Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-19, 14:48
  #1
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Han har bott i ett ombyggt stall i ett industriområde i 29 år. Men den nya fastighetsägaren chockhöjde hyran och när Obama Johansson vägrade betala blev han vräkt. ”Jag kommer inte att flytta självmant, de får bära ut mig”, säger han.

Citat:
Men för några år sedan sålde fastighetsägaren markområdet där Obama Johansson bor i sin ladugård. Köpare var kapitalförvaltaren Coeli som förvaltar 20 miljarder kronor i olika fonder och bland annat sysslar med fastighetsutveckling.

Då började problemen för Obama Johansson. Den nya fastighetsägaren höjde hyran från 50 000 kronor till 279 300 kronor per år från och med januari 2021. I stället för lite över fyra tusen kronor i månaden skulle fattigpensionären Obama Johansson nu betala nästan 24 000 kronor i månaden, i kallhyra.

Citat:
Jag har ingenstans att ta vägen och vill bo kvar. Jag hade tänkt att dö här inne. Tvingar de mig att flytta så tar jag självmord, då är det slut, säger Obama Johansson, som har kontaktat Hyresgästföreningen för att se om han kan få hjälp.

Hur ser ni på detta? Anser ni att det är rimligt att avhysa någon som inte har någonstans att ta vägen och inte klarar av att betala av den nya hyran på 24000 kronor? Detta är rätt tragiskt liksom bostadssituationen i Sverige. För att inte tala om Stockholm.

Källa: https://www.hemhyra.se/nyheter/obama...r-bara-ut-mig/
Citera
2020-12-19, 14:53
  #2
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hur ser ni på detta? Anser ni att det är rimligt att avhysa någon som inte har någonstans att ta vägen och inte klarar av att betala av den nya hyran på 24000 kronor? Detta är rätt tragiskt liksom bostadssituationen i Sverige. För att inte tala om Stockholm.

Källa: https://www.hemhyra.se/nyheter/obama...r-bara-ut-mig/
Självklart ska man garanteras att bo var man vill trotts att man inte har råd. Själv vill jag bo i en 15miljonersvilla i Örgryte, men ägarna vill inte ge bort den till mig.
Citera
2020-12-19, 15:00
  #3
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hur ser ni på detta? Anser ni att det är rimligt att avhysa någon som inte har någonstans att ta vägen och inte klarar av att betala av den nya hyran på 24000 kronor? Detta är rätt tragiskt liksom bostadssituationen i Sverige. För att inte tala om Stockholm.

Källa: https://www.hemhyra.se/nyheter/obama...r-bara-ut-mig/


Jag vill ju bo på slottet men knugen är ju lite folkilsken så vi får se hur det går med det. Obama har ju bott i stallet i snart 30 år så naturligtvis ska han få bo kvar. Allt annat är omänskligt. Vi har ju kommuner som köper borätter för våra skattepengar till nykommna islamister med 5 burkafruar och 12 ungar som aldrig kommer att dra in en skattekrona. Johansson låter ju svenskt så varför får inte han stöd av vårt samhälle? (javisst ja, han är ju svensk och då finns ingen hjälp att förvänta sej)
__________________
Senast redigerad av jori9900 2020-12-19 kl. 15:15.
Citera
2020-12-19, 15:01
  #4
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Självklart ska man garanteras att bo var man vill trotts att man inte har råd. Själv vill jag bo i en 15miljonersvilla i Örgryte, men ägarna vill inte ge bort den till mig.

Varför är du så cynisk? Vem har pratat om att han ska bo i en villa i 15-miljonersklassen? Jag pratar om något så grundläggande som att ha ett tak över huvudet, men du verkar inte vara kapabel till att förstå det.
Citera
2020-12-19, 15:05
  #5
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Självklart ska man garanteras att bo var man vill trotts att man inte har råd. Själv vill jag bo i en 15miljonersvilla i Örgryte, men ägarna vill inte ge bort den till mig.
Du tycker verkligen det scenariot är jämförbart med att bli ivägkörd från sitt hem?
Citera
2020-12-19, 15:09
  #6
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Varför är du så cynisk? Vem har pratat om att han ska bo i en villa i 15-miljonersklassen? Jag pratar om något så grundläggande som att ha ett tak över huvudet, men du verkar inte vara kapabel till att förstå det.
Sen när kostar "tak över huvudet" 24000 i månaden?
Citera
2020-12-19, 15:11
  #7
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du tycker verkligen det scenariot är jämförbart med att bli ivägkörd från sitt hem?
Har man inte råd att betala hyran, så får man bosätta sig någonstans där man har råd med hyran. Det är lite så det fungerar. Jag kan inte gå till affären med för lite pengar och kräva att de ger mig varorna till det priset jag har råd med.
Citera
2020-12-19, 15:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hur ser ni på detta? Anser ni att det är rimligt att avhysa någon som inte har någonstans att ta vägen och inte klarar av att betala av den nya hyran på 24000 kronor

Ja, det är väl fullt rimligt att avhysa någon om han inte betalar den hyra man kräver.

Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du tycker verkligen det scenariot är jämförbart med att bli ivägkörd från sitt hem?

Öh, om jag inte betalar hyran på min lägenhet idag så blir jag ivägkörd från mitt hem. Men du menar att jag bör tala om för min hyresvärd att hyran absolut inte får höjas och att jag borde få bo kvar även om jag inte vill betala den?

Jag kan hålla med om att det är en intressant idé. Jag resonerade faktiskt likadant när jag var 6 år.
Citera
2020-12-19, 15:14
  #9
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Öh, om jag inte betalar hyran på min lägenhet idag så blir jag ivägkörd från mitt hem. Men du menar att jag bör tala om för min hyresvärd att hyran absolut inte får höjas och att jag borde få bo kvar även om jag inte vill betala den?

Jag kan hålla med om att det är en intressant idé. Jag resonerade faktiskt likadant när jag var 6 år.
Nej, det var inte det jag menade. Jag menade att det inte på något sätt är jämförbart att inte få flytta in i en femtonmiljonersvilla bara för att man vill det och att bli hemlös för att hyran chockhöjdes med det sexdubbla.
Citera
2020-12-19, 15:18
  #10
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Har man inte råd att betala hyran, så får man bosätta sig någonstans där man har råd med hyran. Det är lite så det fungerar. Jag kan inte gå till affären med för lite pengar och kräva att de ger mig varorna till det priset jag har råd med.
Så kan man för all del tycka. Jag delar inte åsikten att en fattigpensionär ska kunna köras iväg precis hur som helst. Men din jämförelse med en dyr villa är ju bara löjlig.
Citera
2020-12-19, 15:23
  #11
Medlem
trickydicks avatar
Det man kan fråga sig hur dom kunde höja hyran från 4000:- till 240000:- Är det ens lagligt utan stora standardhöjningar?

Känns som hyresvärden vill bli av med gubben Obama.
Citera
2020-12-19, 15:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hade du läst artikeln så skulle du inte komma med din dumma fråga.

Tror mer att det syftades på att en normal kostnad för ett boende för en ensam person inte kostar 24 lax vanligtvis.

Självklart låter det rätt sjukt, men det är så verkligheten funkar. Vill man inte hamna i den situationen så ser man till att köpa sig en bostadsrätt alternativt ett hus. Sverige är ett stort land och har man inte råd att bo i en större stad så finns det många mindre orter man kan välja där priset är betydligt lägre. Bara att flytta om det inte passar.

Edit: läste igenom artikeln, borde ju knappast vara svårt för att fixa ett mycket billigare boende i samma ort, ett ickeproblem kan jag tycka.
__________________
Senast redigerad av Kingmeister 2020-12-19 kl. 15:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in