2021-01-04, 14:43
Medlem
Har ansökt hos Skatteverket och fick tillbaka ca 350K på vinsten av min förra lägenhetsförsäljning. Iom nya reglerna behöver jag inte betala ränta på dessa pengar årligen och kan skjuta upp uppskovet(skatten på vinsten) tillsvidare helt enkelt då jag och min fru kommer köpa dyrare lägenhet snart när vi får ytterliggare tillökning i familjen.

Nu till min fråga:

Dessa 350K tänker jag hålla på tills jag blir tvungen att betala tillbaka till Skatteverket och vill få de att växa, vilket kan vara om säg 10 år eftersom jag kommer begära uppskov årligen på dessa pengar.

Jag har redan nu en aktieportfölj för ca 400K. Vad tror ni - är det bästa att öppna separat ISK och lägga in dessa där (Med ungefär 80% globalfond och 20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag) så man håller dessa separat eller putta in i nuvarande Aktieportfölj? Den består av ca 20 aktier och är värd 400K. Fördelen är att de blir enklare att hålla isär tänker jag?
Citera
2021-01-04, 17:42
Medlem
OtherBarrys avatar
Rent tekniskt ingen skillnad, är väl mest om du själv ser fördelar med det.
Citera
2021-01-04, 18:16
Medlem
y.ys avatar
Hur blir det vid skilsmässa när du har uppskov men du fru har rätt till 50%?

Är pengarna enskilda kan du inte blanda, annars är det bara att köra på.
Citera
2021-01-12, 17:04
Medlem
Vad är det för vits med att hålla isär pengarna? Tror du skatteverket vill ha just dom där pengarna när du ska betala tillbaka tar du ju bara och för över från lämpligaste kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in