Har som sagt inte haft samma motivation att hålla månadsuppdateringarna igång men känner att det är dags för en årssammanfattning för 2024 och uppdatering av nuläget. Här kommer lite sammanfattande siffror för helåret 2024 (inom parentes år 2023 för jämförelsens skull):
- Genomsnittligt sparande: 20.6k/mån (21.4k/mån)
- Genomsnittlig sparkvot: 49 % (51 %)
- Genomsnittliga utgifter: 20.7k/mån (20.2k/mån)
- Varav genomsnittliga fasta utgifter: 10.1k/mån (10.4k/mån)
- Varav genomsnittliga löpande utgifter: 10.6k (9.8k/mån)
- Månad med bäst sparkvot: 61 % (69 %)
- Månad med sämst sparkvot: 29 % (32 %)
- Utveckling portfölj: 26.0 % (18.8 %)
Poängterar återigen att med sparande avses det belopp som blivit över efter månadens utgifter - alltså det belopp som finns att använda för amortering av lån/köp av fonder/annat sparande och inte det belopp jag köpt fonder för varje månad.
Min spontana reaktion är att siffrorna ser relativt lika ut mellan 2023 och 2024, men jag skulle inte säga att jag varit så duktig på att spara som jag hoppats. Utsikterna för 2025 ser dock väldigt goda ut av tre anledningar: jag minskar min löneväxling något då det från 2025 är mer förmånligt, minskade räntekostnader för bolånet samt numera delade fasta utgifter. Prognosen för fasta utgifter under 2025 ser ut att hamna någonstans kring ca 6.7k/mån med nuvarande räntenivå och förhoppningsvis kommer jag kunna pusha totala sparandet till norr om 25k/mån - min målsättning är därmed att köpa fonder för minst 20k/mån under 2025.
Som en disclaimer ska jag väl också säga att de månader då jag sparar mindre (som t.ex. månaden med sparkvot på 29%) så beror det oftast på att jag har gjort ett större inköp som bekostats av pengar från min buffert, d.v.s. jag upprätthåller fortfarande köp av fonder varje månad, men tar istället av pengarna från bufferten vid dessa tillfällen.
Utöver alla siffror som presenteras slänger jag även med samma text jag skrev vid förra årsuppdateringen då det varit en ögonöppnare för mig: “Ett annat tips jag bara vill slänga med är att jag under året har startat ett barnspar i KF (i mitt namn, förstått det som att det går att lägga till eventuella barn som förmånstagare i framtiden om det skulle bli aktuellt). Har inget barn, men vill troligtvis ha det i framtiden. Efter att ha sett vad tiden gör med mitt egna sparande blev jag motiverad att starta ett liknande barnsparande. Om jag inte själv får barn kommer det säkerligen finnas någon närståendes barn jag vill kunna bidra till i framtiden och i “värsta” fall kan jag ju ta de pengarna till mig själv, ingen skada skedd oavsett hur det blir alltså. Tror verkligen detta är en bra idé och tipsar andra med möjlighet att göra detsamma.”
Ekonomisummering 2025-01-02:
Senaste uppdateringen var i juni. För månaderna juli-dec har jag snittat på ett sparande på ca 20.7k/mån. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering.
Nuvarande belåningsgrad*: 7 % (-1)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 1 574 922 kr (1 488 329 kr / 86 593 kr) (+227 011 kr)
Likvida medel: 28 007 kr (-1 526 kr)
Boende**: 437 670 kr
Studielån: -335 844 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 1 704 755 kr (+248 670 kr)
FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2025-01-02:
Delmål 2M: 80.5 % (+13.1)
Mål 3M: 53.7 % (+8.8)
Passiv inkomst***: 5 250 kr/mån (+757 kr/mån)
Jag ombalanserade nyligen min portfölj för att återgå till min ursprungliga fördelning. I samband med det valde jag att öka den kontanta delen av portföljen till 5 %. Känns av någon anledning mer rätt nu när summorna börjar bli lite större. Kommer också att försöka öka posten likvida medel en del på sikt för det känns som man vill ha lite pengar utanför börsen/portföljen den dagen man väljer att gå ner i arbetstid eller liknande.
Den passiva inkomsten fortsätter tugga på uppåt och börjar snart närma sig prognosen för de fasta utgifterna under 2025 (6.7k/mån), det känns ändå som en rätt stor milstolpe. Jämfört med årssummeringen för 2023 så är min portfölj upp ca 464 tkr och min nettoförmögenhet upp ca 509 tkr. Portföljen slutade på ca +26.0 % (299 tkr), vilket nu när summorna är betydligt större ger en effekt jag inte ens hade kunnat hoppats på när jag började investera för ca 9 år sedan. Sätter man det i relation till hela tiden jag har investerat så har ca 56.7 % av min avkastning kommit det senaste året. Ganska sjukt om man tänker på det - men det visar ju återigen bara hur viktigt långsiktighet är när det kommer till detta.
För att sätta lite press på mig själv kommer jag nu att tidsbestämma målet om 3M i portföljen till mars 2027. Med antagande om 8% genomsnittlig avkastning kommer det innebära att jag behöver investera någonstans kring 23k/mån i fonderna skulle jag tro. Det kommer såklart bli tufft men får hoppas på några extra procents avkastning och att jag lyckas motivera mig att spara så mycket kommande tiden 🙂
--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre värde men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet (baserat på inköpspriset) vid denna uppdatering ca -35 tkr (-160 tkr).
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.