Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-11, 10:49
Medlem
2000-talet har kommit och gått, dom födda på 1990-talet kanske delvis börjar kunna
blicka tillbaka på 2000-talet med objektiva, eller kanske nostalgiska ögon.

Vad kännetecknar er tid?

Jag har lite frågor till dom som var unga då.

Hur förklarar ni att världen, idag, år 2020, ser ut som den gör?
Vidare, en liten sak jag undrar över. Vilken amerikansk president har ni tyckt har varit den bästa?
Under er levnadstid.

Diskutera 2000-talet, om ni tycker att 10-talet bör nämnas på nått sätt, så gör det.
Senast redigerad av pk2 2020-12-11 kl. 11:04.
Citera
2020-12-11, 11:04
Medlem
En sak är garanterat.
Dem smarta telefonerna hade inte hunnit ta så stor plats i våra hjärnor.

Vi var också hjärntvättad som 20-talisterna att tro att en nation som är långt bort är det enda man ska tänka på. Men idag tänker man snäppet bredare.
Senast redigerad av SvartInombords 2020-12-11 kl. 11:07.
Citera
2020-12-11, 11:10
Medlem
kristofferGs avatar
00-talet känns mer "ihågkombart" än 10-talet. 10-talet kändes mer som ett ögonblick, även om jag upplevde större förändringar rent personlighetsmässigt och karriärmässigt under 10-talet. 00-talet var härligt. Mycket nostalgi. Akon.
Citera
2020-12-11, 11:40
Medlem
BaraBiffens avatar
00-talet tänker jag på svettiga LAN, CS, Jolt Cola, Fragbite, Heaton och Lunarstorm.

Även varma sommrar med ett helt ok fotbollslandslag.
Citera
2020-12-11, 15:28
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2

Vad kännetecknar er tid?

Jag har lite frågor till dom som var unga då.

Hur förklarar ni att världen, idag, år 2020, ser ut som den gör?
Vidare, en liten sak jag undrar över. Vilken amerikansk president har ni tyckt har varit den bästa?.
Hade det bra, studerade och skaffade bra jobb, utvecklades på flera sätt. Var högkonjunktur en tid, allra bästa tiden. Världen ser ut, alltså det är ju mycket pga bin Ladin, george Bush och deras vänner. Tycker Obama var bra, stabil och krigade inte jättemycket.
Citera
2020-12-12, 01:32
Medlem
Efter Kosovo-kriget 1998-99, var det en kort stund av stiltje.

Sen kom terrordåden mot tvillingtornen i New York City, 2001.
Hela skiten tog fart, USA invaderade Irak och Afghanistan.

Mitt liv var händelserikt, det hände mer konstiga saker på 2000-talet, än på väldigt länge.
Folk trodde att det var en rationell värld vi levde i, men icke sa Nicke.
Senast redigerad av pk2 2020-12-12 kl. 01:53.
Citera
2020-12-12, 16:05
Medlem
Bret-Harts avatar
Tog studenten 2001 samma år blev jag av med oskulden och det där med tornen hände, jag flyttade hemifrån började jobba, farsan dog, jag blev utbränd och man hängde på Lunarstorm det var väl ungefär allt för mig
Citera
2020-12-13, 22:03
Medlem
Elementarts avatar
Tisperioden 2000-2008 kändes speciell på något vis. Jag gick i gymnasiet, spenderade nästan varje dag efter skolan med att hänga med polare, kolla på film, spela tv-spel. Alla ens polare bodde ju fortfarande hemma så de fanns alltid i närheten. Sen började jag på Universitetet och trivdes bra i min klass, även då umgicks jag med polare mycket och gjorde allt möjligt efter skolan. Det var riktigt kul o få vara med i början av Internets "utveckling", tiden innan Youtube och se alla flash-filmer som folk gjorde, sitta på Kazaa och ladda ner filmer i VCD-kvalité osv. Tyckte också att under den här tiden släpptes det massor av filmer som var sevärda, idag har filmkvalitén sjunkit rejält och tror det delvis beror på politiskt korrekthet o så. Gillade också tv-spelen som släpptes då och jag minns hur snyggt och läskigt jag tyckte Silent Hill 2 var. Idag känns det som att nästan alla spel går ut på att vara open-world, snygg grafik och det ska ta 60+ timmar o klara av dem. Även här känns det som att det är för mycket tänk o planering bakom spelen, filmer o spel hade en annan sorts charm förut. All kändes mer lättsamt. Bara att vi varje vinter fick ha ganska mycket snö gjorde det speciellt.

Sen hade vi ju inte alla problem som vi har idag i samhället, sen 2010 har man märkt av problem med invandringen rejält och man påminns om det varje dag. Nu känns utvecklingen i världen mer dyster tycker jag, på alla plan. Skulle kunna skriva ganska mycket om det, men det blir nog för långt, men jag saknar 2000-2008 i alla fall
Citera
2020-12-14, 13:17
Medlem
Bret-Harts avatar
Tog körkort också kom jag på
Citera
2020-12-26, 14:06
Medlem
deathbycannabiss avatar
Minns att man spelade mycket ps2, tekniken gick fort som fan. Banbrytande konsument prylar kom som aldrig förr.

På den tiden så kunde en ny mobil modell erbjuda något helt nytt som förra ej kunde. Inte som idag där det är samma iphone eller android med mera ram eller så.

Mp3 spelare blev fort mindre och mindre, ipod var en grej. Även om jag hade en ipod så förstod jag inte helt varför den skulle vara bättre än alla dom andra mp3 spelarna. Var mest en märkes sak.

Man hyrde fortfarande film speciellt om något nytt kom ut och man hyrde den tillsammans med några kompisar. Även om det alltid fanns någon som laddat ner eller om man hade gjort det själv.

Kazaa, dc++, limewire och sist torrents var standard program man hade på datorn, det var en del skit man fick ner och det tog lång tid. Eftersom jag var ung så brydde jag mig inte om kvaliteten. Så länge det var bättre än vhs.

Datorn var mycket central. På den tiden så var datorn allt det smartphone var. Man pratade med folk hade sociala nätverk på olika sidor, mycket forumläsande och en del spelande. En grej man gjorde var att gå på ett av alla dom olika spel cafeerna som fanns. Man gick dit med kompisar för att äta kebab och spela spel. Jag som aldrig riktigt gillar spel gjorde det enbart för de sociala.

Sociala media hade fortfarande inte gett mig adhd och jag minns hur jag läste böcker och kollade på film utan att kolla mobilen jämt och ständigt.

För min egna del så var allt inte super hela tiden. Som en lite udda tonåring så hade jag inte så många vänner och det sociala livet var rätt så kasst. Det var svårt att hitta folk att bli vänn med. Något som känns lättare idag. Kanske pga social media kanske bara för att man blivit äldre.

Jag minns att man precis som idag pratade om it som framtidsyrken, även om 2008 krashen gjorde alla väldigt pessimistiska.

Själv kunde jag inte förstå hur en del utbildade eller smarta människor kunde gå runt och böla om hur svårt det var att få jobb. Men vad visste jag, var inte vuxen. Har dock lite samma syn idag.

Minns hur man pratade om att det behövdes it tekniker och nätverkstekniker i drivor på gymnasiet. Vilken miss det var, även om många i den banan har jobb idag så har moln och andra it lösningar gjort många nätverkstekniker som pluggade windows server väldigt överflödiga. Och att dra nätverkskablar och konfigurera brandväggar idag behövs knappt pga wifi och smarta it lösningar samt att dom flesta jobbar med sin egna laptop och ansvarar för den själv.

Musik och popkultur hade sin sista slutspurt innan spotify och netflix kom. Idag är det både lättare och svårare att bli stor.

Det var även då serier började bli en grej, från att vara blaskiga tidsfördriv på tv så blev dom allt mer sofistikerade. Folk började lite identifiera sig med vilka serier dom kollade på och allt fler å fler hade en eller två som dom seriöst följde och som man på något sätt lutade sin identitet mot. Lite som med musik.

Dejting var mer naturligt fortfarande, att träffa något online var konstigt och det var enbart nördar eller udda människor som gjorde det. Det var mera tyngd bakom en relation, idag så går folk loss på tinder och liknande och byter partner som strumpor.

Speciellt kvinnor vars hypogama natur har gått på högvarv med tekniken som drivkraft och verktyg.

Trotts detta och hur 2020 varit så känns det som att dom kommande 10åren kommer vara bra mycket bättre än förut.
Citera
2020-12-26, 14:37
Medlem
Christopher.s avatar
2000-talet kan sammanfattas ganska enkelt, internet, amerikansk individualism och svartskallar.
Citera
2020-12-30, 16:19
Medlem
RonnyRasks avatar
Tävlingsinriktade onlinespel blev populära och la väl grunden för vad idag kallas esport. CS, Quake och Dota var väl de mest spelade.

I överlag skedde det många teknologiska framgångar. Från VHS och tjock-tv till virtuella bibliotek på datorn. Sociala medier och communitys växte fram på internet i rasande takt. Ungdomar hängde på Lunarstorm och de äldre generationerna hade en sida på Passagen, alternativt en egen hemsida. I överlag var väl Internet lite vilda västern under 00-talet. Folk hade börjat inse att det fanns pengar att tjäna och man varnades ofta för suspekta sidor och VIRUS! Att ha en profil på något forum eller så med personlig information skulle man akta sig för. Vem vet vad folk skulle kunna göra med den informationen?

Attentatet mot tornen i New york förändrade flygtrafiken världen över för all framtid. Bush invaderade Irak kort därefter och det var väl i efterhand ingen briljant idé. Själv var man aningen för ung för att ha någon vidare koll på utrikespolitik.

Ett annat relativt obetydligt minne är att färgen på systembolagets plastkassar var mörkare och såg mycket sunkigare ut på något sätt. Vilket år ändrade de färg egentligen? OBS! stormarknad var populärt och det fanns även mycket fler lokala mataffärer och kiosker. Kändes mycket mer gemytligt än idag.

00-talet var dessutom sista årtiondet TV verkligen var något att hänga i granen. Svensk humor dominerades av panelprogram så som Parlamentet, EXTRA EXTRA! och Time Out. Hey baberiba var också något man kollade Fredagskvällar.

I modeväg kan jag inte säga något annat än hur märkligt det var när alla tonårskillar gick runt med häng. Inspirerades väl av gangsterkulturen från USA men jävlar vad löjligt det var. Om jag inte minns fel blev detta val av att exponera röven ett rätt hett ämne. Skolor och bibliotek förbjöd detta och de vita medelklasskillarna gick i taket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in