Citat:
Många i tråden refererar till knark, fylla och slagsmål och säger att det visar att Järntorget alltid varit osäkert. Det är en väldig skillnad på skit och skit dock.
Det är förvisso aldrig trevligt att springa in i en pundare, det har alltid rört sig ensamma skummisar vid strippklubben och det kunde hände att någon ovälkommet följde efter på spårvagnen och bröl kunde snabbt uppstå mellan två alfahanar som trängdes vid en bardisk.
Skillnaden idag mot för 10, 20 och 30 år sedan är dock att det nu finns små gäng som står och spejjar, likt rovdjur. Du kan snabbt bli omringad av 4-6 personer vars enda syfte är att agera ut sin rovdrift.
Det är enligt mig en värld av skillnad i otrygghet jämfört med att se lite vitt pulver byta händer eller en punkare sitta och skaka i ett gathörn.
Min dotter bor i Göteborg och ser de här små gängen överallt runt Kompassen, Brunnsparken, Järntorget. Som små flockar av hyenor som bara väntar. Det fanns inte förut och är långt mer otryggt än för 10 år sedan.
Det är förvisso aldrig trevligt att springa in i en pundare, det har alltid rört sig ensamma skummisar vid strippklubben och det kunde hände att någon ovälkommet följde efter på spårvagnen och bröl kunde snabbt uppstå mellan två alfahanar som trängdes vid en bardisk.
Skillnaden idag mot för 10, 20 och 30 år sedan är dock att det nu finns små gäng som står och spejjar, likt rovdjur. Du kan snabbt bli omringad av 4-6 personer vars enda syfte är att agera ut sin rovdrift.
Det är enligt mig en värld av skillnad i otrygghet jämfört med att se lite vitt pulver byta händer eller en punkare sitta och skaka i ett gathörn.
Min dotter bor i Göteborg och ser de här små gängen överallt runt Kompassen, Brunnsparken, Järntorget. Som små flockar av hyenor som bara väntar. Det fanns inte förut och är långt mer otryggt än för 10 år sedan.
Vi bodde precis vid masthuggstorget på Andra långgatan i början på 2000-talet. På dagtid så var Långgatan väldigt mycket Hipster - skivbutiker, caféer, design, några porrställen som överlevt sen förr, ett systembolag som attraherade fyllon... men inget direkt hotfullt, även om det säkert var värre kväll/natt. Vi hade småbarn så vi var inte ute då så mycket kvällstid. Järntorget var typisk storstadsmiljö, kultur och shopping och de fina Haga-kvarteren var mysiga på dan iaf. Vi gick ofta där och i Majorna, även om man hört att det skulle vara lite skummare där. Men det var inget alarmerande, och man kände inte att det var invandrardominerade områden alls. Vi flyttade eftersom det inte var nån bra miljö för en småbarnsfamilj iaf.
Det är skrämmande att Polisen går ut och varnar på detta sätt - det verkar ha försämrats radikalt de senaste 20 åren. De gånger vi åkt in för att återse Gbg så reagerade vi på det stora antal tiggare som betedde sig påträngande (ca 2016-17?) på Järntorget. Jag kan mycket väl tänka mig att invandrargäng tagit över under de senaste 5 åren och dominerar gatubilden på ett helt annorlunda sätt, då det liksom fanns grogrund för det. Läget är för strategiskt bra för att ignoreras av gäng som vill råna svennar. Gråt, Göteborg, gråt.....