• 6
  • 7
2024-04-03, 11:14
Medlem
la-places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Finns ljud om ingen lyssnar? Seriös fråga. Om supernova som exploderar , blir det ljud då?

Ljud uppstår från att tryckvågor förflyttar på atomer m.m. i medier (luft är ett medium, likaså vatten, inte vakuum) som då oscillerar/vibrerar. Sedan är jag mindre säker på mänskliga biologin, men dessa vibrationer är nog vad du/dina inre öron 'uppfattar' som ljud.

En supernova kommer inte göra ljud om du också befinner dig i rymden (läs: vakuum). Men om ljudvågorna färdas och tar sig igenom jordens atmosfär (vet ej hur möjligt detta är) så skulle ljud kunna uppfattas.

Ljud finns nog för vi är skapta för att uppfatta dessa vibrationer. Så vibrationerna finns.
Citera
2024-05-12, 03:14
Medlem
angelamerkels avatar
I verkligheten så snurrar alltid ett svart hål, mer eller mindre,, som jag har förstått det.
Ökar spinnen på ett svart hål i samband med att materian och gravitationen blir större eller finns det inget samband mellan massan och spinnen?

Borde jag gå och lägga mig kanske?
Citera
2024-08-30, 18:58
Medlem
HappySadHarrys avatar
På gymmet vill man ofta centrera skivstången på ställningen mellan seten. Är stången tungt lastad vill det till en hel del kraft för att övervinna friktionen och skjuta stången åt sidan, men om man samtidigt vrider på stången går det mycket lättare. Vad är fysiken bakom det?
Citera
2025-01-12, 14:16
Medlem
TrixieDixies avatar
Om man har hett kaffe i en mugg och sen häller det i en tom mugg, och sen tillbaka, fram och tillbaka, så svalnar det. Vad beror det på? Såg detta för mig nya sätt att svalna kaffe på igår kvälls. Det fungerade ju bra mycket snabbare än att bara vänta, och bevarade smaken mer än om man skulle spätt med vatten.
Citera
2025-01-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixieDixie
Om man har hett kaffe i en mugg och sen häller det i en tom mugg, och sen tillbaka, fram och tillbaka, så svalnar det. Vad beror det på? Såg detta för mig nya sätt att svalna kaffe på igår kvälls. Det fungerade ju bra mycket snabbare än att bara vänta, och bevarade smaken mer än om man skulle spätt med vatten.
Begreppet värme definieras som energin som överförs från hög till låg temperatur. Redan när du häller upp kaffet första gången så har du denna potentialen/gradienten/temperaturskillnaden mellan det varma kaffet och den kalla muggen, samt luften kaffet färdas igenom på väg ner i muggen. Överföringen av värme börjar omedelbart till luft och kaffemugg och deras temperatur ökar på bekostnad av kaffets temperatur. När du sedan häller det i en annan kall mugg upprepar du processen med värmeöverföring till luft och kall mugg, samtidigt som den första muggen som nu är tom(och varmare av kaffet) överför värme till luften och svalnar. Är du med?

Värme överförs alltid enligt potentialer i temperaturskillnader. Alla temperaturskillnader strävar spontant efter snabbast möjliga utjämning tills termisk jämvikt uppnås.
Citera
2025-01-19, 09:53
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Begreppet värme definieras som energin som överförs från hög till låg temperatur. Redan när du häller upp kaffet första gången så har du denna potentialen/gradienten/temperaturskillnaden mellan det varma kaffet och den kalla muggen, samt luften kaffet färdas igenom på väg ner i muggen. Överföringen av värme börjar omedelbart till luft och kaffemugg och deras temperatur ökar på bekostnad av kaffets temperatur. När du sedan häller det i en annan kall mugg upprepar du processen med värmeöverföring till luft och kall mugg, samtidigt som den första muggen som nu är tom(och varmare av kaffet) överför värme till luften och svalnar. Är du med?

Värme överförs alltid enligt potentialer i temperaturskillnader. Alla temperaturskillnader strävar spontant efter snabbast möjliga utjämning tills termisk jämvikt uppnås.
Tack för svar!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in