Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-13, 22:35
  #1
Medlem
Exfactors avatar
Hej, har frågor kring eget bolag, a-kassa och fakturering. Kommer ev bli varslad snart och vill vara förberedd redan nu.

Om jag blir varslad kommer jag gå på a-kassan om några månader och få ut helt ok ersättning. Är samtidigt sugen på att börja fila på min egna verksamhet men då måste jag avstå a-kassan. Ekonomiskt skulle detta inledningsvis inte gå eftersom jag tror att det kan dröja innan de första uppdragen börjar rulla in. Skulle alltså vilja ha a-kassa innan och mellan uppdrag men det går som sagt inte.

Kan man dock be en nära anhörig starta bolaget och fakturera kunder för att sedan skifta över till mig som ägare när allt verkar rulla på? Min anhörige blir då med i styrelsen och står som ägaren. Hen säljer sen aktierna i bolaget till mig för självkostnadspris (25k). Vad skulle ev konsekvenser bli av detta långsiktigt? Kan man åka dit juridiskt då jag i krasst sätt går runt systemet MEN det är ju inte olagligt att genomfakturera?

En annan fråga är att från vilket datum måste jag avstå a-kassan om jag driver bolag. Är det från den dag jag skickar en ansökan till bolagsverket eller från den dag jag blir registrerad och godkänd?

Har även kollat upp möjligheter att ta uppdrag och fakturera via leverantörer såsom Frilans Finans som en osjälvständig uppdragstagare. Då kan man få ut a-kassa mellan uppdrag men den processen verkar vara komplex. MEN hur får ens a-kassa information att man fakturerar via Frilans Finans? Visst Frilans Finans betalar in till Skatteverket.. men hur ser kontakten sen ut? Skatteverket har väl ingen ping på vem som är varslad eller inte tänker jag och kommer inte direkt notifiera A-kassan om detta.

En sista fråga! Om jag tar ett konsultuppdrag via mitt nyskapade bolag och sedan får bakläxa av A-kassan, blir jag då avstängd från kassan "för alltid" eller hur funkar det?

Tacksam för svar.
__________________
Senast redigerad av Exfactor 2021-01-13 kl. 22:43.
Citera
2021-01-13, 22:39
  #2
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det enklaste är nog att fakturera via typ Frilans Finans eller liknande. Sen startar du AB senare.
Citera
2021-01-13, 22:42
  #3
Medlem
Exfactors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det enklaste är nog att fakturera via typ Frilans Finans eller liknande. Sen startar du AB senare.

Precis men det är ingen garanti att jag får ut a-kassa om jag gör så. Jag måste bevisa att jag är en osjälvständig uppdragstagare och handläggaren på a-kassan kan neka det och då ryker a-kassan. Vet du mer kring min fråga gällande just detta: "MEN hur får ens a-kassa information att man fakturerar via Frilans Finans? Visst Frilans Finans betalar in till Skatteverket.. men hur ser kontakten sen ut? Skatteverket har väl ingen ping på vem som är varslad eller inte tänker jag och kommer inte direkt notifiera A-kassan om detta".
Citera
2021-01-13, 22:44
  #4
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exfactor
Precis men det är ingen garanti att jag får ut a-kassa om jag gör så. Jag måste bevisa att jag är en osjälvständig uppdragstagare och handläggaren på a-kassan kan neka det och då ryker a-kassan. Vet du mer kring min fråga gällande just detta: "MEN hur får ens a-kassa information att man fakturerar via Frilans Finans? Visst Frilans Finans betalar in till Skatteverket.. men hur ser kontakten sen ut? Skatteverket har väl ingen ping på vem som är varslad eller inte tänker jag och kommer inte direkt notifiera A-kassan om detta".

Nja. Du får A kassa som vanligt, men när du rapporterar så skriver du vilka dagar och tider du ev. Jobbat. Då dras det av.
Citera
2021-01-13, 22:50
  #5
Medlem
Exfactors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nja. Du får A kassa som vanligt, men när du rapporterar så skriver du vilka dagar och tider du ev. Jobbat. Då dras det av.

Fast nu är det inte så enkelt. Jag kan bara fakturera via tex Frilans Finans och gå på a-kassan om min handläggare anser att jag är en osjälvständig uppdragstagare och det är massa kriterier för det. Det är alltså 50/50 chans att det går. Om de godkänner mina kriterier så får jag a-kassa mellan uppdrag, annars ingenting.

Därav att jag undrar mer kring huruvida man ens behöver rapportera till a-kassan at man fakturerar via Frilans Finnans. Dem betalar in till Skatteverket men jag antar att Skv inte kommer meddela A-kassan om detta. De har ju ingen koll på vilka som går på kassan eller ej tänker jag.
Citera
2021-01-13, 23:02
  #6
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exfactor
Fast nu är det inte så enkelt. Jag kan bara fakturera via tex Frilans Finans och gå på a-kassan om min handläggare anser att jag är en osjälvständig uppdragstagare och det är massa kriterier för det. Det är alltså 50/50 chans att det går. Om de godkänner mina kriterier så får jag a-kassa mellan uppdrag, annars ingenting.

Därav att jag undrar mer kring huruvida man ens behöver rapportera till a-kassan at man fakturerar via Frilans Finnans. Dem betalar in till Skatteverket men jag antar att Skv inte kommer meddela A-kassan om detta. De har ju ingen koll på vilka som går på kassan eller ej tänker jag.

A-kassa får du när du uppfyller villkoren för att vara arbetslös och ha rätt till ersättning. Det har du såvida du inte har en annan inkosmt av verksamhet eller inte finns till arbetsmarknadens förfogande på grund av arbete eller studier.

Jag förstår inte vad du tror problemet är? Du inkasserar din A-kassa, rapporterar som du skall och på din fritid så gör du vad du känner för. Är det så att du använder den tid du egentligen skall använda för att söka jobb eller gå i program till annat, så rapporterar du det och så dras det av från din ersättning.

Det går alldeles utmärkt att få A-kassa och samtidigt jobba deltid.
Citera
2021-01-13, 23:08
  #7
Medlem
Exfactors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
A-kassa får du när du uppfyller villkoren för att vara arbetslös och ha rätt till ersättning. Det har du såvida du inte har en annan inkosmt av verksamhet eller inte finns till arbetsmarknadens förfogande på grund av arbete eller studier.

Jag förstår inte vad du tror problemet är? Du inkasserar din A-kassa, rapporterar som du skall och på din fritid så gör du vad du känner för. Är det så att du använder den tid du egentligen skall använda för att söka jobb eller gå i program till annat, så rapporterar du det och så dras det av från din ersättning.

Det går alldeles utmärkt att få A-kassa och samtidigt jobba deltid.

Ja, det går att få A-kassa och jobba deltid, det vet jag. Min tråd handlar ju om att driva bolag eller frilansa i kombo med kassan. Det går inte att få A-kassa och driva eget bolag.

Vill man fakturera via Frilans Finans och få A-kassa mellan uppdrag måste särskilda kriterier uppfyllas och det är ingen garanti.

https://www.frilansfinans.se/fragor-och-svar/

https://www.unionensakassa.se/regler...n-och-uppdrag/

Mina frågeställningar i första inlägget har alltså inte med det att göra.
Citera
2021-01-13, 23:20
  #8
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exfactor
Ja, det går att få A-kassa och jobba deltid, det vet jag. Min tråd handlar ju om att driva bolag eller frilansa i kombo med kassan. Det går inte att få A-kassa och driva eget bolag.

Vill man fakturera via Frilans Finans och få A-kassa mellan uppdrag måste särskilda kriterier uppfyllas och det är ingen garanti.

https://www.frilansfinans.se/fragor-och-svar/

https://www.unionensakassa.se/regler...n-och-uppdrag/

Mina frågeställningar i första inlägget har alltså inte med det att göra.

Jo, men vad är det du funderar över? Du är arbetstagare eller osjälvständig uppdragstagare så länge du har sporadiska jobb och inget som konkret ger dig en stabil månadsinkomst som går att jämställa med ett vanligt arbete.

Det går även att vara företagare och ägare av fåmansbolag och samtidigt inkassera A-kassa, men du krävs det oftast att du har haft en sådan särskild sådan, typ SmåA.

Du verkar ha varit en vanlig anställd och har rätt till A-kassa. Du kan alltså inkassera den så länge som du uppfyller kriterierna och rapporterar korrekt. Du kan jobba deltid eller fakturera sporadiskt via FF.

Istället för att gaffla om det här på forumet så kan du bara ringa din A-kassa och fråga. Sen kan du ringa Arbetsförmedlingen och verifiera.
Citera
2021-01-18, 09:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jo, men vad är det du funderar över? Du är arbetstagare eller osjälvständig uppdragstagare så länge du har sporadiska jobb och inget som konkret ger dig en stabil månadsinkomst som går att jämställa med ett vanligt arbete.

Det går även att vara företagare och ägare av fåmansbolag och samtidigt inkassera A-kassa, men du krävs det oftast att du har haft en sådan särskild sådan, typ SmåA.

Du verkar ha varit en vanlig anställd och har rätt till A-kassa. Du kan alltså inkassera den så länge som du uppfyller kriterierna och rapporterar korrekt. Du kan jobba deltid eller fakturera sporadiskt via FF.

Istället för att gaffla om det här på forumet så kan du bara ringa din A-kassa och fråga. Sen kan du ringa Arbetsförmedlingen och verifiera.

Fast det där stämmer inte. Att fakturera via Frilans Finans räknar A-kassan generellt nästan alltid som just frilansare, och då kan du inte lyfta a-kassa samtidigt. Det räknas inte som deltidsarbete.
Citera
2024-03-20, 08:37
  #10
Medlem
Hur har det gått?
Jag går i samma tankar.

Är kollektivanställd, har unik kompetens relativt min ställning, vilket dessvärre inte syns i värderingen. Samtidigt som arbetsbörda och ansvar konstant växer.

Jag funderar över möjligheten att kunna ta uppdrag, kanske via 3:e part som tillhandahåller såna tjänster.

Men då är man där, kommer uppdragen räcka? Går det att stämpla dagar utan uppdrag?

Kanske är det lika bra att vara arbetslös heltid för att orka med livet.
Citera
2024-03-23, 00:58
  #11
Medlem
Oavsett hur ni går i tankar så vill jag ge ett nyktert råd.

Ställ dig frågan:
Har jag sparade pengar, ett kreditkort med bra gräns eller någon jag kan leva på, så jag klarar mig utan inkomst i 30-60 dagar?

Du har inte det? Inkassera a-kassa tills vidare, se över dina kostnader, spara och hitta ett nytt (helst bättre betalt) jobb asap.

Du har det? Bra. Hitta ett uppdrag, meddela a-kassan att du gjort det och börja jobba. Du bör se till att uppdraget tillåter dig att fakturera på 30 dagar. Om du bestämt bara klarar dig ca 30 dagar utan pengar, och behöver stålarna direkt efter första månaden är klar hos kund och inte kan vänta ytterligare 30 på att fakturan betalas, så använd dig av faktoringtjänst (Frilansfinans, Cool Company, Fortnox etc erbjuder det). Faktoring betyder att någon köper din faktura och du får ut 80-95% av riktiga beloppet omedelbart. Dyrt? Ja, men behöver du stålarna här och nu så är det bättre än sen betalning av kreditkortsräkning, hyra etc eller att hamna på gatan. Inom några månader har du byggt upp ett överskott att du inte behöver faktoringtjänsten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback