nyttigt och roligt.
Citera
2020-11-28, 22:18
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Java är fortfarande stort men inte särskilt coolt och det här är en bransch som styrs av autistiska kodapor som hoppar på senaste språket eller ramverket eller verktyget bara för att. Titta tex på Hacker News: man skulle kunna tro att hela världen kodar i Rust och kör allt i AWS utifrån vad folk skriver om.

Du pratar om Javascript-programmerare och Python-programmerare. Sämre människor inom datavetenskap får man leta efter.
  • Naiva
  • Okunniga om minne
  • Obrydd om effektivitet
  • Skriver slarvigt
  • Tror att man måste skriva 100% OOP för att koden ska vara accepterad
  • Hälften av koden är hämtat från Stack overflow
  • Desperata att få ett jobb på Google
Citera
2020-11-28, 22:21
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Jag kan tänka mig att det i större organisationer inte finns någon större anledning till varför all kod skulle skrivas i Java. Där finns det oftast mer dedikerade front end-utvecklare som dels inte vill koda i Java och dels redan är bekväma med JavaScript/TypeScript.

I väldigt små team kan det möjligen finnas en större nytta om Java är det enda språk utvecklarna känner sig bekväma med, eller kanske bara har någon sorts aversion gentemot JavaScript (vilket är fullt förståeligt).

Personligen ser jag inte tjusningen med att enbart koda i ett enda språk. Variation är både nyttigt och roligt.

Jag ser hellre att man använder ETT verktyg för att lösa alla problem.
Jag har blivit spottad och fräst på för jag har sagt detta. Men jag kallar det för standardisering.

Att kunna 10% Java, 10% Python, 10% C, 10% C# osv är bara noobs och negrer som är så.
Riktiga kodare är frälst i ett eller två språk. Sedan räcker det. Oftast C + ett högnivåspråk.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2020-11-28 kl. 22:23.
Citera
2020-11-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har blivit spottad och fräst på för jag har sagt detta. Men jag kallar det för standardisering.

Att kunna 10% Java, 10% Python, 10% C, 10% C# osv är bara noobs och negrer som är så.
Riktiga kodare är frälst i ett eller två språk. Sedan räcker det. Oftast C + ett högnivåspråk.

Har du hört talas om COBOL och FORTRAN? Jag ser inte att dessa språk är särskilt högt eftertraktade idag och de som var låsta till ditt mindset lär ha funnit sig arbetslösa när väl dessa språk fasades ut.

Det är absolut nyttigt att ha koll på fler än ett eller två språk, gärna inom olika paradigmer. På så sätt kan du få nya infallsvinklar för hur ett problem kan lösas på olika sätt.

Sedan förstår jag inte alls varför du måste blanda in din skeva människosyn i denna diskussion. Ta en paus från tangentbordet och gå och gör något annat ett tag.
Citera
2020-11-28, 22:38
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Har du hört talas om COBOL och FORTRAN? Jag ser inte att dessa språk är särskilt högt eftertraktade idag och de som var låsta till ditt mindset lär ha funnit sig arbetslösa när väl dessa språk fasades ut.

Det är absolut nyttigt att ha koll på fler än ett eller två språk, gärna inom olika paradigmer. På så sätt kan du få nya infallsvinklar för hur ett problem kan lösas på olika sätt.

Sedan förstår jag inte alls varför du måste blanda in din skeva människosyn i denna diskussion. Ta en paus från tangentbordet och gå och gör något annat ett tag.

Fortran är ju old-school och det är även Cobol. Orsaken varför de används har med att folk vill vara unika.

Det är ren sanning. Jag är ganska less på alla dessa Python/JavaScript-programmerare som tror att de är någon sorts guru, bara för att dom använder bibliotek som riktiga gurus har skapat.
Citera
2020-11-29, 12:48
Medlem
Citat:
Fortran är ju old-school och det är även Cobol. Orsaken varför de används har med att folk vill vara unika.

Det är ren sanning. Jag är ganska less på alla dessa Python/JavaScript-programmerare som tror att de är någon sorts guru, bara för att dom använder bibliotek som riktiga gurus har skapat.

Min poäng var att varken COBOL eller FORTRAN är speciellt efterfrågat på marknaden längre och att de som tänkte som du - att det inte finns någon vits att lära sig flera språk - då snabbt lär ha blivit irrelevanta när språk som C, C++ och Java började komma fram.

Du menar att din åsikt är att ta som objektiv sanning? Du framstår inte som något annat än bitter.
Citera
2020-11-29, 13:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Det är bra att ha en hammare av guld. Den kan man använda till allt. inte bara spika, utan skruva, tälja, måla, och rent av klippa gräsmattan.

https://sourcemaking.com/antipatterns/golden-hammer
Citera
2020-11-29, 15:01
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Min poäng var att varken COBOL eller FORTRAN är speciellt efterfrågat på marknaden längre och att de som tänkte som du - att det inte finns någon vits att lära sig flera språk - då snabbt lär ha blivit irrelevanta när språk som C, C++ och Java började komma fram.

Du menar att din åsikt är att ta som objektiv sanning? Du framstår inte som något annat än bitter.

Orsaken varför C och C++ används och kommer alltid användas till någon konkurrerar ut dessa, vilket låter inte så troligt på en snar framtid. Detta har med att först och främst så är C ett otroligt genomtänkt språk. Här talar vi om korrekt syntax, korrekt datatänk och verkligen slipade tankar bakom varje rad av kod. C++ är som sagt om man vill använda C på ett komplexare vis för t.ex. grafikhantering, vilket är lite svårare i C. Det var därför C++ uppfanns för att man skulle enklare bygga grafiska program, medan C uppfanns för att det skulle ersätta assembler, vilket den har redan gjort.

FORTRAN konkurrerades ut av MATLAB och COBOL dog ut på grund utav automatiseringen via SQL databaser.

Det är många som tror att Rust kommer konkurrera ut C++. Men jag tvivlar på detta starkt.
Citera
2020-11-29, 15:01
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är bra att ha en hammare av guld. Den kan man använda till allt. inte bara spika, utan skruva, tälja, måla, och rent av klippa gräsmattan.

https://sourcemaking.com/antipatterns/golden-hammer

För jag tänker som en ekonomichef. Standardisering är nyckeln till ekonomisk framgång.
Citera
2020-11-29, 15:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
För jag tänker som en ekonomichef. Standardisering är nyckeln till ekonomisk framgång.

USB är en väldigt vanlig standard. Vore det bra om alla elbilar laddades med USB, bara för att mobiltelefoner gör det?

Ekonomichefer kan sällan något om mjukvaruutveckling, så ja, du tänker nog som en ekonomichef.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in