• 1
  • 2
2021-01-12, 11:42
Medlem
krakbraks avatar
Tänkte köpa lite aktier, var kan man börja handla med brett utbud, framförallt mot USA, och med ISK-konto så man slipper hålla på och fylla i formulär till skatteverket.
Citera
2021-01-12, 11:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakbrak
Tänkte köpa lite aktier, var kan man börja handla med brett utbud, framförallt mot USA, och med ISK-konto så man slipper hålla på och fylla i formulär till skatteverket.

Vilka aktörer har inte detta?

Avanza, Nordnet, samtliga storbanker osv har mig veterligen alla möjlighet till handel av amerikanska aktier i ISK.
Citera
2021-01-12, 12:08
Medlem
Citat:

Är det inte KF för att skippa klydda med källskatten?? Med ISK får du själv hålla på, men KF sköter banken (då banken skrivs i aktieboken, till skillnad från ISK)?

Rätta mig om denna tjejgissning är åt helvete!!
Citera
2021-01-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är det inte KF för att skippa klydda med källskatten?? Med ISK får du själv hålla på, men KF sköter banken (då banken skrivs i aktieboken, till skillnad från ISK)?

Varför skriver du tjejgissning på sånt som högst sannolikt stämmer
Bättre att dra till med tjejgissning på sånt som högst sannolikt inte stämmer
Citera
2021-01-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Varför skriver du tjejgissning på sånt som högst sannolikt stämmer
Bättre att dra till med tjejgissning på sånt som högst sannolikt inte stämmer

Tjejer är alltid osäkra, även när de vet de har rätt.
Citera
2021-01-12, 15:03
Medlem
krakbraks avatar
Citat:

Nej, ISK sköts automatiskt genom schablonskatt. KF vet jag inte vad det är
Citera
2021-01-12, 15:05
Medlem
krakbraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vilka aktörer har inte detta?

Avanza, Nordnet, samtliga storbanker osv har mig veterligen alla möjlighet till handel av amerikanska aktier i ISK.

Har sökt vissa aktier som inte verkar finnas i Avanza, vill undvika storbanker.
Citera
2021-01-12, 15:27
Medlem
Citat:
Nej, ISK sköts automatiskt genom schablonskatt. KF vet jag inte vad det är

Jo, men källskatt på utdelningen dras väl av USAs skattemyndigheter?

KF = kapitalförsäkring, den är snarlik ISK men inte riktigt samma. Schablonskatten är identisk.
Citera
2021-01-12, 15:37
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Jo, men källskatt på utdelningen dras väl av USAs skattemyndigheter?

KF = kapitalförsäkring, den är snarlik ISK men inte riktigt samma. Schablonskatten är identisk.

Schablonskatten är inte identisk, men snarlik. Den beräknas på olika sätt för ISK respektive KF.
Citera
2021-01-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Schablonskatten är inte identisk, men snarlik. Den beräknas på olika sätt för ISK respektive KF.

oki...

arvsreglerna är väl olika också...

Jag tror på KF skriver man förmånstagare medan ISK går till bröstarvingar. Eller tvärtom.
Citera
2021-01-12, 16:10
Medlem
stillsams avatar
Citat:
oki...

arvsreglerna är väl olika också...

Jag tror på KF skriver man förmånstagare medan ISK går till bröstarvingar. Eller tvärtom.

En klassisk helgardering

Skatten på ISK beräknas på värdet vid ingången av varje kvartal samt insättningar som görs på hela året dividerat med 4. Du får du det beskattningsbara underlaget som multipliceras med statslåneräntan + 1 procentenhet (minst 1,25%)

Skatten på kapitalförsäkring beräknas istället på värdet 1 januari samt insättningar under året där insättningar första halvåret räknas till 100%, medans insättningarna andra halvåret beräknas till 50%. Värdet multipliceras med statslåneräntan på samma sätt som ovan.

Skatten inom KF dras dessutom direkt från försäkringen, medan skatten på ISK är förtryckt i deklarationen, klassas som ränteintäkt och kan Därför kvittas mot betalda utgiftsräntor. Därför är ISK, enligt mig, intressant.

Gällande arvsregler följer ISK den lagstadgade arvsordningen (alternativt om något annat framgår av testamente). På en KF kan du istället välja en/flera förmånstagare och alltså styra vem som ska få tillgångarna när du ”ställer tofflorna”. Där har du helt rätt
Senast redigerad av stillsam 2021-01-12 kl. 16:15.
Citera
2021-01-12, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
En klassisk helgardering

Skatten på ISK beräknas på värdet vid ingången av varje kvartal samt insättningar som görs på hela året dividerat med 4. Du får du det beskattningsbara underlaget som multipliceras med statslåneräntan + 1 procentenhet (minst 1,25%)

Skatten på kapitalförsäkring beräknas istället på värdet 1 januari samt insättningar under året där insättningar första halvåret räknas till 100%, medans insättningarna andra halvåret beräknas till 50%. Värdet multipliceras med statslåneräntan på samma sätt som ovan.

Skatten inom KF dras dessutom direkt från försäkringen, medan skatten på ISK är förtryckt i deklarationen, klassas som ränteintäkt och kan Därför kvittas mot betalda utgiftsräntor. Därför är ISK, enligt mig, intressant.

Gällande arvsregler följer ISK den lagstadgade arvsordningen (alternativt om något annat framgår av testamente). På en KF kan du istället välja en/flera förmånstagare och alltså styra vem som ska få tillgångarna när du ”ställer tofflorna”. Där har du helt rätt

Och hur är det då med källskatten på utdelning på USA-listade aktier. I norden kvittar det ju vad jag förstår, men USA har vi inga bra avtal med.

Och då är det väl så, att eftersom banken äger aktierna till KF så är det bankens knog att få tillbaka pengarna. Medans ISK kräver ett aktivt agerande från dig?

???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in