Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-12, 09:15
  #1
Medlem
Kurt1s avatar
Jag såg tv-programmet om den av Polisen utpekade Stig Engström igår. Han ville göra sig märkvärdig och har sannolikt ljugit i både polisförhör och under ed i rättegång, men någon Palmemördare var han knappast.

Men vem var det då som mördade Olof Palme? Eller som låg bakom det? Man kan ju titta på vilka som skulle kunna vara möjliga. Det verkar ju ha varit ganska välorganiserat och inte utfört av en ensam gärningsman. Mängder med walkie-talkie observationer under mordkvällen, Lisbeth Palme berättade att dom hade känt sig bevakade under en tid, och det faktum att mördaren valde just ett tillfälle då de saknade polisbevakning och gick en annan väg en vanligtvis, tyder på planering och spaning.

Det har talats om polisspår eller att någon högerpolitisk organisation skulle ligga bakom, men efter så här lång tid borde det i så fall ha dykt upp någon därifrån eller någon närstående till nån av dom, som hade avslöjat information om det.

Vi bör leta efter någon som hade makt och resurser för att kunna organisera en sådan sak, och det är utomlands som vi bör leta. Olof Palme var ju internationellt känd och han fegade inte utan han lade sig i och sa vad han verkligen tyckte om saker och ting. Här har vi då Sydafrika-spåret och USA. Palme kritiserade USA och vietnamkriget hårt, och det var säkert många i USA som ogillade honom, men det var länge sen då (1986), och känns inte sannolikt. Inte heller att Sydafrika skulle ha mördat honom för att han hade kritiserat apartheid-politiken.

Mer sannolikt är det att en diktator i ett auktoritärt styrt land som Irak, skulle ha kunnat gjort en sån sak, dvs Saddam Hussein. Palme lade sig även i deras angelägenheter. Jag kan se det framför mig hur Saddam i affekt skrek: "Mörda den jäveln!", och därmed blev hans förslavade undersåtar tvungna att utföra det för att inte själva råka illa ut.

Alternativt att det var Iran och därmed Ayatollah Khomeini som låg bakom.
__________________
Senast redigerad av Kurt1 2021-01-12 kl. 09:23.
Citera
2021-01-12, 09:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Jag såg tv-programmet om den av Polisen utpekade Stig Engström igår. Han ville göra sig märkvärdig och har sannolikt ljugit i både polisförhör och under ed i rättegång, men någon Palmemördare var han knappast.

Men vem var det då som mördade Olof Palme? Eller som låg bakom det? Man kan ju titta på vilka som skulle kunna vara möjliga. Det verkar ju ha varit ganska välorganiserat och inte utfört av en ensam gärningsman. Mängder med walkie-talkie observationer under mordkvällen, Lisbeth Palme berättade att dom hade känt sig bevakade under en tid, och det faktum att mördaren valde just ett tillfälle då de saknade polisbevakning och gick en annan väg en vanligtvis, tyder på planering och spaning.

Det har talats om polisspår eller att någon högerpolitisk organisation skulle ligga bakom, men efter så här lång tid borde det i så fall ha dykt upp någon därifrån eller någon närstående till nån av dom, som hade avslöjat information om det.

Vi bör leta efter någon som hade makt och resurser för att kunna organisera en sådan sak, och det är utomlands som vi bör leta. Olof Palme var ju internationellt känd och han fegade inte utan han lade sig i och sa vad han verkligen tyckte om saker och ting. Här har vi då Sydafrika-spåret och USA. Palme kritiserade USA och vietnamkriget hårt, och det var säkert många i USA som ogillade honom, men det var länge sen då (1986), och känns inte sannolikt. Inte heller att Sydafrika skulle ha mördat honom för att han hade kritiserat apartheid-politiken.

Mer sannolikt är det att en diktator i ett auktoritärt styrt land som Irak, skulle ha kunnat gjort en sån sak, dvs Saddam Hussein. Palme lade sig även i deras angelägenheter. Jag kan se det framför mig hur Saddam i affekt skrek: "Mörda den jäveln!", och därmed blev hans förslavade undersåtar tvungna att utföra det för att inte själva råka illa ut.

Alternativt att det var Iran och därmed Ayatollah Khomeini som låg bakom.
Snart 35 år sen de teorierna var nya.
Citera
2021-01-12, 09:55
  #3
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Snart 35 år sen de teorierna var nya.

Jag har aldrig läst nånstans om någon annan som tror att det skulle ha varit Saddam Hussein, vilket jag tycker är konstigt. Men har du alltså sett det? Har du någon länk till det?
__________________
Senast redigerad av Kurt1 2021-01-12 kl. 10:05.
Citera
2021-01-26, 13:19
  #4
Medlem
DeValeras avatar
Palme var utsedd av FN 1980 som medlare mellan Irak och Iran. Huruvida Saddam eller Khomeini var nöjd eller missnöjd med hans insats vet jag inte, men visst inte fullkomligt osannolikt.

Sedan har det spekulerats att Palmes internationella engagemang varit orsak till hans död.

Bland annat har Pinochets Chile pekats ut, det kanske mest diskuterade spåret är Sydafrika spåret. Vad jag har hört så trodde Lisbeth Palme mycket på att det skulle vara den kroatiska extremistgruppen Utsjasa som kunde ligga bakom, mot bakgrund av dess aktivitet i Sverige på 70-talet.
Citera
2021-01-26, 16:25
  #5
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Palme var utsedd av FN 1980 som medlare mellan Irak och Iran. Huruvida Saddam eller Khomeini var nöjd eller missnöjd med hans insats vet jag inte, men visst inte fullkomligt osannolikt.

Ja, som medlare hamnar man i en ganska utsatt position, och särskilt när man ska medla mellan dessa herrar, och jag misstänker att båda blev ganska missnöjda. Sen brukar ju diktatorer ogilla överhuvudtaget när utomståënde kommer och lägger sig i.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Sedan har det spekulerats att Palmes internationella engagemang varit orsak till hans död.

Så är det definitivt. Letandet efter mördaren i Sverige ledde ju ingen vart.

Och jag tror som sagt på Saddam. Detta mord är en ganska extrem grej att göra och Saddam passar mer in i gärningsmannaprofilen än Pinochet, Sydafrika och Utsjasa, anser jag.
Citera
2021-01-26, 17:54
  #6
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Ja, som medlare hamnar man i en ganska utsatt position, och särskilt när man ska medla mellan dessa herrar, och jag misstänker att båda blev ganska missnöjda. Sen brukar ju diktatorer ogilla överhuvudtaget när utomståënde kommer och lägger sig i.



Så är det definitivt. Letandet efter mördaren i Sverige ledde ju ingen vart.

Och jag tror som sagt på Saddam. Detta mord är en ganska extrem grej att göra och Saddam passar mer in i gärningsmannaprofilen än Pinochet, Sydafrika och Utsjasa, anser jag.


Tänker du på något rent konkret som Palme skulle ha gjort för att förarga Saddam Hussein? Gynnade han Iran som förhandlare? När han mördades så var hans uppdrag slut vill jag minnas sedan flera år. Jag tror det var mellan 80-83 som han var förhandlare. Långsint att mörda en person som dessutom inte hade ett särskilt starkt mandat tre år i efterhand.
Citera
2021-01-26, 18:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tänker du på något rent konkret som Palme skulle ha gjort för att förarga Saddam Hussein? Gynnade han Iran som förhandlare? När han mördades så var hans uppdrag slut vill jag minnas sedan flera år. Jag tror det var mellan 80-83 som han var förhandlare. Långsint att mörda en person som dessutom inte hade ett särskilt starkt mandat tre år i efterhand.

Olof Palme var FN's medlare i kriget mellan Iran och Irak fram till sin död.

OM Jan Eliasson som var Olof Palmes rådgivare står det.

Jan Eliasson
Född: 1940 i Göteborg
Familj: Hustrun Kerstin och tre vuxna barn
På fritiden: Tar del av kultur, skriver, spelar tennis, hejar på Gais
Civilekonom vid Handelshögskolan i Göteborg 1965
UD-tjänstgöring i bland annat Paris, Bonn och Washington 1965-1982
Utrikespolitisk rådgivare i Statsrådsberedningen 1982-1983
Chef för UD:s politiska avdelning 1983-1987, rådgivare i Olof Palmes medlaruppdrag i kriget Iran-Irak 1980-1986, egen medlare 1988-1992.
Källa: https://cio.idg.se/2.1782/1.326931/s...n-toppdiplomat

Det behöver inte var Saddam Hussein personligen p g a kriget. Det fanns andra intressenter i det kriget som Iran, Israel, USA, Sydafrika och/eller vapenhandlare som Khashoggi med hans indrivare Jeffrey Epstein
Citera
2021-01-27, 07:35
  #8
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tänker du på något rent konkret som Palme skulle ha gjort för att förarga Saddam Hussein? Gynnade han Iran som förhandlare? När han mördades så var hans uppdrag slut vill jag minnas sedan flera år. Jag tror det var mellan 80-83 som han var förhandlare. Långsint att mörda en person som dessutom inte hade ett särskilt starkt mandat tre år i efterhand.

Det skulle väl vara ännu mer långsint eller orimligt av Ustjasa, Sydafrika eller Pinochet i så fall? Dessutom så medlade Palme fram till sin död enligt annan användare.
Citera
2021-01-27, 07:43
  #9
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Det skulle väl vara ännu mer långsint eller orimligt av Ustaja, Sydafrika eller Pinochet i så fall? Dessutom så medlade Palme fram till sin död enligt annan användare.

Ja kanske i Utsjasa-fallet, men Sydafrika var ju högaktuellt 1986. Palme var den första vita regeringschef som angrep den dåvarande Sydafrikanska regeringen, gav stort bistånd till ANC, gjorde mycket för att legitimera ANC och föra dess talan bland andra europeiska regeringar.

Pinochet var också vid makten, men runt 1986 hade han möjligen börjat att fundera på sin avgång vilket han gjorde i början av 1990.

Visst är Saddam-spåret intressant, men är det någon här som vet något som kan ha förargat Saddam? Något rent konkret. Irak måste ju ha accepterat att Palme var förmedlare. Om de inte varit nöjda med honom kan de krävt någon annan person. Vilka mandat hade Palme, kunde han utöva påtryckningar för sanktioner? Lät Palme oppositionella irakier, främst kurder och shiaaraber bedriva Saddam-fientlig verksamhet i Sverige?
Citera
2021-01-27, 08:17
  #10
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja kanske i Utsjasa-fallet, men Sydafrika var ju högaktuellt 1986. Palme var den första vita regeringschef som angrep den dåvarande Sydafrikanska regeringen, gav stort bistånd till ANC, gjorde mycket för att legitimera ANC och föra dess talan bland andra europeiska regeringar.

Pinochet var också vid makten, men runt 1986 hade han möjligen börjat att fundera på sin avgång vilket han gjorde i början av 1990.

Visst är Saddam-spåret intressant, men är det någon här som vet något som kan ha förargat Saddam? Något rent konkret. Irak måste ju ha accepterat att Palme var förmedlare. Om de inte varit nöjda med honom kan de krävt någon annan person. Vilka mandat hade Palme, kunde han utöva påtryckningar för sanktioner? Lät Palme oppositionella irakier, främst kurder och shiaaraber bedriva Saddam-fientlig verksamhet i Sverige?

Ja, jag tycker att det är märkligt att Irak och Saddam Hussein inte verkar ha utretts av Palme-utredningen.

Det så kallade Sydafrika-spåret har utretts och de kom tydligen inte fram till nånting där.
__________________
Senast redigerad av Kurt1 2021-01-27 kl. 08:19.
Citera
2021-01-27, 11:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Ja, jag tycker att det är märkligt att Irak och Saddam Hussein inte verkar ha utretts av Palme-utredningen.

Det så kallade Sydafrika-spåret har utretts och de kom tydligen inte fram till nånting där.


Nja, lite har dom gjort. Som att begära in PM om samtal mellan Olof Palme och Iraks ambassadör.

PM om samtal mellan Palme och Iraks ambassadör 860228. 7 sidor.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Sen kunde dom ta sig en funderare över att Sydafrika som var under sanktioner köpte olja från Irak i utbyte mot vapen och de aktörer som var inblandade i Iran-Irak-kriget och handlade med båda sidor som Khashoggi (vapenhandel), Marc Rich (Olja) och Robert Maxwell (spioneri). Jag har gjort några inlägg i huvudfrågan om detta.

https://www.flashback.org/sok/?query...1-27&so=weight

Samt naturligtvis krutleveranser från Bofors till båda sidor och vapen via tredje land.
https://www.scribd.com/document/3374...S-ARMS-SCANDAL

Sen är Saddam Hussein också intressant som person då han personligen har träffat dessa hmm "affärsmän" och deras "assistenter" vilket gör att det fortfarande går att klarlägga omständigheter med relevans för mordet på Olof Palme. Vilket kan komma fram i rättegången mot Ghislaine Maxwell i juli 2021.
Citera
2021-02-14, 01:11
  #12
Medlem
Ograsts avatar
Ligger Saddam bakom mordet - nej det gör han med allra största sannolikhet inte!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback