Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Efter ganska kort tid (2-3 månader) så får vaccinerade negativ effektivitet, det har bekräftats i flera studier. Och precis efter sista sprutan så är effektiviteten ca 45% mot infektion. Eftersom skyddet mot infektion blir negativt så snabbt så gissar jag att skyddet mot allvarlig sjukdom också kommer vara borta inom 6-12 månader.
Vad jag fortfarande saknar är studier som tittar på hur naturlig immunitet ser ut för de som vaccineras innan de blir smittade. För en ovaccinerad så ger infektion en naturlig immunitet som är 97,3% effektiv mot allvarlig sjukdom och den avtar inte. Jag misstänker att detta inte gäller för de som först fick vaccin och sedan smittas, för då hade man redan annonserat det. Jag kommer med mycket spekulationer här, men mycket pekar på att om man har vaccinerat sig med mRNA så är man bunden till fortsatta injektioner med täta intervaller. Kina gick rätt väg med klassiskt vaccin. I början av vaccinationskampanjen så skröt producenterna om den nya tekniken och beskrev den som ett operativsystem samt hur man ”hackade” kroppens immunförsvar. Det verkar som att det är exakt vad man gjort, man har hackat vaccinerades immunförsvar och tagit dem som gisslan.
Vi får hoppas att de nya vaccinen för Omicron fungerar bättre i höst. De har redan börjat skrävla om hur effektiva de är. Men så lät det sist också. I värsta fall har de vaccinerade inget val, de måste ta fler sprutor vare sig de vill eller ej, för utan sprutor så är de i sämre läge än ovaccinerade. Fyfan va gott det är att vara ovaccinerad och ha naturlig immunitet. Peace of mind.
Ja, gott folk, så var antivaxxar-patrasket igång igen med trams, spekulationer och rena påhitt.
För oss andra som håller oss till fakta och vetenskapliga källor är informationen inte svår att hitta. Jag har dessutom länkat till den vid tidigare tillfällen - något som får påståenden som att "Vad jag fortfarande saknar är studier som tittar på hur naturlig immunitet ser ut för de som vaccineras innan de blir smittade. För en ovaccinerad så ger infektion en naturlig immunitet som är 97,3% effektiv mot allvarlig sjukdom och den avtar inte" att framstå som mer eller mindre rent ohederliga.
Är det OK om jag stoppar upp lite fakta under din snoriga antivaxxar-näsa?
Citat:
Infection-acquired immunity waned after 1 year in unvaccinated participants but remained consistently higher than 90% in those who were subsequently vaccinated, even in persons infected more than 18 months previously.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2118691
Citat:
RESULTS
The effectiveness of previous infection alone against symptomatic BA.2 infection was 46.1% (95% confidence interval [CI], 39.5 to 51.9). The effectiveness of vaccination with two doses of BNT162b2 and no previous infection was negligible (−1.1%; 95% CI, −7.1 to 4.6), but nearly all persons had received their second dose more than 6 months earlier. The effectiveness of three doses of BNT162b2 and no previous infection was 52.2% (95% CI, 48.1 to 55.9). The effectiveness of previous infection and two doses of BNT162b2 was 55.1% (95% CI, 50.9 to 58.9), and the effectiveness of previous infection and three doses of BNT162b2 was 77.3% (95% CI, 72.4 to 81.4). Previous infection alone, BNT162b2 vaccination alone, and hybrid immunity all showed strong effectiveness (>70%) against severe, critical, or fatal Covid-19 due to BA.2 infection. Similar results were observed in analyses of effectiveness against BA.1 infection and of vaccination with mRNA-1273.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2203965
Citat:
Conclusion
Our findings indicate a greater ability of the Omicron variant to escape natural and vaccine-induced protection, combined with a faster decline in vaccine protection for this variant compared to the Delta variant. Importantly, we observe a fast decline in protection against Omicron symptomatic infection following a first booster, a decline that is not observed against disease progression to severe forms of COVID-19.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9027152/
Så, då har vi etablerat att du hade fel i dina spekulationer. Den här gången också.