2006-05-19, 07:30
Medlem
Dennos avatar
Lite nyfiken på vad alla grillfreaks här har för utrustning när ni grillar ute.

Själv har jag en Weber klotgrill med avlastningsbord för grillningen.
Tänder gör jag med Webers tändkuber för jag använder Webers briketter och dom är så hårt packade så dom suger inte till sig tändvätska. Dessa tänds genom att man lägger dom i ett tändrör som man ställer över tändkuben. Resultatet blir en superglöd på ca 20-30 minuter.

Blev lite mycket Weber där kanske men jag älskar det märket, har även grilltång mm i samma märke.

Allt detta köptes när jag blev husägare. För er som tror att det inte är skillnad på grill och grill, ni har fel.

Så vad har ni själva? Gasol, kol, el eller något annat?
Citera
2006-05-19, 08:56
Medlem
MagisterJanssons avatar
Jag använder Barbecook Arena, var ganska dyr men den borde hålla ett bra tag så... Håller på letar efter en ordentlig grilltång (lång jävel), blir ju hett som tusan efter ett tag.

http://www.barbecook.se
Citera
2006-05-19, 09:02
Medlem
BalleKalles avatar
jag har en billig klotgrill från Bauhaus och köper grillkol på Biltema.
Köttet/korven/kyllingen vänder jag med en vanlig gaffel.
Vi grillar ca 3ggr i veckan.
Det är INTE prylarna som avgör om det blir gott.
Citera
2006-05-19, 09:08
Medlem
cavalls avatar
cementring eller halvt oljefat.
Citera
2006-05-19, 09:47
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterJansson
Jag använder Barbecook Arena, var ganska dyr men den borde hålla ett bra tag så... Håller på letar efter en ordentlig grilltång (lång jävel), blir ju hett som tusan efter ett tag.

http://www.barbecook.se

Den stekspade,tång samt gaffel jag har från Weber är grymt långa och bra.
Men finns ju andra märken.
Citera
2006-05-19, 09:54
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleKalle
jag har en billig klotgrill från Bauhaus och köper grillkol på Biltema.
Köttet/korven/kyllingen vänder jag med en vanlig gaffel.
Vi grillar ca 3ggr i veckan.
Det är INTE prylarna som avgör om det blir gott.

Där måste jag nog faktiskt säga att du har fel. Små klotgrillar håller inte på långa vägar värmen så bra som en stor, dessutom så är kol verkligen inte det ultimata.

Hög kvalitet på briketter ser till att värmen är jämn och håller länge. De briketter jag använder från Weber har en brinntid på ca 4 timmar. Dessa använder jag flera gånger om jag grillar kortare tid. Jag tänder alltså om dom vid nästa grillning.

Jag trodde inte heller innan jag köpte min grill att det spelade roll vad man har, men jag får nu bryt när jag i sommarstugan grillar på klotgrillen från shell.
Citera
2006-05-19, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Hög kvalitet på briketter ser till att värmen är jämn och håller länge. De briketter jag använder från Weber har en brinntid på ca 4 timmar. Dessa använder jag flera gånger om jag grillar kortare tid. Jag tänder alltså om dom vid nästa grillning.
Ursäkta en korkad fråga Herr Moderator, men om du först tänder på briketterna och grillar en stund och säger att du grillar med samma fler gånger.. Hur släcker du det som du redan tänt på?
Citera
2006-05-19, 10:05
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Ursäkta en korkad fråga Herr Moderator, men om du först tänder på briketterna och grillar en stund och säger att du grillar med samma fler gånger.. Hur släcker du det som du redan tänt på?

Eftersom jag har en klotgrill så stryper jag helt enkelt luftdraget på under samt översida genom ventilerna. Då kvävs glöden, funkar ju bara med klotgrill givetvis.
Citera
2006-05-19, 10:06
Bannlyst
Citat:
Eftersom jag har en klotgrill så stryper jag helt enkelt luftdraget på under samt översida genom ventilerna. Då kvävs glöden, funkar ju bara med klotgrill givetvis.
Ahh fett smart långt tänkte jag inte. Istället hade jag en bild av hur Denno sprang med vattenspannar och ställde till en kaotisk scen på gräsmattan
Citera
2006-05-19, 10:09
Medlem
Squalos avatar
Engångsgrill på balkongen for president!
Citera
2006-05-19, 10:12
Medlem
BalleKalles avatar
Citat:
Där måste jag nog faktiskt säga att du har fel. Små klotgrillar håller inte på långa vägar värmen så bra som en stor, dessutom så är kol verkligen inte det ultimata.

Jag trodde inte heller innan jag köpte min grill att det spelade roll vad man har, men jag får nu bryt när jag i sommarstugan grillar på klotgrillen från shell.

Jag sa INTE att jag hade en liten klotgrill, däremot en billig.
Dock rätt vad det gäller kol/briketter. Jag brukar blanda 50/50.
Sedan tänder jag på den "gamla" kolen precis som du sa.
(toppar ibland med lite ny "blandning")
Citera
2006-05-19, 10:23
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleKalle
Jag sa INTE att jag hade en liten klotgrill, däremot en billig.
Dock rätt vad det gäller kol/briketter. Jag brukar blanda 50/50.
Sedan tänder jag på den "gamla" kolen precis som du sa.
(toppar ibland med lite ny "blandning")

Förlåt mig att jag utgick från att du hade en liten.
Då har du ett kromat galler eller? Det är också något jag märkte när man la lite pengar, godset i grillgallret är HELT annorlunda. Detta kommer hålla i all evighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in