Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-24, 12:58
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
det sägs att ättika tar bort dålig lukt, tex cigarettlukt men hur exakt fungerar det på kemisk nivå?
Citera
2020-12-24, 13:48
  #2
Medlem
ps870s avatar
Jag har testat med ättika. Resultatet blev att tobakslukten doldes en tid av lukten av ättika. Sedan kom tobakslukten tillbaka. Tveksamt om ättika luktar bättre än ättika.
Citera
2020-12-24, 15:49
  #3
Medlem
wsts avatar
Acetic acid bryter ner kolhydrater och fett. Har låg pH och hjälper således att binda salter till lösningen(vatten, acetic acid). Precis på samma sätt det fungerar i kroppen.

Acetyl grupper med acetic acid som förstadie är något som existerar i allt levande.
Citera
2020-12-24, 22:50
  #4
Medlem
PerniWhas avatar
Funkar inte, lägg ner.
Citera
2020-12-25, 12:11
  #5
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wst
Acetic acid bryter ner kolhydrater och fett. Har låg pH och hjälper således att binda salter till lösningen(vatten, acetic acid). Precis på samma sätt det fungerar i kroppen.

Acetyl grupper med acetic acid som förstadie är något som existerar i allt levande.


Ah ok, så i tex röklukts fall, som är nån form av tjära, så bryter det ner det också? även ångorna från ättikan?

Nämligen så att jag köpte en mobiltelefon begagnad, och fodralet han skickade med luktar så mycket gamla cigg att snubben måste ha använt det som askfat eller nåt. Nu kör jag en tallrik med 12% ättika och mobilskalet på en liten piedestal samt en plastbytta över i ett hopp om att doften ska försvinna. har legat där nu i 2 dagar.
Citera
2020-12-27, 01:54
  #6
Medlem
wsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ah ok, så i tex röklukts fall, som är nån form av tjära, så bryter det ner det också? även ångorna från ättikan?

Nämligen så att jag köpte en mobiltelefon begagnad, och fodralet han skickade med luktar så mycket gamla cigg att snubben måste ha använt det som askfat eller nåt. Nu kör jag en tallrik med 12% ättika och mobilskalet på en liten piedestal samt en plastbytta över i ett hopp om att doften ska försvinna. har legat där nu i 2 dagar.

Ska nog fungera. Om inte rekommenderar jag väteperoxid med någon ljuskälla över skalet. Vanligt blekmedel (Vanish etc.) innehåller som regel natriumperkarbonat som blir natrium + väteperoxid när det löses i vatten.
Citera
2020-12-27, 02:56
  #7
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wst
Ska nog fungera. Om inte rekommenderar jag väteperoxid med någon ljuskälla över skalet. Vanligt blekmedel (Vanish etc.) innehåller som regel natriumperkarbonat som blir natrium + väteperoxid när det löses i vatten.


ättika verkar inte ha funkat,det stinker fortfarande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback