Citat:
Ursprungligen postat av
Kokmastarn
Hej jag har en fråga. Är de så, nu menar jag inte alltid men väldigt ofta att när något sekretessbelags så är de för att skydda någons misstag. Alltså att de har fuckat upp och inte vill ta ansvar.
Alternativt tänker de så att de är värre för landet om de kommer ut och därför blir de ansvariga därmed skyddade från sina misstag. Allt för att undvika upplopp och allt annat som kan hända vid en förargad nation
Tänker på vissa saker kring Estonia.
Läste i en annan tråd om Norges begäran om 100 år sekretess kring allt deras koronakommisjon behandlar.
(vanliga fall brukar de vara på 60år)
För när man själv tänker på saker som hänt för 60-100 år sedan så är de väldigt länge sedan.
Kan inte komma på något jättebra just nu, men som exempel Vipeholmsexperimenten dock inte hemlighetstämplad vad jag vet.
Jag tror att om de legat närmare i tiden så hade folk varit argare av massor olika anledningar.
Hemligstämpling sker bla i de områden som kan avslöja agendan eller agendans försämrande effekt. Estonia är ett enormt misslyckande från regeringens håll, lägg locket på och rid ut obehaget.
Våldet i skolan var länge nedtystat, visselblåsar har fortfarande det surt. De områden där invandringens negativa effekter syns fick och får nästan alltid sekretess/tystnadsplikt.