Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2021-01-05, 17:16
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Är född på 1960-talet och har känt till detta sedan runt 1990. Då och då ser jag artiklar om ämnet genom åren. Att det inte tagits upp i skolan är att det inte är någon särskild händelse, ingen omkom. Det sovjetiska flyget var av så dålig kvalite att de irrade omkring hela södra Finland och formationen på ett par hundra flygplan splittrades upp. De ville varna Finland att fortsätta samarbetet med Tyskland. Piloterna vill ju hemskt gärna utföra sitt spännande uppdrag och släppa av bagaget - någonstans. Några plan gick vilse över Sverige, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
På Söder brukar skolungarna få lära sig det iallafall, men det är väl mer lokalhistoria. Utflykter till amfiteatern och kvarteret "Ryska smällen" osv.

Det där är ju omdiskuterat. Kan piloterna verkligen ha tagit sig över hela Östersjön "av misstag"? Bombat det fullt upplysta Stockholm när de förväntade sig ett nedsläckt Åbo?

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Han satt inte för högförräderi (Kan bara begås mot egen stat - Sidorenko var ej svensk medborgare) utan för spioneri och inte på livstid (12år). Troligen hade man redan tidigare beslutat att benåda honom innan bombningen. Dessutom benådades en engelsk spion samtidigt som Sidorenko. Dock kan ju ryssarna ha bombat Sverige för att pressa Sverige utan att veta att Regeringen tänkte benåda honom.

Det råder dock ingen tvekan om att Sverige svängde under WWII beroende på krigslyckan. Och det var och rätt att göra så. Då Svenska folkets vilja var att hålla sig utanför kriget utom möjligen vid Finska Vinterkriget. I början av kriget benådades och straffades tyska spioner mildare. Och allierade spioner hårdare. Det vände i "slutet" av kriget. Då straffades tyskar hårdare och allierade mildare samt benådades oftare. Så jag skulle inte säga att det var som vanligt utan regeringen tog beslutet ut i från att man ville inte vara ovänner med de som skulle vinna WWII.

Man ska dock komma i håg att ryskt långdistansbombflyg var ganska uselt under WWII. Det är inte helt omöjligt att de flög fel. Det hände ju även det allierade bombflyget.

De hade alltså usla navigeringskunskaper TILL Sverige, men när bombandet var klart så funkade navigeringen utmärkt igen och de kunde flyga hem utan problem.
Citera
2021-01-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
De hade alltså usla navigeringskunskaper TILL Sverige, men när bombandet var klart så funkade navigeringen utmärkt igen och de kunde flyga hem utan problem.

Vi vet inte om de kom hem. Som sagt även de allierade bombade mycket fel och de hade bättre utrustning.
Citera
2021-01-05, 17:30
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Svenska jaktflyget vågade inte jaga ryska bombplan.

Det svenska försvaret hade ingen radar och således ingen möjlighet att upptäcka bombflygplanen på natten, annat än via hörsel och strålkastare och vi hade ingen nattjakt.

Så vi kunde m.a.o. inte göra något.

Citat:

På vägen hem så kunde man, precis som alla andra, använda sig av radiopejl.
Citera
2021-01-05, 18:05
Medlem
gofigurs avatar
Folket har observerat....
https://commons.wikimedia.org/wiki/F...ladet_copy.jpg

Försvarstaben dementerar "tidstypiskt"(!) det folket sett
https://commons.wikimedia.org/wiki/F..._Umebladet.jpg

En till om observationer
https://upload.wikimedia.org/wikiped...mbningen_1.JPG
Citera
2021-01-05, 18:10
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det svenska försvaret hade ingen radar och således ingen möjlighet att upptäcka bombflygplanen på natten, annat än via hörsel och strålkastare och vi hade ingen nattjakt.

Så vi kunde m.a.o. inte göra något.

Låter rimligt. Dock svagt....

Citat:
På vägen hem så kunde man, precis som alla andra, använda sig av radiopejl.

Men varför inte radiopejla lite om man skulle vara vilse?
Fanns tydligen ingen risk med det pga inga nattflyg....
Citera
2021-01-05, 19:16
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Låter rimligt. Dock svagt....

Jag vet inte om jag skulle beskriva det som svagt att vi inte hade utrustning som inte existerade någonstans i världen förrän 4 år tidigare, som var omöjlig att importera och som bara USA, Storbritannien och Tyskland behärskade.

Citat:
Men varför inte radiopejla lite om man skulle vara vilse?
Fanns tydligen ingen risk med det pga inga nattflyg....

Radiopejling är en passiv metod, så det kan man alltid använda. Dock så hade radiofyrar begränsad räckvidd, vilket gjorde dem oanvändbara för t.ex. ryssarna över Sverige och det fel som de gav, var ett vinkelfel. Inget problem när fyren står där du ska landa, men det är ett problem, när fyren är 500km från målet.

Tyskarna var i början av kriget världsledande på området och hade dylika bombnavigerings (och bombfällningssystem) operativt. Men det hindrade inte britterna att gång, på gång, på gång, ta fram motmedel, som gjorde att de anfallande tyska flygplanen, automatiskt fällde bomberna för tidigt.

Sovjetunionen hade ingen tillstymmelse till motsvarande teknik och britterna och USA delade inte med sig av det heller.

Ryssland fick inte tillgång till radionavigeringsteknik, som ensamt gav dem bombfällningsprecision så långt bort som Sverige förrän 2012, när GLONASS blev fullt utbyggt. Detta eftersom Sverige låg för långt bort, för ett markbaserat system.
Citera
2021-01-05, 20:16
Avstängd
Citat:
Ryssland fick inte tillgång till radionavigeringsteknik, som ensamt gav dem bombfällningsprecision så långt bort som Sverige förrän 2012, när GLONASS blev fullt utbyggt. Detta eftersom Sverige låg för långt bort, för ett markbaserat system.
Det är ju en sanning med modifikation. Man började skicka upp GLONASS-satelliter redan 1976. Exakt när man fått upp tillräckligt många för att ha tillräcklig precision för att hitta Stockholm vet jag inte, men i och med att man kunde skicka ut bombflyg när satelliterna var i rätt läge behövde man inte full täckning. Sen förföll systemet en tid under Sovjets fall tills det var fullt återställt igen 2012.

Sen fanns det ju en anledning till att Sovjet byggde kraftigare kärnvapen än USA. Behövs mindre precision då. Släpper man en enmegatonsbomb är inte så noga exakt var i Stockholm den hamnar.
Citera
2021-01-05, 20:31
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag skulle beskriva det som svagt att vi inte hade utrustning som inte existerade någonstans i världen förrän 4 år tidigare, som var omöjlig att importera och som bara USA, Storbritannien och Tyskland behärskade.

Radiopejling är en passiv metod, så det kan man alltid använda. Dock så hade radiofyrar begränsad räckvidd, vilket gjorde dem oanvändbara för t.ex. ryssarna över Sverige och det fel som de gav, var ett vinkelfel. Inget problem när fyren står där du ska landa, men det är ett problem, när fyren är 500km från målet.

Tyskarna var i början av kriget världsledande på området och hade dylika bombnavigerings (och bombfällningssystem) operativt. Men det hindrade inte britterna att gång, på gång, på gång, ta fram motmedel, som gjorde att de anfallande tyska flygplanen, automatiskt fällde bomberna för tidigt.

Sovjetunionen hade ingen tillstymmelse till motsvarande teknik och britterna och USA delade inte med sig av det heller.

Besserwisser Japan hade radar och låg långt framme tidigt men var dåliga på utveckla och använda den optimalt. Troligen för man hade dåligt med resurser. Men de använde radar.

Det var faktiskt den sovjetiska bombningen som snabbade på utvecklingen av ett användbart radarsystem i Sverige för luftövervakning.

Hur som helst vi måste ha tillgång till Sovjetiska källor för att få veta om bombningen var ett hot eller inte. Jag tror att regeringen hade tagit beslut tidigare och tänkte släppa honom. Man släppte även en engelsk spion samtidigt.

Den intressanta frågan om Sverige hade tänkt säga nej och ändrade sig så var risken stor att Sovjet unionen hade en spion nära regeringen, troligen hos justitiedepartementet. Då pappret hos den dåvarande "nådeenheten" hos justitiedepartementet visar att regeringen sa nej först 25 Feb sen ändrar man beslutet med en vanlig penna. Det kan vara ett misstag som tjänstemannen gjorde eller en mycket sen ändring på grund av hotet. Jag tror att det var ett misstag då även samma ändring görs för engelsmannen.

Sovjeterna hade protesterat kraftigt i mot Sidorenkos dom. Väldigt konstigt faktiskt.
Citera
2021-01-05, 20:59
Moderator
Jeckes avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2021-01-06, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Har du nån källa? Inte för att jag alls misstror uppgiften att svenska regeringen trodde på förklaringen - något år senare skulle en viss minister ge prov på sin kompetens med yttranden som "Sovjet är en rättsstat" och "tror ni att Vysjinskij ljuger? Det är ju oerhört!"
Jag föddes den natten bombningen ägde rum . Min mamma låg på bb och konstaterade olyckligt att nu har kriget kommit till Sverige. Nu blev det lyckligtvis inte så ..jag minns naturligtvis inget men det talades mycket om detta i familjen. Vill man ha mer detaljer om dessa dagar kring den 20 februari 1944 kan man gå till gamla tidningslägg som finns på film stadsbiblioteket i Sthlm.
Citera
2021-01-06, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Jag föddes den natten bombningen ägde rum . Min mamma låg på bb och konstaterade olyckligt att nu har kriget kommit till Sverige. Nu blev det lyckligtvis inte så ..jag minns naturligtvis inget men det talades mycket om detta i familjen. Vill man ha mer detaljer om dessa dagar kring den 20 februari 1944 kan man gå till gamla tidningslägg som finns på film stadsbiblioteket i Sthlm.

Det är knappast troligt att ryssarna ville öppna en front i Sverige. Den ryska motoffensiven var till 100% riktad mot Tyskland och Berlin. Sovjetarmen hade ju besegrat Finland i fortsättningskriget men istäĺlet för ockupation rullade man söderut mot Berlin. Det allmänna krigsläget vid den här tiden talar för ett misstag
istället för ett meningslöst bombangrepp på några kåkar på Söder.
Citera
2021-01-06, 07:42
Medlem
Det kan ha varit och som har diskuterats är om det var ett hot för att få en sovjetisk spion benådad. Spionen blev benådad kort efteråt.

Det som gör det plausibelt är detta dokument

https://upload.wikimedia.org/wikiped...C3%B6kning.JPG

Dock tror jag att det är normal felskrivning. Samma sak ser man på den benådade engelsmannens papper.

Hur som helst för att få svar på gåtan måste man få tillgång till ryska källor. Som inte är helt omöjligt. Men de kanske inte vill. Sidorenko sägs ha varit vän med Beria.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in