Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-12-23, 15:10
Medlem
WhaleMales avatar
Tja!

Håller på med sportskytte. Jag fann en pistol som jag tyckte var väldigt intressant. Den säljs i USA och när jag snackar med Svenska säljare så säger de att det kan ta ett helt år att få den hit, om det ens är möjligt.

Skall det behöva ta så lång tid? Finns det andra sätt (LAGLIGA SÅ KLART) att köpa en tävlingspistol från USA och få den till Sverige snabbare?

Mvh!
Citera
2020-12-23, 15:24
Medlem
Tremendouslys avatar
En säljare säger ju givetvis så för att du ska köpa av honom istället. Gå inte på den niten. Det är väl bara att beställa och visa upp de intyg som krävs samt söka tillstånd för den hos Polisen? Ser inte varför det skulle ta ett år...
Citera
2020-12-23, 17:58
Medlem
Åk dit och köp med den hem.
Citera
2020-12-23, 18:15
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
En säljare säger ju givetvis så för att du ska köpa av honom istället. Gå inte på den niten. Det är väl bara att beställa och visa upp de intyg som krävs samt söka tillstånd för den hos Polisen? Ser inte varför det skulle ta ett år...

Hmm, alltså du menar att de inte vill beställa hem och de vill att man köper något snabbt av dem istället?
Jag menar, de tjänar ju pengar även om de beställer den åt mig.
Du har kanske rätt, men skulle vilja vara säker, finns det ingen stödjande text för detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Åk dit och köp med den hem.
Får man verkligen det? Det går väl inte att ta en pistol på flyget?
Citera
2020-12-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hmm, alltså du menar att de inte vill beställa hem och de vill att man köper något snabbt av dem istället?
Du har kanske rätt, men skulle vilja vara säker, finns det ingen stödjande text för detta?

Det går med rätt ifyllda papper. Kolla med tullverket för exakta regler men nedan har du länkar till blanketterna.

https://www.tullverket.se/download/1...ng_tv730_1.pdf

https://www.tullverket.se/download/1...läggsblad).pdf
Citera
2020-12-23, 18:22
Medlem
Citat:

En googling bort, och självklart får du föra in vapen i landet.
https://www.tullverket.se/sv/foretag...3a4d3249d.html
Citera
2020-12-23, 18:24
Medlem
Citat:
Tja!

Håller på med sportskytte. Jag fann en pistol som jag tyckte var väldigt intressant. Den säljs i USA och när jag snackar med Svenska säljare så säger de att det kan ta ett helt år att få den hit, om det ens är möjligt.

Skall det behöva ta så lång tid? Finns det andra sätt (LAGLIGA SÅ KLART) att köpa en tävlingspistol från USA och få den till Sverige snabbare?

Mvh!

Du behöver exporttillstånd från USA som troligen är dyrare än pistolen själv.

Vilken pistol är det och till vilken tävlingsgren ska du ha den till?
Citera
2020-12-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Du behöver exporttillstånd från USA som troligen är dyrare än pistolen själv.

Vilken pistol är det och till vilken tävlingsgren ska du ha den till?

Har för mig att det räcker att butiken man köper ifrån har exporttillstånd. Själv blir man i lagens mening bara den som transporterar vapnet. Är inte helt hundra på detta då det var länge sedan jag kollade upp det som möjlighet. Blev aldrig av för min del.
Citera
2020-12-23, 18:35
Medlem
ThePhilss avatar
Beställa från USA är naturligtvis möjligt....däremot betingat med kostnader....dels för det Amerikanska exporttillståndet (som jag förstått) kostar samma om det gäller en st pistol eller flera...plus frakt..+ Tull/Skatt vid inträde till Sverige + % till den Svenske Handlare som hjälper dig....vilket blir väldigt dyrt för endast ett vapen.
Däremot en bättre deal om du går ihop med ett gäng andra skyttar & beställer en handfull eller fler puffror för att utjämna kostnaden lite (lättare sagt än gjort).

I slutändan så är detta endast ett alternativ om du låst fast dig vid ett märke/modell som inte går att få tag på i Sverige eller Europa... & struntar i kostnaden...utan prioriterar att du vill ha just denna modell...strunt samma vad den kommer att kosta.
Citera
2020-12-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Har för mig att det räcker att butiken man köper ifrån har exporttillstånd. Själv blir man i lagens mening bara den som transporterar vapnet. Är inte helt hundra på detta då det var länge sedan jag kollade upp det som möjlighet. Blev aldrig av för min del.

Transportera vapnet själv blir lite lurigt i dagens läge.
Pga pandemin så släpps bara Green Cards och amerikanska medborgare in i USA.

För att vapnet ska släppas ut över disk så måste köparen genomgå NICS checken. Går inte som turist.

Om en svensk butik ska ta in vapnet med vanlig frakt så är påläggen rätt saftiga.
Jag gjorde det själv för 10 år sedan när jag bodde i Sveige. En pistol som kostade 750 USD i USA slutade på 11.000 kr för mig.
Citera
2020-12-23, 18:45
Medlem
Är du säker på att den bara finns i USA?
Citera
2020-12-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Transportera vapnet själv blir lite lurigt i dagens läge.
Pga pandemin så släpps bara Green Cards och amerikanska medborgare in i USA.

För att vapnet ska släppas ut över disk så måste köparen genomgå NICS checken. Går inte som turist.

Om en svensk butik ska ta in vapnet med vanlig frakt så är påläggen rätt saftiga.
Jag gjorde det själv för 10 år sedan när jag bodde i Sveige. En pistol som kostade 750 USD i USA slutade på 11.000 kr för mig.

Ok, det stämmer säkert. Jag bodde i USA, tänkte inte på skillnad med olika visa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in