Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-06, 14:12
Medlem
I september r det dags fr kyrkoval. Kyrkan har tappat massor av medlemmar och mnga har redan fr lnge sen ansett att kyrkan r bortom all rddning. Br nationella alls satsa p det hr valet fr att mobilisera trogna medlemmar eller r det verhuvudtaget vrt det?

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoval
Citera
2021-01-06, 15:05
Medlem
KingKristerssons avatar
SD anvnde vl kyrkovalen lite som en sprngbrda fr parlamentarisk representation, d det saknas en fyraprocentsprr. S det r vl ett stt fr vissa att f legitimitet p i vart fall.
Citera
2021-01-06, 15:38
Medlem
flashbackdasens avatar
Kommer AfS satsa p Kyrkovalet? Kan i s fall bli kul och flja. Br vl inte vara helt omjligt att f ngot mandat.
Citera
2021-01-07, 02:01
Medlem
Roctanes avatar
Ljligt, lt skiten haverera.
Citera
2021-01-07, 08:32
Medlem
Finns det ngot parti som vill lgga ner kyrkan? Borde kunna f majoritet.
Citera
2021-01-07, 08:58
Medlem
Pope666s avatar
r inte medlem i SvK men man kanske borde g med, rsta p sd och sen g ut ngon mnad senare?

Lste frut att SD ville att SvK skulle missionera bland invandrartta omrden, vore skoj

Bort med hbtq och genus frn kyrkan. Inga vrdelsa biskopar som Eva Brunne m fl.
Citera
2021-01-07, 09:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Det r bttre att rdda Svenska Kyrkan, n att lta den haverera. Men, med detta sagt s r nrmast varje dag en prvning fr att inte meddela mitt uttrde.

Emellertid avser jag vara kvar och rsta p ngot som pminner om ett konservativt alternativ i valet, litet oklart vad nnu.
Citera
2021-01-07, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det r bttre att rdda Svenska Kyrkan, n att lta den haverera. Men, med detta sagt s r nrmast varje dag en prvning fr att inte meddela mitt uttrde.

Emellertid avser jag vara kvar och rsta p ngot som pminner om ett konservativt alternativ i valet, litet oklart vad nnu.

Rdda vad d? Att det skulle f samlas folk i kyrkor igen r otnkbart.
Citera
2021-01-07, 09:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Rdda vad d? Att det skulle f samlas folk i kyrkor igen r otnkbart.

Institutionen Svenska Kyrkan r intimt frknippad med svensk tradition och svenskhet, liksom med den svenska lutheranismen. Emellertid r SK idag hotad innifrn genom den vnstervridning som pgtt sedan slutet av 60-talet.

r man medlem i SK, s br man ocks vrna om denna institution genom att rsta s klokt man kan i kyrkovalet.
Citera
2021-01-09, 22:24
Medlem
Yatsys avatar
S lnge vi har rstrtt br hela folket rsta p vad de tycker r bra.
Tror det skulle behvas mer mjlighet att rsta i landet som olika folkomrstningar nr ngot utver det vanliga r tnkt att ske i landet eller i kommuner.
Citera
2021-02-19, 01:49
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alertio
I september r det dags fr kyrkoval. Kyrkan har tappat massor av medlemmar och mnga har redan fr lnge sen ansett att kyrkan r bortom all rddning. Br nationella alls satsa p det hr valet fr att mobilisera trogna medlemmar eller r det verhuvudtaget vrt det?

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoval

Kyrkovalet r Sveriges kulturkrigsval. P mnga stt Sveriges viktigaste val.

Jag hoppas p att SD kan vxa till sig och f ett tvsiffrigt procentsats som dom bara precis missade sist. Det r viktigt att rsta i samtliga instanser.

S det ser ut nu, s verkar det som att MP och KD kan ka ur, vilket kan innebra fler stolar fr Frimodig Kyrka och SD i Kyrkomtet.
Citera
2021-04-22, 22:31
Medlem
KingKristerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Kyrkovalet r Sveriges kulturkrigsval. P mnga stt Sveriges viktigaste val.

Jag hoppas p att SD kan vxa till sig och f ett tvsiffrigt procentsats som dom bara precis missade sist. Det r viktigt att rsta i samtliga instanser.

S det ser ut nu, s verkar det som att MP och KD kan ka ur, vilket kan innebra fler stolar fr Frimodig Kyrka och SD i Kyrkomtet.

Det r vldigt svrt att ka ur kyrkomtet. Det finns inga sprrgrnser, och det finns utjmningsmandat, s ett parti som fr f rster kan mycket vl klara sig.

Det var vl drfr SD blev representerade s tidigt i kyrkomtet. De fick vl mandat dr redan 2001, nr de fortfarande var ganska blygsamma i storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in