Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-12-11, 22:51
Medlem
BePatients avatar
Denna tråd är till för att kunna posta korta (enkla) frågor inom matematik och få svar på dessa. Tråden är inte till för räkneuppgifter.

Räkneuppgifter postas...
i en ny tråd under (FB) Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
alternativt i (FB) Matteuppgiftstråden (För de som inte vill skapa en egen tråd)

Boktips eller liknande postas under (FB) Böcker, boktips och bokrecensioner - samlingstråd

/Moderator
------
Tänkte samlingstråd här, får se vad mod säger.

Uttalas "..." bara "punkt punkt punkt" och "dot dot dot" på svenska resp. engelska? Går inte att söka på.
Senast redigerad av starke_adolf 2020-12-13 kl. 12:08.
Citera
2020-12-11, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Tänkte samlingstråd här, får se vad mod säger.

Uttalas "..." bara "punkt punkt punkt" och "dot dot dot" på svenska resp. engelska? Går inte att söka på.
Normala är väl "från a_0 till a_n"
Citera
2020-12-11, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Det är väl skrivsätt bara, har väl inget direkt ord?

De naturliga talen. 1,2,3...

man förutsätter att det fortsätter så men egentligen inte självklart. Vill man vara mer noga skriver man det som

a_0=1
a_1=a_0+1
a_n=a_(n-1)+1
Citera
2020-12-11, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Det är väl skrivsätt bara, har väl inget direkt ord?

De naturliga talen. 1,2,3...

man förutsätter att det fortsätter så men egentligen inte självklart. Vill man vara mer noga skriver man det som

a_0=1
a_1=a_0+1
a_n=a_(n-1)+1
Ja, precis. Det är inget officiellt ord, utan bara ett skrivsätt.
Citera
2020-12-11, 23:33
Medlem
Ja, en till:

Finns det något sätt att tänka sig g(1)=3↑↑↑↑3?

För 3↑↑↑3 har jag en fin analogi, men en pil till..?
Senast redigerad av ladicius 2020-12-11 kl. 23:42.
Citera
2020-12-11, 23:38
Medlem
EastAreaPapists avatar
Ellipsis på både engelska och svenska, men det beror ju lite på sammanhanget.
Citera
2020-12-12, 17:48
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Det jag tänkte på var faktiskt decimaler. Ex. 0,44... som decimalsättet att skriva 4/9 på. Där verkar inte ditt uttryck vara relevant.

Mod: Klistra? Annars är det inte mycket mening med samlingstråd, tror jag.
Citera
2020-12-12, 18:01
Bannlyst
Citat:
Det jag tänkte på var faktiskt decimaler. Ex. 0,44... som decimalsättet att skriva 4/9 på. Där verkar inte ditt uttryck vara relevant.

Återigen, så är det inte något man "säger". Lika lite som man säger "punkt" eller "komma" i vardagsspråk. Det är bara ett sätt att skriva att något går från något hela vägen upp till något annat, eller att en sekvens fortsätter. Om en sekvens upprepar sig i oändlighet, så kan man sätta ett streck över den sekvensen, om det går 0,123123123... Så kan det skrivas 0,123... Med ett streck över 123.

Men "..." är inget man säger.
Citera
2020-12-12, 18:16
Medlem
SittFints avatar
Beror på sammanhang och vad du själv tycker är lämpligt. "Punkt, punkt, punkt" funkar. "Ellipsis" funkar också. I många fall skulle jag läsa det som "och så vidare".
Citera
2020-12-12, 19:44
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

Något som verkar vara standard för att beteckna upprepade decimalmönster är ett streck över de relevanta siffrorna. Av praktiska skäl gör jag här ett streck under istället.
Så 0,44... blir då 0,4.
Alla sådana tal kan skrivas som ett bråk, metoden är följande, med 0,44... som exempel:
Låt x = 0,4
10x = 4,4
9x = 4,4 - 0,4 = 4
x = 4/9
Tror att det finns någon tråd som heter ungefär "tråden om 0,9999.... = 1".
Talet 𝛑 kan enligt den principen då decimalerna inte upprepas. Tror samma gäller talet e.
Citera
2020-12-12, 21:40
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Återigen, så är det inte något man "säger". Lika lite som man säger "punkt" eller "komma" i vardagsspråk. Det är bara ett sätt att skriva att något går från något hela vägen upp till något annat, eller att en sekvens fortsätter. Om en sekvens upprepar sig i oändlighet, så kan man sätta ett streck över den sekvensen, om det går 0,123123123... Så kan det skrivas 0,123... Med ett streck över 123.

Men "..." är inget man säger.
Man kanske inte säger specifikt det, men konceptet är så klart nånting man kan vilja uttrycka verbalt också. Hur skulle du säga? Bara "osv" eller?
Citera
2020-12-13, 12:07
Medlem
starke_adolfs avatar
Bra initiativ. Tråd klistrad. Inlägg om boktips utbrutna ur tråden och flyttade till (FB) Böcker, boktips och bokrecensioner - samlingstråd

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in